Nowe kategorie prawa jazdy
AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe) oraz A2 (uprawniające do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 46 KM), kursy reedukacyjne dla kierowców, obowiązek wymiany do 2033 r. praw jazdy - to zapisy z projektu ustawy o kierujących pojazdami, które we wtorek przyjął rząd.
Najważniejsze zmiany w projekcie:
![]() |
fot. Frendl
|
– przez dwa lata osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, będą poddane nadzorowi. W przypadku popełnienia dwóch wykroczeń mają być kierowani na kurs reedukacyjny, a „w wyjątkowych sytuacjach” mogą także utracić prawo jazdy (gdy przekroczą maksymalną liczbę punktów karnych w ciągu pięciu lat od wydania skierowania na taki kurs). Na reedukację trafią też kierowcy, którzy uzyskają 24 punkty karne (limit punktów), kierowały pojazdem po alkoholu, czy narkotykach. Obecnie osoby takie muszą przystąpić do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje.
– W pierwszym roku młody kierowca nie będzie mógł wykonywać zawodu kierowcy w pojazdach przewożących ludzi (np. taksówki).
![]() |
fot. Motocaina
|
– Nowy projekt przepisów wprowadza kolejne kategorie prawa jazdy – AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe), będą je mogły uzyskać osoby od 14. roku życia. Będzie także nowe prawo jazdy typu A2, uprawniające do prowadzenia motocykli o mocy nie przekraczającej 46 KM. Zgodnie z założeniami, minimalny wiek uprawniający do kierowania pojazdami oznaczonymi w prawie jazdy kategoriami C i C+E wynosi 18 lat, dla kategorii D i D+E – 21 lat.
– Do 2033 r. każdy kierowca będzie musiał wymienić krajowe prawo jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E; pięć lat lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych dla pozostałych kategorii.
Proponuje się także zmiany dotyczące instruktorów i ośrodków szkoleniowych. Więcej przeczytasz tutaj.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
XPENG w Polsce: poznaj kolejną chińską markę, która chce podbić Polskę i Europę
Chińskie marki samochodowe? Brzmi znajomo, prawda? Ale XPENG to coś więcej niż tylko kolejny gracz z Dalekiego Wschodu, który chce podbić europejskie rynki. To marka stawiająca na trzy filary, które mogą przekonać nawet najbardziej sceptycznych polskich kierowców. -
Czy Twój samochód niszczy planetę? Szokująca prawda o emisjach CO2 i codziennych wyborach
-
Motocykl w firmie: jak legalnie odliczyć VAT i koszty? Sprawdź, co mówią przepisy!
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
-
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Fajnie! A co z „młodym kierowcą” który ma 30 albo 40 lat kiedy zdaje egzamin? Nie zdarzają się już takie dinozaury?
Anonymous - 5 marca 2021
Fajnie! A co z „młodym kierowcą” który ma 30 albo 40 lat kiedy zdaje egzamin? Nie zdarzają się już takie dinozaury?