Oto nowa Cupra Tavascan – nie przejdziesz obok tego auta obojętnie

Cupra Tavascan to drugi pełny elektryk w hiszpańskiej marce i pierwszy SUV Coupe.

Spis treści

Dziś w Berlinie oficjalnie zadebiutowała Cupra Tavascan, drugi w pełni elektryczny model hiszpańskiej marki i pierwszy SUV Coupé z takim napędem w portfolio Cupry. Auto wyraziste, dynamiczne, niebanalne, z pewnością może się podobać. Czy to najładniejszy SUV na platformie MEB? Co oferuje? Oto nasze notowane na gorąco spostrzeżenia prosto z Berlina!

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan – wygląd nie pozostawia obojętnym

Cupra Tavascan wygląda niebanalne i na pewno będzie przykuwać wzrok na ulicach. Auto nie jest małe. Tavascan ma długość 4644 mm, szerokość 1861 mm, wysokość 1597 mm i rozstaw osi 2766 mm. Elektrycznego SUV-a coupé wyróżniają atletyczne, sportowe proporcje. Umieszczone z przodu, składające się z trzech trójkątów nowe światła LED (dodajmy, są to matrycowe LED-y) są znakiem rozpoznawczym nowego modelu. Do tego 21-calowe obręcze ze sportowymi oponami i kutymi felgami ze stopów lekkich (zależnie od wersji wyposażenia będą też rozmiary 19″ i 20″), charakterystyczne, miedziane wstawki, z których słynie hiszpańska marka. Logo marki Cupra jest podświetlane, bajer, ale jako całość jest naprawdę nieźle. Model Tavascan został zaprojektowany w Barcelonie, ale jego produkcja rozpocznie się w 2024 roku w najnowocześniejszych zakładach Grupy Volkswagena w Anhui w Chinach.

Cupra Tavascan – wnętrze pozbawione nudy, 15-calowy ekran i Sennheiser audio na pokładzie

Wnętrze wyróżnia charakterystyczna konsola centralna i wąskie otwory wentylacyjne, które są prawie niewidoczne, ale i tak wzrok pada automatycznie na bardzo duży, 15-calowy ekran multimediów w konsoli centralnej – to największy ekran jaki kiedykolwiek trafił do modelu tej marki. System inforozrywki wyposażono w nowy interfejs, ciekawostką jest również że Tavascana będzie można zamówić z 12-głośnikowym systemem audio opracowanym we współpracy z firmą Sennheiser. Przed oczami kierowcy również ekran, ale znacznie mniejszy; wirtualne tablice mają przekątną 5,3 cala, oprócz tego dostępny jest też head-up display z rozszerzoną rzeczywistością.

Model Cupra Tavascan będzie standardowo wyposażony w sportowe fotele kubełkowe. W późniejszym okresie dostępne będą również fotele kubełkowe CUP (czyli jeszcze bardziej sportowe, jakkolwiek to brzmi). Producent chwali się możliwością wyboru wielu materiałów tekstylnych pozyskanych w zrównoważony sposób (z poliestrem pochodzącym w 90% z recyklingu, lub z mikrofibry pochodzącej w 50% z recyklingu), dzięki czemu wnętrze samochodu może zyskać różne struktury. Wygląd dodatkowo może wzbogacić siatka paramet­ryczna 3D.

Cupra Tavascan – na początek dwie wersje napędu

Pierwszy całkowicie elektryczny SUV coupé marki będzie dostępny w dwóch wersjach mocy: wersja Endurance o mocy 210 kW (286 KM) i VZ o mocy 250 kW (340 KM). Wersja o wyższej mocy dysponuje dwusilnikowym napędem na wszystkie koła.

W najmocniejszej wersji Cupra Tavascan VZ, hiszpański SUV coupé na prąd dysponuje mocą aż 250 kW (340 KM), taki wariant napędzany jest przez dwa silniki elektryczne i ma napęd na wszystkie koła. Przy czym przewagę ma tutaj oś tylna, gdyż napędzający ją silnik ma moc 210 kW, przedni jest znacznie słabszy, ma 80 kW. Moment obrotowy na tylnej osi to aż 545 Nm, na przedniej dodatkowe 134 Nm. Tavascan jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie DCC Sport i progresywne wspomaganie układu kierowniczego. Wersja o niższej mocy ma napęd na tylną oś.

Kierowca ma do dyspozycji kilka trybów jazdy: Range (skupia się na maksymalizacji zasięgu), Comfort, Performance, CUPRA, Individual i Traction (ten ostatni dla wersji z napędem na wszystkie koła). Mocniejsza Cupra Tavascan VZ ma osiągać miejskie 50 km/h w czasie 2,4 sekundy, a 100 km/h po 5,6 sekundy.

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan – zasięg i ładowanie

Nowy hiszpański SUV Coupé wyposażony jest w pakiet akumulatorów znany z pozostałych aut zbudowanych na platformie MEB. Pojemność użytkowa baterii to 77 kWh, co zdaniem producenta ma wystarczyć na ok. 550 km w wersji Endurance i ok. 517 km w mocniejszym Tavascan VZ (dane przedhomologacyjne, zgodne z procedurą WLTP).

Maksymalna moc ładowania jaką będzie w stanie przyjąć akumulator Tavascana to 135 kW. Wówczas w ciągu 7 minut można uzupełnić energię wystarczającą na 100 km zasięgu. Uzupełnienie energii od 10 do 80% ma potrwać pół godziny na ładowarce DC o odpowiednio dużej mocy. Akumulator umieszczono centralnie pomiędzy osiami, oznacza to równomierny rozkład masy pomiędzy osiami (49:51) i nisko położony środek ciężkości, co wpływa na stabilność auta.

Cupra Tavascan – bogaty pakiet asysty kierowcy

Nowa wersja Connected Travel Assist wspomaga działanie systemu, dzięki danym otrzymywanym z chmury, co jest przydatne zwłaszcza na słabo oznakowanych drogach. Dostępna jest również opcja asystenta zmiany pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu, a także zaawansowane funkcje parkowania, na przykład zdalne wspomaganie parkowania (RPA). Do tego na pokładzie mamy oczywiście predykcyjny tempomat (ACC) z funkcją dostosowania prędkości jazdy do znaków drogowych, topografii trasy i danych nawigacji, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania martwego pola z funkcją wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego, system Lane Assist wraz z asystentem zmiany pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu, sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz kamera cofania (opcjonalnie również system obserwacji 360°). Dodatkowo, samochód wyposażono w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa czynnego, takie jak Front Assist, z funkcją awaryjnego hamowania oraz funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, czy Emergency Assist, który zatrzyma bezpiecznie auto w przypadku np. zasłabnięcia kierowcy, uruchomi oświetlenie awaryjne i wezwie pomoc.

Hiszpańska marka po raz kolejny udowodniła, że potrafi projektować samochody, które są „jakieś” i nie pozostawiają innych obojętnymi. Nie wiadomo jeszcze ile będzie kosztować Cupra Tavascan, ale biorąc pod uwagę całokształt trzeba raczej spodziewać się kwoty podobnej do tych, za jakie dziś można kupić takie modele jak np. VW ID.5 GTX 4Motion (od 278 790 zł brutto), czy Škoda Enyaq iV 80X MAXX (od 298 900 zł brutto).

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze