Bestseller w nowej odsłonie. Oto nowa Dacia Duster
Dacia prezentuje trzecie wcielenie swojego bestsellera. Nowa Dacia Duster wygląda trochę jak mniejsza kopia konceptu Bigster i ogólnie jest dużo nowocześniejsza niż schodzący z rynku poprzednik. Co znajdziemy w nowym Dusterze?
Spis treści
- Nowa Dacia Duster pod kątem wyglądu to prawdziwy kosmos
- Nowa Dacia Duster ma poradzić sobie też w terenie
- Nowa Dacia Duster bez diesla, ale za to z hybrydą i fabrycznym LPG
- Ile kosztuje nowa Dacia Duster?
Na wstępie uspokajamy – nowa Dacia Duster nie przeszła pełnej elektryfikacji. Zniknął co prawda Diesel, ale do wyboru będą miękka hybryda, pełna hybryda oraz ulubiona wersja Polaków – z fabryczną instalacją LPG.
Dacia Duster to prawdziwy hit, który w swojej 13-letniej karierze zdobył ponad 40 nagród i został wyprodukowany w liczbie ponad 2,2 miliona egzemplarzy. Dzięki stale rosnącej sprzedaży Duster stał się w 2022 roku najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie na rynku samochodów osobowych we wszystkich segmentach łącznie. Z linii produkcyjnych zakładu Dacii w Pitesti w Rumunii zjeżdża codziennie niemal 1000 egzemplarzy Dustera, czyli mniej więcej jeden egzemplarz na minutę!
Nowa Dacia Duster pod kątem wyglądu to prawdziwy kosmos
Projektanci nowej Dacii Duster naprawdę poszaleli. Samochód wygląda zupełnie inaczej od poprzednika, a nawet nie przypomina żadnego dotychczasowego modelu tej marki. Z przodu przypomina trochę nowego Jeepa Avengera. Bryła Dustera trzeciej generacji to typowy crossover. Muskularna maska z przetłoczeniami, plastikowe nadkola oraz wysoki prześwit jasno wskazują, że to auto z podwyższonym nadwoziem.
Pionowo zarysowany przód, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli z fazowanymi krawędziami, szeroka pokrywa bagażnika i boczne szyby tworzące jednolitą powierzchnię od przodu do tyłu kabiny. Stylistom przyświecało jedno słowo – prostota. Chodziło o stworzenie prostych brył o czystych, ostrych liniach, co nadały modelowi nowoczesny, dopracowany wygląd z nadwoziem o przemyślanych i wyrazistych kształtach.
Projektanci pomyśleli też o praktyczności, rezygnacja z wersji lakierowanej jest korzystna nie tylko z punktu widzenia ochrony środowiska, ale także jeśli chodzi o kwestie wizualne – nawet zadrapane czy porysowane osłony nigdy nie tracą fabrycznego koloru. Te nielakierowane elementy to opatentowany materiał Dacii, który zawiera do 20% materiałów pochodzących z recyklingu.
Wnętrze nowego Dustera zdobi wysoka i szeroka deska rozdzielcza z poziomą listwą ozdobną ustawioną w pionie. Spójność z designem nadwozia wyraża się również w kształcie nawiewów powietrza wzorowanych na kształcie nadkoli.
Szczególną uwagę poświęcono ergonomii, którą zapewnia centralny ekran o przekątnej 10,1 cala umieszczony w polu widzenia kierowcy i odchylony w jego stronę pod kątem 10°. Bardzo ergonomiczna jest również nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów. Spłaszczona w górnej i dolnej części kierownica jest bardzo wygodna w użyciu, a jednocześnie ułatwia wsiadanie i wysiadanie.
Nowa Dacia Duster ma poradzić sobie też w terenie
Producent chwali się, że auto „dysponuje możliwościami offroadowymi”, co ma potwierdzać duży prześwit (217 mm), a także napęd na cztery koła. Dacia Duster z tym napędem oferuje 5 trybów jazdy:
- AUTO: skrzynia biegów automatycznie rozdziela moc między przednią i tylną oś w zależności od
przyczepności nawierzchni i prędkości - ŚNIEG: optymalizuje tor jazdy na śliskich nawierzchniach dzięki specjalnym nastawom układu kontroli toru jazdy ESC
- BŁOTO/PIASEK: do jazdy po luźnych nawierzchniach, takich jak błotniste lub piaszczyste drogi
- OFF-ROAD: oferuje najlepsze możliwości jazdy po bezdrożach i pokonywania trudnych odcinków dróg. Tryb 4×4 Lock ma funkcję automatycznego, optymalnego rozdzielania momentu obrotowego na przednie i tylne koła w zależności od wykrytego stopnia przyczepności nawierzchni i prędkości pojazdu.
- ECO: optymalizuje zużycie paliwa poprzez odpowiednie sterowanie pracą klimatyzacji i osiągami pojazdu. Zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego silnika na przednią i tylną oś, aby ograniczyć zużycie paliwa.
Nowa Dacia Duster bez diesla, ale za to z hybrydą i fabrycznym LPG
Auto będzie dostępne z jednym z trzech wariantów silnikowych – miękka hybryda, pełna hybryda oraz z fabryczną instalacją LPG:
- Duster HYBRID 140 to 4-cylindrowy silnik benzynowego o pojemności 1,6 l i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła. System hamowania z odzyskiwaniem energii w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 1,2 kWh (230 V) i wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy, zużywając o 20% energii mniej w cyklu mieszanym i nawet o 40% w cyklu miejskim. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w 100% elektrycznym.
- Duster TCe 130 łączy on w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej
generacji o pojemności 1,2 litra z systemem miękkiej hybrydy (mild hybrid) 48 V. System ten wspomaga silnik spalinowy w fazach rozruchu i przyspieszania, obniżając średnie zużycie paliwa i emisję CO 2 o około 10%. Wersja TCe 130 jest dostępna z 6-biegową mechaniczną skrzynią biegów w wersjach 4X2 i 4X4. - Duster ECO-G 100 to znany i chętnie wybierana wersja z fabryczną instalacją LPG. W trybie zasilania gazem Nowy Duster ECO-G 100 emituje średnio o 10% mniej CO 2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto samochód dysponuje zasięgiem wynoszącym ponad 1300 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów: 50 litrów zbiornika benzyny i 50 litrów pojemności użytecznej zbiornika LPG (zamontowanego pod podłogą).
Ile kosztuje nowa Dacia Duster?
Sprzedaż nowego Dustera ruszy w lutym 2024 roku, a odbiór pierwszych egzemplarzy zaplanowano na maj tego samego roku. Ceny są obecnie nieznane, ale jeśli okażą się atrakcyjne, możemy spodziewać się kontynuacji sukcesu sprzedażowego Dustera w Polsce i w Europie.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Komentarze: