
Nowa Toyota GR Yaris – sportowy hot hatch z napędem na cztery koła
Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020 to drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM oraz napęd na cztery koła GR-FOUR.
Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.
W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.
GR Yaris posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.
Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto prowadzi się lepiej, jest stabilne i błyskawicznie reaguje na to, co kierowca chce zrobić.
Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.
Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, w tym nowych, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.
Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: