Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne
Wprowadzona na rynek w 1992 roku Honda Fireblade pozostaje do dzisiaj ikoną sportowego motocykla klasy 1000 cm3. Fireblade używana jest na krótkich torach wyścigowych na całym świecie, a także w legendarnych wyścigach TT na wyspie Man.
Zaczynając od czystej kartki papieru, „cywilni” inżynierowie Hondy i ich wyścigowi koledzy z HRC stworzyli nowy rzędowy silnik dla obu motocykli, zarówno CBR1000RR-R Fireblade, jak i CBR1000RR-R SP. Jest to kompaktowa konstrukcja o krótkim skoku, współdzieląca średnicę cylindra i skok tłoka z silnikiem modelu RC213V. Napędzane częściowo kołami zębatymi wałki rozrządu poruszają dźwigienkami, korbowody wykonane są z tytanu, a rozwiązania obniżające tarcie wewnętrzne przejęto z silnika RC213V-S. Zastosowano też olejowe dysze tłokowe z systemem zaworów kulowych i dolny mostek wodny wokół tulei cylindrowych.
Kanał dynamicznie doładowanego wlotu powietrza zaczynający się między owiewkami prowadzi pod główką ramy wprost do airboxu. Układ wydechowy w konfiguracji 4-2-1 wyposażono w owalne rury, a tłumik końcowy opracowano przy współudziale firmy Akrapovic.
CBR1000RR-R SP ma moment 113MN przy 12.500 obr/min, a moc maksymalna wynosi 160kW występuje przy 14.500 obr/min.
W pełni konfigurowalny 5-calowy wyświetlacz TFT oferuje intuicyjne sterowanie obsługiwane za pomocą uproszczonego czterokierunkowego przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. System Smart Key Hondy służy wygodzie kierowcy.
Stopień sprężania wynosi 13,0:1. Zawory dolotowe mają średnicę 32,5 mm, zawory wydechowe 28,5 mm i są obecnie obsługiwane przez popychacze „palcowe” (w przeciwieństwie do poprzednio stosowanych popychaczy szklankowych), co zmniejsza masę bezwładności o około 75%. Tarcie wewnętrzne ograniczono też stosując powłoki diamentopodobne „Diamond Like Carbon” (DLC) na krzywkach zaworowych – analogicznie do rozwiązania stosowanego w silniku motocykla RC213V-S.
Test Honda CBR1000RR Fireblade SP: Blady z krainy dreszczowców
Układ rozrządu jest napędzany nowym (objętym zgłoszeniem patentowym) systemem napędu “semi-cam gear train”. Aby napędzać z tak wysoką prędkość obrotową układ rozrządu i uzyskiwać duże skoki zaworowe, łańcuch napędzany jest kołem zębatym umieszczonym na wale korbowym za pośrednictwem dodatkowego koła zębatego rozrządu, dzięki czemu długość łańcucha jest mniejsza.
Tłoki są kute z aluminium A2618 (analogicznie do RC213V-S), co zapewnia lekkość, wytrzymałość i trwałość, a każdy z tłoków jest o 5% lżejszy niż stosowane wcześniej. Aby zagwarantować odporność na zużycie przy wysokich prędkościach obrotowych, płaszcze tłoków mają teraz powłokę Ober (teflon na warstwie molibdenowej) oraz niklowo-fosforowe pokrycie rowka osadczego w tulei sworznia.
Aby umożliwić pobranie potrzebnej ilości powietrza, średnica korpusu przepustnicy została zwiększona z 48 do 52 mm. Owalny przekrój wewnętrzny zapewnia płynny przepływ i dodatkowo zmniejsza spadek ciśnienia między przepustnicami i zaworami dolotowymi.
Kąt odchylenia zaworów po stronie dolotowej został zmniejszony z 11° do 9°. Zmiana ta poprawia efektywność spalania poprzez zmniejszenie pola powierzchni komory spalania, a wydajność przepływu gazów przez kanały dolotowe rośnie o około 2%.
Test Honda CB125F – miejski ideał
Objętość kanału dolotowego (między przepustnicami, a gniazdem zaworu dolotowego) została zmniejszona o 13%, aby poprawić reakcje na zmiany położenia przepustnicy. Oś przepustnicy jest teraz wykonana z bardzo sztywnej stali nierdzewnej (zamiast z mosiądzu), co zmniejsza ugięcie i tarcie przy zmianach położenia, zapewniając znacznie bardziej bezpośrednie połączenie przepustnicy z prawą dłonią kierowcy.
Kierowca otrzymuje trzy domyślne tryby jazdy, z opcjami zmiany mocy silnika i jego charakterystyki. Moc (P) dostarczana jest na poziomach 1-5, gdzie 1 oznacza najwyższą dostępną moc. Intensywność hamowania silnikiem (EB) zarządza osiągami przy zamkniętej przepustnicy na poziomach 1-3, gdzie 1 oznacza najsilniejsze hamowanie silnikiem, a kontrola uniesienia przedniego koła (W) odbywa się na poziomach 1-3 (plus wyłączenie), gdzie 1 oznacza najmniejszy poziom ingerencji systemu.
Kontrola uniesienia przedniego koła (Wheelie) wykorzystuje informacje zebrane przez IMU na temat kąta nachylenia przód-tył, a także czujniki prędkości kół przednich i tylnych, by utrzymać optymalny dla danej sytuacji moment obrotowy bez spowalniania jazdy do przodu.
Rozstaw osi wynosi obecnie 1455 mm, przy kącie pochylenia główki ramy 24° i przy wyprzedzeniu 102 mm (poprzednio 1405 mm, 23°, 96 mm), co służy poprawie stabilności. Masa motocykla z płynami wynosi 201 kg. Wprowadzono również znaczne zmiany w równowadze motocykla i w położeniu środka masy. Wał korbowy znajduje się 33 mm dalej od osi przedniego koła i jest położony wyżej o 16 mm. Pozwoliło to na lepszy rozkład masy, podczas gdy wyższe położenie środka masy zmniejsza wzdłużne kołysanie się motocykla i jednocześnie poprawia poręczność przerzucania motocykla w zakrętach.
Test Honda CR1100RS – sportowy klasyk?
By umożliwić pełne, intuicyjne sterowanie systemami CBR1000RR-R SP, użyto większego, kolorowego 5-calowego ekranu TFT o podwyższonej rozdzielczości. Jest on w pełni konfigurowalny, dzięki czemu umożliwia wyświetlanie dokładnie tego, co kierowca chce obserwować. Czterokierunkowy przełącznik sterujący ekranu umieszczono po lewej stronie kierownicy. Szybkie w dostępie i łatwe w użyciu, górne i dolne przyciski ustawiają parametry trybu jazdy, a lewy i prawy przycisk pozwalają na wybór wyświetlanych informacji.
Dodano system inteligentnego kluczyka Smart Key Hondy. Uruchomienie silnika odbywa się więc bez konieczności wkładania fizycznego kluczyka do stacyjki, podobnie działa blokada kierownicy. Jest to rozwiązanie wygodniejsze w codziennym użytkowaniu, a dodatkowe korzyści, to możliwość wprowadzenia górnego jarzma w stylu wyścigowym i uwolnienie przestrzeni dla optymalnego przeprowadzenia kanału dynamicznego doprowadzenia powietrza.
Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: