Nowe kary dla kierowców. Zapominalscy zapłacą nawet 72 tys. zł!
Obecny rok stoi pod znakiem podwyżek mandatów dla kierowców. Już teraz jednak wiemy, że rok 2023 także będzie oznaczał zwiększenie kar. Czasami do astronomicznych wręcz kwot.
Podwyżka pensji minimalnej w 2023 roku
Rząd zapowiedział niedawno zwiększenie pensji minimalnej w 2023 roku i to dwukrotnie:
- od 1 stycznia podwyżka na 3490 zł brutto
- od lipca podwyżka na 3600 zł brutto
To oczywiście dobra widomość dla najmniej zarabiających, gorsza dla przedsiębiorców. Jednak analizy ekonomiczne i społeczne takiej decyzji pozostawimy ekspertom, a skupimy się na tym, jak te zmiany wpłyną na kierowców.
Podwyżki kar dla kierowców w 2023 roku
Często się o tym zapomina, ale niektóre kary, jakie mogą otrzymać kierowcy, obliczane są właśnie na podstawie wysokości pensji minimalnej. Dotyczy to kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC, ale także za brak złożonej w terminie deklaracji PCC-3, na podstawie której oblicza się podatek od zakupu pojazdu.
Ile wyniesie kara za brak ubezpieczenia OC?
Wysokość kary za brak wykupionego OC, zależna jest od liczby dni, przez które jeździmy bez obowiązkowego ubezpieczenia. Jest to od 40 proc. płacy minimalnej do jej dwukrotności. Oznacza to, że w 2023 zapłacimy następujące kary za brak OC:
- do 3 dni – 1400 zł
- od 4 do 14 dni – 3490 zł
- powyżej 14 dni – 6980 zł
Takie stawki będą obowiązywały od 1 stycznia 2023 roku. Zmienią się one wraz z kolejną podwyżką płacy minimalnej od 1 lipca 2023 roku:
- do 3 dni – 1440 zł
- od 4 do 14 dni – 3600 zł
- powyżej 14 dni – 7200 zł
Drastyczna podwyżka kary za brak opłaty parkingowej! To dopiero początek wzrostów?
Kara za brak deklaracji PCC-3
Zgodnie z przepisami, musimy zgłosić fakt nabycia samochodu, wypełniając deklarację PCC-3 i opłacając 2 proc. wartości pojazdu. Mamy na to 14 dni od momentu zakupu. Jeśli tego nie zrobimy, czeka nas kara, która może okazać się bardzo surowa. Wynosi ona od 1/10 do 20-krotnej wartości płacy minimalnej.
Oznacza to, że zapłacimy od 349 zł do nawet 69 800 zł kary! Natomiast od 1 lipca 2023 roku kwoty te wzrosną od 360 do nawet 72 tys. zł!
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: