Nowe etykiety UE na oponach. Jakie informacje ujawni kod QR z etykiety?
W oparciu o wymogi europejskie, od 1 maja 2021 roku wprowadzone zostają nowe etykiety i oznaczenia na oponach. Dotyczy to opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony
Zgodnie z unijnymi przepisami od 1 maja 2021 r. w życie wejdą nowe wymagania europejskie dotyczące etykiet, które mają zapewnić wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia. Konsumenci otrzymają dane o emisji hałasu, drodze hamowania i oporach toczenia. – Nowa etykieta zawiera trzy te same klasyfikacje, co poprzednia, a dotyczą one efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Nowa skala obejmuje jedynie pięć klas (od A do E), natomiast klasę hałasu uzależnioną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, stosując litery od A do C – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce. Dodatkowo, skanując kod QR, klienci będą mogli uzyskać dostęp do informacji zawartych w Europejskiej Bazie Danych o Produktach (EPREL). Celem zmian jest ułatwienie konsumentom dokonania wyboru opon paliwooszczędnych z odpowiednim przeznaczeniem.
Przyczyny zmian
Dzięki danym zawartym na nowych etykietach, użytkownik ma uzyskać wiarygodne i porównywalne informacje na temat opony przekazane w intuicyjny sposób (nowa, bardziej czytelna i przejrzysta szata graficzna). Jak zapewniają unijni prawodawcy, cel przyświecający zmianom na etykietach był prosty. Informacje mają spowodować, aby konsument wybrał ogumienie paliwooszczędne (zmniejszenie emisji CO²) i o krótkiej drodze hamowania, co ma przełożyć się na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ochrony środowiska i efektywności ekonomicznej transportu. Na oficjalnej stronie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego czytamy, że „etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego”. Etykiety dotyczą opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Nowa etykieta zawiera zawężoną liczbę pięciu klas: od A do E, zamiast poprzednich siedmiu. Na oznaczeniach znajdują się te same trzy klasyfikacje co poprzednio – efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu (A, B i C). Dotychczasowa kategoria D znika, kategoria E zmienia się w D, a F i G zostają wpisane do nowej klasy E. W założeniach etykieta ma być jaśniejsza i łatwiejsza do odczytania i interpretacji. – Przy wyborze ogumienia należy pamiętać, że bardzo trudno jest stworzyć produkt opisany najwyższymi kategoriami. Opony charakteryzuje szereg wzajemnie powiązanych parametrów. Ulepszenie jednego z nich może mieć negatywny wpływ na pozostałe. Na przykład chcąc zoptymalizować przyczepność na mokrej nawierzchni, możemy wpłynąć negatywnie na emisję hałasu. Warto mieć świadomość, że nie można mieć wszystkiego i dobrze stawiać na zoptymalizowane parametry – uważa Artur Posłuszny z Yokohamy.
Sporo zmian zaszło w zakresie opisu hałasu emitowanego przez oponę. Klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C. Jednocześnie podany będzie poziom głośności wyrażony w dB. Najcichsze ogumienie ma klasę A, najgłośniejsze C. Różnica wynosi dokładnie 3 dB (A) i w praktyce jest ona mocno odczuwalna. Co ważne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. Poprzednio producenci ogumienia stosowali na etykietach znak fali dźwiękowej.
Nowe symbole
Na nowych etykietach pojawią się dodatkowe piktogramy, które informują o właściwościach ogumienia zimowego. To największa zmiana w stosunku do poprzednich etykiet. Wśród oznaczeń mogą znaleźć się symbol płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów i podobny, tylko z soplami lodu. Pierwszy z nich jest równoznaczny z oznaczeniem 3PMSF, które było umieszczane na boku opon zimowych spełniających odpowiednie normy homologacji. Drugi, oznaczający przyczepność na lodzie zgodnie z nową normą ISO, wygląda jak górski szczyt, ale bez płatka śniegu. – Symbol przyczepności na lodzie dotyczy opon przeznaczonych na rynki skandynawskie oraz fiński. Ogumienie to charakteryzuje się dużo bardziej miękką mieszanką niż w europejskich oponach zimowych. Jest to spowodowane, panującymi w tych północnych krajach, niskimi temperaturami, zalegającym lodem i śniegiem na drogach – tłumaczy Artur Posłuszny.
Kod QR – baza wiedzy
Konsumenci na nowych etykietach znajdą też kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać bezpośredni dostęp do Europejskiej Bazy Danych o Produktach (EPREL). Klient znajdzie tam dodatkowe informacje o właściwościach wybranej przez siebie opony, zamieszczone w karcie informacyjnej produktu. To wymóg dla nowego typu tzw. unijnych etykiet energetycznych, identycznych jak w przypadku sprzętu AGD.v
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: