Nowe funkcje w systemie ABS firmy Bosch do motocykli
Firma Bosch przedstawiła nowe funkcje w 9. generacji systemu ABS do motocykli. Oprogramowanie i czujniki mają zagwarantować jeszcze wyższe bezpieczeństwo jazdy.
System ABS dziewiątej generacji firmy Bosch to układ kontroli jazdy dedykowany do wszystkich typów motocykli. Nowe funkcje dodatkowe dają producentom motocykli jeszcze więcej możliwości korzystania z rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa. Różne warianty układów ABS 9 generacji można rozszerzyć o funkcję Offroad lub kontrolę trakcji. Obydwie funkcje będą dostępne od 2013 roku w motocyklach KTM – w modelach 1190 Adventure oraz 1190 Adventure R.
„Dostępny w wielu wariantach system ABS 9 z rozszerzonym zakresem funkcji pozwoli nam spełnić wymagania wszystkich producentów motocykli oraz ich klientów” – powiedział Fevzi Yildirim, dyrektor ds. systemów bezpieczeństwa do motocykli.
ABS z funcją Offroad
W trybie Offroad charakterystyka poślizgu oraz inne parametry zostały zoptymalizowane w taki sposób, aby motocyklista także w terenie mógł hamować z optymalną skutecznością. ABS później ingeruje podczas hamowania. Funkcja pozostawia większą swobodę poślizgu pomiędzy oponami a nawierzchnią niż w przypadku ABS do zastosowań drogowych. Dzięki temu, jak mówi producent, tylne koło może łatwiej „zakopać się” w miękkiej nawierzchni, co poprawia skuteczność hamowania w terenie.
Kontrola hamulca przedniego koła motocykla dopuszcza większe opóźnienie bez ryzyka utraty stabilności.. Producent motocykli ma przy tym możliwość adaptacji trybu Offroad, aby motocyklista świadomie mógł blokować tylne koło i wykonać charakterystyczny dla sportów terenowych drift lub przy nawrocie „zarzucić” tył motocykla.
fot. Bosch
|
ABS z kontrolą trakcji
Dzięki nowej funkcji kontroli trakcji opracowanej przez firmę Bosch zapobiega także poślizgowi tylnego koła w trakcie dynamicznego przyspieszania, zapobiegając niebezpieczeństwu podrywania przedniego koła. Kontrola trakcji wspomaga motocyklistę na nawierzchni asfaltowej, a teraz także w terenie – wyjaśnia Fevzi Yildirim. Funkcję kontroli trakcji można zintegrować we wszystkich dwukanałowych systemach ABS 9 firmy Bosch
Stosując dodatkowo czujnik nachylenia Bosch, funkcja kontroli trakcji będzie sterować maksymalną dopuszczalną mocą silnika podczas pokonywania zakrętów. Dzięki temu czujnikowi system 100 razy na sekundę kontroluje moc motocykla, oblicza jego nachylenie i kąt wyboczenia oraz przyspieszenie w pionie. Funkcję kontroli trakcji można zintegrować także w maszynach motokrosowych.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: