Nowa Kia Carens – przestrzeń i funkcjonalność
Kia Carens to kompaktowy MPV (Multi-Purpose Vehicle) zaprojektowany z myślą o potrzebach nowoczesnej rodziny.
Aerodynamiczna sylwetka, design „cab forward”, wybór czterech jednostek napędowych, czterech poziomów wyposażenia, niski poziom emisji CO2 (od 129 g/km), opcja siedmiu miejsc oraz bogate wyposażenie podnoszące komfort i bezpieczeństwo to istotne argumenty, dzięki którym Carens trzeciej generacji ma szansę przyciągnąć jeszcze więcej klientów do marki Kia. Kia Motors Polska ogłosiła właśnie specyfikację i ceny Carensa, które rozpoczynają się od 65 990 złotych. Pierwsze egzemplarze tego rodzinnego samochodu trafią do salonów już za kilka tygodni.
Galeria zdjęć Kia Carens – kliknij tu.
Oryginalny i sportowy design
Wysmukła i zręcznie rzeźbiona bryła nowego Carensa to wyraźna ucieczka od czysto utylitarnego wyglądu poprzednika. Obszerne, pięcio- lub siedmioosobowe wnętrze, pokaźna przestrzeń bagażowa i liczne schowki na podręczne drobiazgi otoczone zostało przyjazną dla całej rodziny skorupą nadwozia.
Kia Carens 2013 |
fot. Kia |
Nowa Kia Carens jest o 20 mm krótsza, 15 mm węższa i 40 mm niższa od modelu poprzedniej generacji. Tym niemniej kabina pasażerska zyskała na obszerności za sprawą wydłużenia rozstawu osi o 50 mm oraz bryle nadwozia typu „cab forward” ze słupkiem „A” ponad cięciwą przedniego nadkola. Wysokość Carensa należy do najmniejszych w klasie, akcentując „wysportowaną” linię karoserii. Współczesność stylizacji podkreślają seryjne światła do jazdy dziennej LED oraz format tylnych świateł zespolonych (z opcją LED).
Pięć lub siedem miejsc i prawdziwie funkcjonalne wnętrze
W efekcie wydłużenia rozstawu osi oraz zastosowania najnowszych technologii rozplanowania przestrzennego kabina pasażerska nowej Kii Carens jest bardzo przestronna i może pomieścić nawet siedem osób. Aby zapewnić maksymalną funkcjonalność, jakiej oczekuje nabywca pojazdu typu MPV, oparcie fotela przedniego pasażera składa się płasko do przodu (umożliwiając przewóz przedmiotów o długości 2150 mm), drugi rząd podzielony jest na trzy indywidualnie przesuwane i składane siedzenia (33/33/33), a rząd trzeci (zależnie od wersji modelowej) ? w proporcji 50/50, z możliwością złożenia płasko w podłodze bagażnika, gdy potrzebna jest większa przestrzeń ładunkowa. Do utrzymania należytego komfortu termicznego dla kierowcy i pasażerów służy seryjna klimatyzacja (manualna lub automatyczna, zależnie od wersji modelowej), nawiewy powietrza dla osób podróżujących na tylnych rzędach oraz dostępne opcjonalnie ? blendy okienne. Dodatkowe, szerokokątne lusterko w konsoli sufitowej umożliwia obserwację dzieci na tylnych siedzeniach. Kabina nowej Kii Carens wyposażona jest w liczne skrytki i schowki, w tym szufladki podfotelowe, pojemniki podłogowe, głęboką wnękę w konsoli centralnej oraz obszerne kieszenie w drzwiach. We wszystkich wersjach modelowych dostępna jest opcja elektrycznego podgrzewania siedzeń przedniego i drugiego rzędu, a w wersjach najbogatszych ? także elektryczna wentylacja przednich foteli oraz elektryczna regulacja długości podparcia ud i podparcia lędźwiowego. Do wyboru nabywcy będzie również elektrycznie podgrzewana kierownica oraz zestaw instrumentów Supervision Instrument Cluster z 4,2-calowym wyświetlaczem TFT LCD
Bogate wyposażenie high-tech
Nabywca nowej Kii Carens będzie miał do wyboru szereg innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie elementów podnoszących funkcjonalność oraz komfort. Wszystkie wersje modelowe posiadać będą w serii elektroniczny tempomat z ogranicznikiem prędkości. Dostępne opcje obejmują m.in. elektryczny hamulec postojowy, system bez-kluczykowego dostępu „Smart Key” i przycisk start/stop silnika, system audio z nawigacją i sześcioma głośnikami, dodatkowym wzmacniaczem mocy oraz głośnikiem niskotonowym. Dodatkowo lampki podświetlające wejście do samochodu w lusterkach zewnętrznych oraz szklane, panoramiczne okno dachowe.
Kia Carens 2013 |
fot. Kia |
Jednostki napędowe o mocy od 115 do 166 KM
Oferowana na rynkach Europy gama czterech jednostek napędowych ? dwie wysokoprężne i dwie benzynowe charakteryzuje się szerszą niż poprzednio rozpiętością mocy, od 115 do 166 KM oraz konkurencyjnym zużyciem paliwa i poziomem emisji CO2 w granicach 129-179 g/km – dla wersji z manualną skrzynią przekładniową. Silnik Diesla o pojemności 1,7 litra zyskał już popularność w innych pojazdach marki Kia oferowanych na świecie, a w nowym Carensie dostępny będzie w dwóch odmianach: o mocy 115 KM i momencie obrotowym 260 Nm oraz o mocy 136 KM i momencie 330 Nm. Efektem modyfikacji konstrukcyjnych obu jednostek jest ograniczenie emisji CO2. Każdy z dwóch silników benzynowych wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa celem podwyższenia oddawanej mocy bez wzrostu zużycia paliwa. Jednostka 1.6 GDI (montowana najpierw w modelu Kia Sportage, a następnie w nowej Kii cee’d) rozwija moc 135 KM i moment obrotowy 165 Nm. Silnik o pojemności 2,0 litrów wytwarza 166 KM i maksymalny moment obrotowy 213 Nm. W najszybszej wersji modelowej z silnikiem 2,0-litrowym nowa Kia Carens przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,7 sek. i osiąga prędkość maksymalną 203 km/h.
Przekładnie sześciostopniowe we wszystkich wersjach modelowych
W dążeniu do optymalizacji zarówno osiągów jak i ekonomiki paliwowej wszystkie wersje modelowe nowej Kii Carens wyposażone są w sześciostopniowe skrzynie przekładniowe. Dzięki niskim przełożeniom pierwszego i drugiego biegu uzyskać można lepsze przyspieszenia ze startu stojącego, natomiast wysokie przełożenie ostatniego, szóstego biegu pozwala zredukować prędkość obrotową silnika podczas jazdy autostradowej, obniżając nie tylko hałasy i drgania w kabinie pojazdu lecz także zużycie paliwa. Dla silników Diesla i benzynowych o najwyższej mocy oferowana będzie opcja automatycznej, sześciostopniowej skrzyni przekładniowej produkcji Kia z możliwością manualnej, sekwencyjnej zmiany przełożeń w trybie sportowym przy pomocy łopatek na kierownicy. Dzięki niespotykanie kompaktowej konstrukcji, skrzynia ta nadaje się szczególnie do stosowania w samochodach z napędem na koła przednie.
Kia Carens 2013 |
fot. Kia |
Nowoczesna inżynieria zespołów podwozia
Założeniem kompleksowej konstrukcji zawieszenia i zespołów podwozia nowego Carensa było zapewnienie precyzji prowadzenia i stabilności kierunkowej oraz komfortu jazdy. W układzie kierowniczym z elektrycznie wspomaganą przekładnią zębatkową (MDPS) zastosowano czujnik przykładanej siły i kąta skrętu, którego zadaniem jest przeciwdziałanie podmuchom bocznego wiatru. Przełożenie układu wynosi 2,7 obrotu pomiędzy położeniami skrajnymi, a sama kolumna kierownicy ma regulację dwupoziomową (na wysokość i odległość). Do standardu wyposażenia należy system zmiennego wspomagania Kia FlexSteer™ działający w trzech trybach pracy ? Normal, Sport i Comfort stosownie do osobistych preferencji kierowcy. Celem izolacji od wstrząsów drogowych zawieszenie przednie na kolumnach MacPherson montowane jest do ramy pomocniczej. Tylne zwieszenie w postaci zespolonej belki skrętnej (CTBA), o wzmocnionej konstrukcji wahaczy wzdłużnych i tulei pozwala znacznie zredukować podsterowność i zagrożenie utraty stabilności na wybojach, zapewniając jednocześnie wysoki komfort jazdy. Do wyposażenia standardowego należą także hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach wyposażone w tarcze wentylowane o średnicy 300 mm z przodu oraz tarcze lite o średnicy 284 mm na osi tylnej, system przeciwblokowania kół ABS, system elektronicznego podziału siły hamowania EBD oraz układ wspomagania hamowania awaryjnego Brake Assist.
Zależnie od wersji modelowej seryjnie montowane są 16-calowe felgi stalowe lub aluminiowe z ogumieniem 205/55 R16 o niskich oporach toczenia. W ramach opcji dostępne będą także 17-calowe polerowane lub 18-calowe matowane obręcze z lekkiego stopu wraz z ogumieniem niskoprofilowym.
Istotny krok naprzód: zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego
W procesie konstrukcyjnym nadwozia nowej Kii Carens wykorzystano najbardziej zaawansowane metody projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) oraz rozwiązania strukturalne stosowane już w innych nowych modelach marki Kia. Wykonana w znacznej mierze ze stali o dużej wytrzymałości skorupa karoserii będzie istotnym elementem decydującym o przyznaniu ? jak można się spodziewać ? 5-gwiazdkowej oceny bezpieczeństwa w testach zderzeniowych Euro NCAP. Do innowacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego nowej Kii Carens należą m.in. system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDWS oraz system automatycznego parkowania równoległego SPAS.
System LDWS korzysta z „patrzącej” w przód kamery wideo do monitorowania pozycji samochodu wobec linii wyznaczających pas ruchu i odpowiednio ostrzega kierowcę o niezamierzonym zbliżaniu się do krawędzi tego pasa, gdy prędkość jazdy przekracza 60 km/h. Automatyczny system sterowania układem kierowniczym SPAS wykorzystuje z kolei czujniki parkowania i komputer pokładowy pojazdu w celu wykonania manewru bezpiecznego parkowania równoległego. Komputer „przejmuje” układ kierowniczy pojazdu lecz operowanie pedałami przyspieszenia i hamulca pozostawia kierowcy.
Bezpieczeństwo parkowania wspomagać może kamera podglądu drogi cofania, a lepszą widoczność podczas jazdy nocnej umożliwiają reflektory ksenonowe (HID), oferowane w opcji wyposażenia.
Dane techniczne Kia Carens
Nadwozie i napęd
Nadwozie pięciodrzwiowe, pięcio- lub siedmiomiejscowe typu MPV, konstrukcja stalowa, samonośna. Silnik benzynowy lub wysokoprężny zabudowany poprzecznie z przodu, napęd na koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni manualnej lub automatycznej.
Silniki wysokoprężne
Diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 115 KM
Typ/pojemność U2, TCI, 4-cylindrowy, rzędowy 16-zaworowy DOHC, turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) / 1685 cm3
Moc/moment maksymalny 115 KM (84,6 kW) przy 4000 obr/min / 260 Nm przy 1250-2750 obr/min
Średnica cylindra
x skok tłoka 77,2 x 90,0 mm
Stopień sprężania 17,0:1
Diesel o pojemności 1,7-litra i mocy 136 KM
Typ/pojemność U2, TCI, 4-cylindrowy, rzędowy 16-zaworowy DOHC, turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) /1685 cm3
Moc/moment maksymalny 136 KM (100,0 kW) przy 4000 obr/min / 330 Nm przy 1750-2500 obr/min
Średnica cylindra
x skok tłoka 77,2 x 90,0 mm
Stopień sprężania 17,3:1
Silniki benzynowe
Silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 135 KM
Typ /pojemność Gamma, GDI, 4-cylindrowy, rzędowy 16-zaworowy DOHC / 1591 cm3
Moc/moment maksymalny 135 KM (99,0 kW) przy 6300 obr/min / 165 Nm przy 4850 obr/min
Średnica cylindra
x skok tłoka 77,0 x 85,4 mm
Stopień sprężania 11,0:1
Silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów i mocy 166 KM
Typ/pojemność Nu, GDI, 4-cylindrowy, rzędowy 16-zaworowy DOHC / 1999 cm3
Moc/moment maksymalny 166 KM (122,0 kW) przy 6500 obr/min / 213 Nm przy 4700 obr/min
Średnica cylindra
x skok tłoka 81,0 x 97,0 mm
Stopień sprężania 11,5:1
Skrzynie przekładniowe
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) 1.6 (135) 2.0 (166)
Manualna 6-st 6-st 6-st 6-st
Automatyczna —– 6-st —– 6-st
Zawieszenie kół jezdnych
Przednie niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.
Tylne zespolona belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe.
Układ kierowniczy
Rodzaj przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektromechanicznym MDPS o zmiennej sile wspomagania FlexSteer™
Przełożenie 2,7 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi
Średnica zawracania 11,0 m
Hamulce
Przednie tarcze wentylowane 300 x 23 mm
Tylne tarcze lite 284 x 10 mm
Siłownik podciśnieniowy o średnicy 11 cali
Droga hamowania
100-0 km/h 40,8 m
Koła i ogumienie (wymiary podano w calach)
Standard felgi stalowe 16 x 6,5 − ogumienie 205/55 R16
Opcja wyposażenia felgi z lekkiego stopu 16 x 6,5* − ogumienie 205/55 R16
felgi z lekkiego stopu 17 x 7,0 − ogumienie 225/45 R17
felgi z lekkiego stopu 18 x 7,5** − ogumienie 225/45 R18
Koło zapasowe zestaw naprawczy ogumienia lub koło dojazdowe
*standard dla najwyższych wersji wyposażenia; ** tylko dla najwyższych wersji wyposażenia jako opcja
Wymiary (mm)
Zewnętrzne
Długość całkowita 4525
Szerokość całkowita 1805 (bez lusterek bocznych)
Wysokość całkowita 1610 (bez relingów dachowych)
Rozstaw osi 2750
Rozstaw kół przednich 1563-1573 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)
Rozstaw kół tylnych 1576-1586 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)
Zwis przedni 940
Zwis tylny 835
Prześwit 151
Współczynnik Cd 0,30 (oporu aerodynamicznego)
Wewnętrzne z przodu II rząd III rząd
Przestrzeń na głowę 1035 1002 867
Przestrzeń na nogi 1034 940 707
Szerokość na poziomie ramion 1438 940 1313
Pojemności (w litrach)
Zbiornik paliwa 58.0
Ładunkowa 103/— − z kompletem 7 pasażerów, do linii okien/dachu
492/536 − siedzenia III rzędu złożone, do linii okien
1650/1694 − siedzenia II i III rzędu złożone, do linii dachu
Masy (wersja 5-miejscowa)
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) MT/AT 1.6 (135) 2.0 (166) MT/AT
Masa własna (kg) 1482 1492 / 1512 1383 1420 / 1445
Dopuszczalna (kg) 2110 2110 / 2130 2000 2040 / 2060
Masy (wersja 7-miejscowa)
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) MT/AT 1.6 (135) 2.0 (166) MT/AT
Masa własna (kg) 1506 1516 / 1525 1408 1444 / 1469
Dopuszczalna (kg) 2240 2250 / 2270 2140 2180 / 2200
Osiągi
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) MT/AT 1.6 (135) 2.0 (166) MT/AT
Prędkość
maks. km/h 181 191 / 186 185 203 / 200
Przyspieszenie
0-100 km/h, sek. 13,0 10,4 / 12,0 11,3 9,7 / 10,8
Zużycie paliwa i emisja CO2 (standard)
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) MT/AT* 1.6 (135) 2.0 (166) MT/AT
Litrów / 100 km* 4,9 5,1/ — 6,8 7,3 / 7,9
Emisja CO2 (g/km) 134 134 / — 159 169 / 184
* brak homologacji dla Diesla 1,7 (136 KM) AT
Zużycie paliwa i emisja CO2 (wersje z systemem ISG)
Silnik Diesla Silnik benzynowy
1.7 (115) 1.7 (136) MT 1.6 (135) 2.0 (166) MT
Litrów / 100 km* 4,7 4,8 6,4 7,2
Emisja CO2 (g/km) 129 127 149 166
Źródło: Kia
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: