Nowe Audi RS Q8 w końcu pokazało swoje oblicze. To naprawdę mocny SUV!
Po raz pierwszy w 25-letniej historii modeli Audi RS, na drogi wyjeżdża duży SUV coupé o genach prawdziwie sportowego samochodu. 4-litrowa jednostka napędowa Audi RS Q8 w pełni zasługuje na członkostwo w rodzinie RS.
Turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem rozpędza dużego SUV’a coupé przygotowanego przez Audi Sport od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem „dynamic” prędkość maksymalna została podniesiona do 305 km/h.
Podwójny układ wydechowy zakończony jest owalnymi rurami wydechowymi umieszczonymi po dwóch stronach tylnego zderzaka – to cecha typowa dla modeli typu RS.
Sercem systemu mild-hybrid jest alternator-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – wybiera jedno z dwóch rozwiązań.
Technika MHEV umożliwia również włączenie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. Dla osiągnięcia jeszcze lepszej wydajności, system mild-hybrid połączony jest z kamerą. Jeśli kamera podczas postoju, np. w korku, zarejestruje, że pojazd przed nami ruszył, to nawet gdy kierowca wciąż wciska pedał hamulca, system ponownie uruchamia silnik.
Moc jednostki 4.0 TFSI za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przenoszona jest do stałego napędu na cztery koła quattro. Czysto mechaniczny mechanizm różnicowy – przekładnia planetarna – rozdziela siłę napędową na przednią i na tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Na oś przednią może wtedy trafić nawet 70 procent momentu, a na oś tylną 85 procent momentu.
Opadający ku tyłowi dach przechodzi w pochylone do przodu słupki D, a całość wygląda jakby osadzona była na przetłoczeniach nadkoli, sygnalizujących, że samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła quattro. Typowe dla modeli RS listwy w kolorze nadwozia poszerzają je o 10 mm z przodu i o 5 mm z tyłu. Opcjonalne, 23-calowe koła dodatkowo podkreślają mocny wygląd RS Q8. Po bokach znajdziemy szerokie progi RS, standardowo lakierowane w kolorze szarym Manhattan. Znajdujący się na tylnym końcu dachu spojler RS stanowi jego stylistyczne wykończenie. Inne elementy utrzymane w stylistyce RS to dyfuzor z obramowaniem w kolorze matowego aluminium oraz owalne końcówki rur wydechowych. Spojler RS zapewnia odpowiednią siłę docisku tylnej osi, wspomagając w ten sposób utrzymanie równowagi auta przy dużych prędkościach.
Standardowo obudowy lusterek zewnętrznych mają kolor aluminium, opcjonalnie mogą występować również w kolorze nadwozia, mogą być czarne lub karbonowe. Pakiety stylistyczne „czerń” i „karbon” podkreślają kolorystycznie grill osłony chłodnicy, przednie spojlery, klamrę dyfuzora i pasmo świetlne łączące światła tylne (tylko pakiet „karbon”). W połączeniu z tymi pakietami stylistycznymi pierścienie w logo Audi oraz logotypy RS zarówno z przodu, jak i z tyłu, na życzenie mogą być czarne.
Specjalny widok RS w Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu MMI pokazuje informacje dotyczące takich parametrów jak ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc wyjściowa, temperatura, czasy okrążeń i siły g. Informacja o zmianie biegów nakłania kierowcę do zmiany biegu w momencie, gdy silnik osiągnął określoną liczbę obrotów. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up display również zawiera grafiki charakterystyczne wyłącznie dla modeli typu RS.
Do sportowego „image’u” dużego SUV’a coupé doskonale pasują sportowe fotele pokryte czarną skórą Pearlnappa i Alcantarą, z przetłoczeniami RS. Jeszcze bardziej luksusową opcją są sportowe fotele RS sport pokryte skórą Valcona, z przeszyciami we wzorze plastra miodu
i z przetłoczeniami RS. Fotele RS sport mają perforowane obicia, co ułatwia działanie umieszczonej w nich wentylacji oraz wyposażone są w funkcję masażu.
Nowe Audi RS Q8 wspiera kierowcę w wielu sytuacjach. Na jego pokładzie znajduje się ponad trzydzieści systemów wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat adaptive cruise assist, asystent wydajności efficiency assist, asystent skrzyżowań, asystent zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360°.
Standardowo Audi RS Q8 wyposażone jest w system MMI navigation plus, zawierający moduł transferu danych dla Audi connect w standardzie LTE Advanced oraz hotspot Wi-Fi. System nawigacji zapamiętuje preferencje kierowcy z przejechanych już tras i na ich podstawie udziela inteligentnych sugestii co do tras następnych. Serwisy Audi connect do procesu planowania trasy dodają funkcje predyktywne. Nowe Audi RS Q8 w salonach dealerskich czterech pierścieni na terenie całej Europy pojawi się w pierwszym kwartale roku 2020.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: