Na kierowców padł blady strach – nowe kary wyniosą nawet 86 tys. zł!
Myślicie, że obecne stawki mandatów są wysokie? Kilka tysięcy złotych za jedno przewinienie to nic w porównaniu z tym, co czeka zapominalskich kierowców, gdy zainteresują się nimi odpowiednie służby. Rekordowe kary dla kierujących to efekt ostatnich decyzji rządzących.
Wprowadzenie nowych stawek za mandaty 1 stycznia 2022 roku było prawdziwym szokiem dla kierowców. Maksymalna kara za jedno przewinienie wzrosła pięciokrotnie (do 2500 zł), a 17 wrześnie dodano zasadę recydywy, która dodatkowo podwaja stawkę mandatu.
Ani w obecnym roku ani w przyszłym nie musimy obawiać się kolejnego zaostrzania mandatów, ale mandaty wystawiane przez drogówkę to nie jedyne kary, na jakie muszą uważać kierujący.
Podwyżka pensji minimalnej w 2024 roku
Rządzący zaczęli wdrażać program, który ma poprawić stan materialny Polaków, poprzez zwiększanie pensji minimalnej, jaką można otrzymywać na etacie. W tym roku mieliśmy już dwie takie podwyżki:
- od 1 stycznia pensja minimalna została zwiększona do 3490 zł brutto
- 1 lipca wejdzie w życie podwyżka do 3600 zł brutto
Teraz natomiast dowiedzieliśmy się, że rząd przygotował dalszy program zwiększania pensji minimalnej na przyszły rok:
- od 1 stycznia 2024 roku pensja minimalna w Polsce wyniesie 4242 zł brutto
- od 1 lipca 2024 roku pensja minimalna zostanie podniesiona do 4300 zł brutto
Te decyzje mają znacznie szersze konsekwencje, niż się zwykle o tym mówi. Między innymi oznaczają także wyższe kary dla kierowców.
Podwyżki kar dla kierowców w 2024 roku
Mało się o tym mówi, ale w przeciwieństwie do mandatów, inne rodzaje kar dla kierowców mogą podlegać regularnym i zauważalnym podwyżkom. Nie wymagają przy tym przegłosowywania osobnych przepisów. Tak to wygląda w przypadku kar za brak ubezpieczenia OC, a także niezłożenia deklaracji PCC-3 w wymaganym terminie.
Milicja Obywatelska XD – brzmi jak żart, ale takie tablice już są wydawane w Polsce
Obie te stawki wylicza się na podstawie pensji minimalnej. Jeśli ta idzie w górę, to automatycznie podwyższane są kary dla kierowców.
Kara za brak OC w 2024 roku
Wysokość kary za brak wykupionego OC, zależna jest od liczby dni, przez które jeździmy bez obowiązkowego ubezpieczenia. Wynosi ona od 40 proc. płacy minimalnej do jej dwukrotności. Oznacza to, że w 2024 zapłacimy następujące kary za brak OC:
- do 3 dni – 1697 zł
- od 4 do 14 dni – 4242 zł
- powyżej 14 dni – 8484 zł
Takie stawki będą obowiązywały od 1 stycznia 2024 roku. Zmienią się one wraz z kolejną podwyżką płacy minimalnej od 1 lipca 2024 roku:
- do 3 dni – 1720 zł
- od 4 do 14 dni – 4300 zł
- powyżej 14 dni – 8600 zł
Kara za brak deklaracji PCC-3 w 2024 roku
Przepisy dotyczące deklaracji PCC-3 są jasne i bardzo surowe. Jeśli kupimy samochód, musimy ten fakt zgłosić, wypełniając stosowny formularz i opłacając kwotę w wysokości 2 proc. wartości pojazdu. Mamy na to maksymalnie 14 dni od daty zakupu samochodu.
Niedopełnienie tego obowiązku skutkować może naprawdę poważnymi konsekwencjami. Wysokość kary za brak deklaracji PCC-3 wynosi od 1/10 do 20-krotnej wartości płacy minimalnej.
Biorąc pod uwagę podwyżki pensji od 2024 roku, możemy za niedopełnienie obowiązku zapłacić od 425 do nawet 84 840 zł! Z kolei od lipca 2024 widełki zwiększą się od 430 do 86 000 zł.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: