Kamila Nawotnik

Nowa Dacia Duster i hybrydowy Jogger – znamy ceny i zaskakujące możliwości

Dacia Duster i Dacia Jogger – dwa modele odpowiadające w pierwszej kolejności na potrzeby rodzin, choć każdy z nich robi to we własny sposób. Piękne polskie Mazury pozwoliły w pełni zaprezentować potencjał aut rumuńskiej marki, a przy okazji naświetlić zalety nowego napędu hybrydowego.

Spis treści

Duster jest niekwestionowanym hitem Dacii, ciesząc się prawie 2,5 milionem sprzedanych egzemplarzy od początku produkcji w 2010 roku. W ciągu 13 lat auto doczekało się ponad 40 nagród, a niegasnący popyt sprawia, że w 2022 roku był to najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Ciekawostką jest też fakt, że każdego dnia z taśmy produkcyjnej w Pitesti (Rumunia) zjeżdża około 1000 egzemplarzy tego modelu, a więc mniej więcej jeden Duster na minutę.  

Teraz powinno być jeszcze łatwiej, bo trzecie wcielenie SUV-a kusi już nie tylko ceną. Choć wokół marki narosło wiele dowcipów, najnowszy Duster stał się autem, którego nie tylko nie trzeba się wstydzić, ale można się wręcz nim pochwalić.  

Fot. Dacia

Dacia Duster – nadwozie – styl widoczny gołym okiem

Dla każdego, kto kiedykolwiek dał temu modelowi szansę wykazania się w terenie, nie będzie zaskoczeniem, że Duster potrafi się świetnie spisać jako typowe auto outdorowe. Najnowsza odsłona doskonale podkreśla ten talent już w designie nadwozia. Masywna sylwetka SUV-a stała się bardziej kanciasta i wygląda wręcz trochę militarnie – zgodnie z panującymi trendami. Jednocześnie nadkola i osłony wykonane z tworzywa sztucznego o nazwie Starkle podkreślają aspiracje terenowe. Biegną one nieprzerwanie wzdłuż całej sylwetki Dustera, co potęguje wrażenie odporności na wyzwania. Auto wydaje się więc być wykonane solidnie, ale jednocześnie sprawia wrażenie względnie lekkiego.  

Fot. Dacia

Duster 3. generacji produkowany jest na platformie CMF-B, współdzielonej z modelami Sandero oraz Jogger. Dzięki niej do dyspozycji pasażerów oddana jest większa przestrzeń, zarówno w kabinie jak i bagażniku, mimo że całkowita długość auta wynosi niezmienni 4,34 m. Wykorzystanie platformy CMF-B pozwala również na zastosowanie w układzie napędowym jednostek elektrycznych.  

Fot. Dacia

Poprawiono jednocześnie jakość prowadzenia, za sprawą optymalizacji stabilizatorów poprzecznych. Zwiększenie sztywności podzespołów pozwoliło na ograniczenie przechyłów auta podczas jazdy, a co za tym idzie – zwiększenie stabilności podczas pokonywania zakrętów lub nagłych manewrach. Warto podkreślić, że w wersji napędowej 4×4 przechyły zmalały o 17% w porównaniu do poprzednika. Zmiany objęły również amortyzatory, przełożenia i algorytmy systemu sterującego wspomaganiem układu kierowniczego, zmniejszając przy okazji poziom hałasu dochodzącego z układu jezdnego.  

Fot. Dacia

Nowy Duster jest zatem stabilniejszy, pewniejszy w prowadzeniu, bezpieczniejszy i cichszy, a przy tym pozostaje komfortowy i uniwersalny w codziennym użytkowaniu. 

Duster 2024 – prosty, nowoczesny i solidny

Te trzy przymiotniki idealnie pasują nie tylko do bryły auta, ale również do wnętrza Dustera. Szeroka i wysoka deska rozdzielcza z nawiewami nawiązującymi kształtem do nadkoli zaprojektowana została przede wszystkim ergonomicznie. Centralny ekran o przekątnej 10,1 cala umieszczony został pod kątem 10 stopni w kierunku kierowcy, aby ułatwić mu obsługę infotainmentu. Kierownica natomiast została lekko spłaszczona u góry i dołu, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z auta. Łatwo dostrzec we wnętrzu również “smaczki” w postaci powtarzającego się motywu litery “Y”, nawiązującego do układu świateł w Dusterze.  

Fot. Dacia

Offroad Dacią Duster? Zabierz ją w teren

Nowy Duster jest dostępny z napędem 4×2, lub – jeśli wolicie rozwiązania zahaczające o offroad – 4×4 Terrain Control, oferującym 5 trybów jazdy: Auto, Śnieg, Błoto/Piasek, Eco oraz Off-road. Ten ostatni oferuje najlepsze możliwości jazdy po bezdrożach i pokonywania trudnych odcinków dróg. Pod względem możliwości jest on bardzo zbliżony do trybu 4×4 Lock dotychczasowego Dustera, ale bardziej zaawansowany, z funkcją automatycznego, optymalnego rozdzielania momentu obrotowego na przednie i tylne koła w zależności od wykrytego stopnia przyczepności nawierzchni i prędkości pojazdu.  

Fot. Dacia

Prześwit nowej Dacii Duster w wersji 4×4 wynosi 217 mm (między osiami), natomiast kąty natarcia i zejścia to odpowiednio do 31° z przodu i do 36° z tyłu. Kąt rampowy wynosi 24°. Nie zabrakło tu również układu wspomagającego zjazd w dół, który steruje pracą hamulców, aby zapobiec nadmiernemu rozpędzeniu samochodu w granicach od 0 do 30 km/h. Jest aktywny na wszystkich biegach, łącznie z biegiem wstecznym.  

Dacia Duster 2024 – cena w Polsce

79 900 zł brutto – tyle zapłacimy za najnowsze wcielenie Dacii Duster. To dwukrotnie więcej niż za pierwszą generację, debiutującą na rynku w 2010 roku, ale zarazem mniej niż za jakiekolwiek auto w aktualnie panującej konkurencji. 

Fot. Dacia

Bazowa wersja napędowa modelu wyposażona jest w instalację gazową Eco-G. Dwa zbiorniki o łącznej pojemności 100 litrów (odpowiednio po 50 l benzyna i gaz) pozwalają na osiągnięcie zasięgu do 1388 kilometrów wg pomiarów WLTP. Układ ten oparty 3-cylndrowym, litrowym silniku dostarcza 100 KM mocy i 170 Nm momentu przy zaledwie 2000 obr./min.  

Dacia Duster – silnik – hybryda

Wprowadzony po raz pierwszy przez Dacię na początku 2023 roku w modelu Jogger zespół napędowy HYBRID 140 trafił również do nowego Dustera. Został on oparty na 4-cylindrowym silniku benzynowym 1,6 l o mocy 94 KM, dwóch silnikach elektrycznych (o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów.  

System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, przy czym ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w 100% elektrycznym. 

Ceny wersji z tym układem napędowym startują od 117 400 zł brutto, wyłącznie z napędem na przednią oś. Jest to zarazem topowy wybór, jeśli chodzi o moc i osiągi.  

Fot. Dacia

Dacia Jogger hybryda

Omówiony napęd Hybrid 140 debiutuje również w Dacii Jogger, prezentującej z goła odmienne – bardziej tradycyjne, podejście do koncepcji samochodu rodzinnego. Nawet 7-miejscowy model zgrabnie łączy w sobie sylwetkę i przestronność kombivana z zaletami SUV-a, zapewniając wysoki poziom komfortu wszystkim pasażerom. 

Fot. Dacia

Najmocniejsza cecha Joggera, czyli duża ilość miejsca w kabinie, została tu zachowana, a zainstalowanie układu hybrydowego w żaden sposób nie ograniczyło przestrzeni bagażowej. Akumulator trakcyjny został umieszczony pod podłogą w miejscu koła zapasowego, analogicznie do zbiornika LPG w modelach wyposażonych w silnik ECO-G 100. Dla wersji 5-miejscowej wynosi ona zatem minimum 607 litrów, natomiast przy 7 siedziskach 160 litrów, niezależnie od napędu.  

Zastosowanie układu HYBRID 140 pozwala Joggerowi na rozpędzenie się do 167 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h osiągalne jest po upływie 10 sekund. Według oficjalnych danych zużycie paliwa w cyklu mieszanym oscyluje w okolicach 4,7 l/100 km. 

Fot. Dacia

Dacia Jogger – cena w Polsce na 2024 rok

Ceny Joggera na rok modelowy 2024 to minimum 79 900 zł na bazową odmianę 5-miejscową z instalacją LPG i 84 400 zł za analogiczny wariant 7-miejscowy. Najdrożej wyceniony jest 140-konna hybryda, w połączeniu z 7-miejscami i wersja wyposażenia Extreme – wówczas trzeba liczyć na wydatek rzędu 118 850 zł.  

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze