Nowa naklejka obowiązkowa już za miesiąc. Kto jej nie będzie miał, zapłaci 500 zł
Na temat nowych obowiązkowych naklejek, które trzeba będzie umieścić na przedniej szybie, informowaliśmy już wcześniej. Teraz termin ich obowiązywania jest tuż-tuż.
Spis treści
- Po co jest nowa zielona naklejka na szybę?
- Co znajduje się na nowych zielonych naklejkach?
- Jaki mandat za brak zielonej naklejki?
- Kto nie musi mieć zielonej naklejki, żeby wjechać do SCT?
- Kiedy Strefy Czystego Transportu zaczynają obowiązywać?
Po co jest nowa zielona naklejka na szybę?
Nowy rodzaj naklejki ma na celu oznaczenie pojazdów, które mogą poruczać się po Strefach Czystego Transportu. Na temat tych stref mówi się od dawna, ale czas płynie nieubłaganie i zbliżamy się do terminu ich uruchomienia. Kierowcy, którzy wjadą na teren SCT bez odpowiedniej naklejki, muszą liczyć się z mandatem.
Co znajduje się na nowych zielonych naklejkach?
Problem ze Strefami Czystego Transportu jest taki, że każdy samorząd może ustalić w swojej strefie własne zasady. Nie można więc stworzyć jednego wzoru naklejki, na którym będzie napisane, że dany pojazd może poruszać się po SCT.
Zamiast tego na naklejce znajdziemy numer rejestracyjny pojazdu, rok jego produkcji oraz informację na temat paliwa jakim jest napędzany. Ta ostatnia informacja oznaczana jest według klucza:
- P – benzyna
- D – diesel
- M – mieszanka paliwo+olej
- LPG – gaz propan-butan
- CNG – gaz ziemny sprężony
- LNG – gaz ziemny skroplony
- H – wodór
- EE – samochód elektryczny
- BD – biodiesel
- E85 – etanol
- 999 – inne
Jaki mandat za brak zielonej naklejki?
Zgodnie z przepisami, za brak omawianej naklejki, kierowcy grozi grzywna 500 zł. Dostawać ją można tak naprawdę codziennie, za każdym razem, gdy służby stwierdzą, że wjechaliśmy bez niej na teren strefy.
Policjanci sprawdzają kąt. Jeśli nie ma 90 stopni, kierowca płaci przynajmniej 2000 zł
Kto nie musi mieć zielonej naklejki, żeby wjechać do SCT?
Teoretycznie z posiadania nowych naklejek zwolnione są samochody elektryczne oraz wodorowe z ogniwamy paliwowymi. Jedne i drugie są zeroemisyjne (lokalnie), więc oczywiste jest, że nie ma mowy w ich przypadku o normach emisji spalin. Świadczą o tym zielone tablice i powinny one zwalniać z posiadania naklejki. Mimo to wzór przewiduje napędy elektryczne i wodorowe, więc kwestia ta wymaga jeszcze doprecyzowania.
Naklejki mogą też być nieobowiązkowe, kiedy dana gmina zdecyduje się na system automatycznego nadzoru, który będzie sprawdzał, czy wjeżdżające na teren jej SCT pojazdy, spełniają odpowiednie normy.
Kiedy Strefy Czystego Transportu zaczynają obowiązywać?
Tworzenie SCT to wymóg zapisany w kamieniach milowych KPO i dotyczy miast liczących ponad 100 tys. mieszkańców, w których przekroczono normy tlenków azotu. Obecnie są to:
- Warszawa
- Kraków
- Wrocław
- Katowice
SCT w Warszawie zaczyna obowiązywać od 1 lipca, więc już za miesiąc. Krakowska strefa miała ruszyć w tym samym terminie, ale uchwała ją wprowadzająca została zaskarżona do sądu, zaś nowy prezydent zapowiedział przesunięcie terminu wprowadzenia SCT, żeby przygotować nową uchwałę. Wrocław chce swoją strefę uruchomić w 2025 roku, zaś Katowice nie przedstawiły jeszcze żadnych planów w tej kwestii.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: