Ewa Kania

Prawie 12 mld zł na nowe drogi ekspresowe od początku roku. Wiemy, gdzie powstaną

GDDKiA podpisała w tym roku 20 umów na wybudowanie niemal 300 km dróg ekspresowych. Ponadto 750 mln zł zostało przeznaczonych na budowę pięciu obwodnic. W sumie w trakcie realizacji przez GDDKiA jest ponad 1600 km dróg w Polsce.

Krajobraz polskich dróg szybkiego ruchu bardzo się zmienił w ostatnich latach, a w budowie jest sporo kolejnych odcinków ekspresówek. Tylko od początku 2024 roku GDDKiA podpisała kontrakty na 296,4 km dróg ekspresowych.

Budowa dróg ekspresowych w Polsce w 2024 roku

Obecnie kierowcy korzystają już z blisko 3,3 tys. km dróg ekspresowych. Połowa kontraktów, zawartych od początku bieżącego roku, dotyczy realizacji 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11 o długości ponad 144 km, które skomunikują zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Droga ekspresowa S10 (o długości ok. 410 km) stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 (o długości ponad 580 km) ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład konurbacji górnośląskiej.

Nowa droga S12 połączy centrum kraju ze wschodem. Jest nowa umowa na 600 mln zł

GDDKiA podpisała też umowy między innymi na odcinki dróg ekspresowych S16 i S19, będących częścią szlaku Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski długość trasy wyniesie ok. 700 km. Będzie przebiegała przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Od 1 stycznia do 15 lipca 2024 roku podpisano umowy na realizację następujących odcinków dróg ekspresowych:

  • S8 Ząbkowice Śląskie – Bardo (13,96 km),
  • S10 Stargard Wschód – Suchań (13,8 km),
  • S10 Suchań – Recz (19,6 km),
  • S10 Recz – Cybowo (15,68 km),
  • S10 Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km),
  • S10 Piecnik – Wałcz (16 km),
  • S10 Witankowo – Piła Północ (13 km),
  • S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik (22,17 km),
  • S11 obwodnica Kępna II jezdnia (4,2 km),
  • S11 Kępno – Siemianice (12,5 km),
  • S11 Gotartów – Olesno (10,53 km),
  • S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – Przysucha (14,43 km),
  • S12 Przysucha – Wieniawa (14,72 km),
  • S16 Barczewo – Biskupiec (18,2 km),
  • S16 Knyszyn – Krynice (8,61 km),
  • S19 Sokółka – Czarna Białostocka (24,1 km),
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ (12,34 km),
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo (9,48 km),
  • S19 Lutcza – Domaradz (6,43 km),
  • S74 Cedzyna – Łagów z obwodnicą Łagowa (30,02 km).

Budowa obwodnic w Polsce w 2024 roku

Oprócz umów na drogi ekspresowe, GDDKiA podpisała też od początku roku umowy na pięć obwodnic o długości ponad 36 km i wartości blisko 750 mln zł:

  • obwodnica Szwecji w ciągu DK22 (4,18 km),
  • obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km),
  • obwodnica Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km),
  • obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,38 km),
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK28 (II etap, 3 km).

Łącznie od stycznia do połowy lipca GDDKiA podpisała 25 umów o wartość przekraczającej 12,4 mld zł, dzięki którym możliwa będzie realizacja blisko 333 km nowych dróg krajowych. Dla porównania, w analogicznym okresie 2023 r. zawarto dziewięć umów na odcinki o długości ponad 104 km i wartości powyżej 4,2 mld zł. W całym 2023 r. było to 16 kontraktów na odcinki o długości ok. 216 km i wartości niemal 8,6 mld zł.

Dzięki dotychczas zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym, kierowcy mają do dyspozycji 5124 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3274,9 km dróg ekspresowych.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze