Nowa naklejka na szybę od 4 maja. Kogo obowiązuje? Jaka kara grozi za jej brak?
Już wkrótce może powstać w Polsce pierwsza, prawdziwa strefa czystego transportu. Docelowo ma być ich o wiele więcej, a wjazd do nich będzie możliwy tylko dla aut spełniających stosowne wymogi, zaświadczone odpowiednią naklejką na szybie.
W środę, 4 maja 2022 roku, wchodzi w życie rozporządzenie o naklejkach na szybę, które będą wymagane w strefach czystego transportu. Oznakowanie to pozwoli na wjazd pojazdem do strefy czystego transportu.
Strefa czystego transportu w swoim założeniu ma być miejscem, w którym liczba pojazdów o wysokiej emisyjności jest zredukowana do minimum, co znacząco wpływa na poprawę jakości powietrza. W praktyce takimi miejscami są najczęściej centra miast, w których przepływ świeżego powietrza bywa ograniczony gęstą i wysoką zabudową oraz gdzie występuje wysokie natężenie komunikacyjne. Od 2018 roku w Polsce powstała jedna strefa (w Krakowie) która i tak została niedługo potem zniesiona. Dla kontrastu, w Europie funkcjonuje już ok. 300 obszarów niskoemisyjnych (również w regionie CEE), a ich liczba systematycznie wzrasta.
Nowe naklejka na szybę – kogo obowiązuje?
Zgodnie z ostatnią nowelizacją do ustawy o elektromobilności, każda gmina w Polsce może ustanowić strefę czystego transportu i ustalić zasady wjazdu do niej. Co do zasady, ma być to strefa dla pojazdów zeroemisyjnych, ale gminy mogą wyznaczać strefy, do których wjazd będą miały jedynie samochody spełniające określone wymagania. Takie auta będą musiały być oznaczone wspominaną zieloną naklejką.
Koszt wydania naklejki ma nie przekraczać 5 złotych.
Co znajdzie się na naklejce?
Nalepka uprawniająca do poruszania się autem spalinowym po strefie czystego transportu będzie ośmiobokiem o wysokości i szerokości 7 cm. W uprawnionym pojeździe przepustka będzie musiała być przyklejona w lewym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu. Zawarte na niej informacje będą dotyczyć rocznika produkcji pojazdu, rodzaju paliwa, numeru rejestracyjnego i nazwy gminy ustanawiającej strefę czystego transportu.
Nowa naklejka na szybę – brak informacji o normie emisji spalin Euro
Na nowej nalepce nie znajdzie się informacja o normie emisji spalin Euro. To gminy przyznające nalepki, będą ustalać jakie normy muszą spełnić pojazdy, aby mogły wjechać do strefy czystego transportu. To oznacza, że prawdopodobnie przepisy wjazdowe do stref w różnych gminach będą się od siebie różnić, a to może wprowadzić małe zamieszanie – przykładowo samochód uprawniony do wjazdu do strefy czystego transportu w Warszawie, takiego uprawnienia może nie mieć już w strefie czystego transportu w Krakowie. Jeśli zasady będą odmienne, jedynym wyjściem będzie posiadanie odrębnej naklejki dla każdego z miast.
Nowa naklejka na szybę – jaka kara grozi za jej brak?
Jaka kara grozi, za wjazd do strefy czystego transportu bez odpowiedniej naklejki? Art. 96c. Kodeksu wykroczeń mówi:
Kto nie przestrzega zakazu wjazdu do strefy czystego transportu podlega karze grzywny do 500 złotych.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: