Nowa Dacia Sandero i Sandero Stepway – pierwsze jazdy. Prostota i funkcjonalność w nowej odsłonie
Dacia to nazwa, która wywodzi się od historycznej krainy, leżącej dziś na terenie Rumunii. Przyciągała całe rzesze osadników kuszonych pokaźnymi zasobami złota. Dziś samochody tej marki również cieszą się coraz większą sympatią. Czy trzecia generacja Daci Sandero i Sandero Stepway przyciągnie rzesze kierowców do salonów marki?
Nowa Dacia Sandero i Sandero Stepway zyskały zupełnie nową stylistykę.
Całkowicie nowe Sandero emanuje wrażeniem solidności. Ogólna konstrukcja jest bardziej opływowa, dzięki bardziej nachylonej przedniej szybie, niższej i płynnej linii dachu oraz antenie radiowej umieszczonej na końcu dachu. Pomimo niezmienionego prześwitu, nowe Sandero jest niższe i bardziej uziemione, częściowo dzięki szerszym rozstawom i osadzonym na równo kołom.
Mimo niewielkich rozmiarów z zewnątrz, w środku nowa Dacia Sandero jest całkiem przestronnym samochodem, ale tylko z przodu. Z tyłu jest w niej naprawdę ciasno i cierpi na niedobór schowków. Oferuje za to całkiem pojemny bagażnik, 328 litrów.
{{ image(33605) }}
Nową Dacią Sandero jeździ się w porządku. Samochód jest sztywny, dobrze wybiera nierówności, nieźle trzyma się drogi, jest skrętny i zwinny. Może mógłby być bardziej zrywny i dynamiczny, ale testowana przeze mnie wersja wyposażenia Comfort z manualną skrzynią biegów miała pod maską silnik o mocy 90 KM, więc nie można oczekiwać, że po wciśnięciu w podłogę pedału gazu, wciśnie nas w fotel. A koniec końców z wyprzedzaniem maruderów na drodze nowa Dacia Sandero nie miała żadnego problemu. Tylko przy większych prędkościach (powyżej 120 km/h) w kabinie trochę szumi.
Ale, a propo gazu… Dacia jest producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG) w całej swojej gamie samochodów osobowych (producentem instalacji LPG jest włoska firma Landi Renzo). Ten silnik miała testowana przeze mnie Dacia Sandero. Jadąc na gazie spalanie wynosiło około 8,5 l/100 km, a na benzynie 7,5 l/100 km.
{{ gallery(3166) }}
Nowe Sandero Stepway w wersji benzynowej może pochwalić się spalaniem na poziomie 6,5 l/100 km. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to są one raczej pozytywne. Podobnie jak Sandero, Sandero Stepway dobrze wybiera nierówności, dobrze trzyma się drogi, jest bardzo skrętny i przy manewrach sprawuje się poprawnie (co prawda jakość obrazu z kamery cofania mogłaby być lepsza). Jest trochę mniej sztywny niż Sandero, ale w trakcie szybszej jazdy nie ma wrażenia, że samochód „lata” na wszystkie strony.
Silnik TCe o mocy 90 KM, 3-cylindrowy, turbodoładowany, o pojemności 1,0 l, dobrze współpracował z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
{{ image(33606) }}
Nowe Sandero Stepway można natychmiast rozpoznać z przodu po masce ‒ bardziej wypukłej, z mocniejszymi przetłoczeniami. Model ma typowe cechy crossovera: większy prześwit, relingi dachowe z logo modelu, szerokie nakładki na nadkola i wzmocnienia w dolnej części drzwi wyróżniające się inną fakturą. Do tego dochodzą chromowane logo Stepway pod osłoną chłodnicy i wyraziste listwy nad światłami przeciwmgłowymi. Przedni i tylny zderzak mają osłonę w kolorze metalu.
Nowe Sandero Stepway zostało w standardzie wyposażone w relingi dachowe, które można zmienić w bagażnik dachowy.
{{ gallery(3167) }}
Przeczytaj też: Nowa Dacia Sandero, Sandero Stepway i Logan – znamy ofertę i ceny w Polsce!
Samochody łączy nowa deska rozdzielcza o zdecydowanie bardziej ergonomicznym kształcie, pokryta nowymi materiałami wykończeniowymi, które współtworzą całkiem przyjemne wnętrze, ale mimo wszystko sprawiające wrażenie lekko plastikowego i takiego, które po dłuższym użytkowaniu będzie w rozsypce.
{{ image(33602) }}
Miejsce kierowcy również jest bardziej ergonomiczne dzięki nowym siedzeniom z wieloma możliwościami regulacji, a także możliwości regulacji ustawienia kierownicy.
{{ image(33604) }}
Ceny nowego Sandero zaczynają się już od 40 900 złotych, a nowego Sandero Stepway od 53 400 złotych. Ja miałam okazję testować nowe Dacie z najbogatszą wersję wyposażenia, Comfort, której ceny zaczynają się od 52 900 złotych za Dacię Sandero, i 56 900 złotych za Sandero Stepway.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: