Nissan Leaf samochodem roku 2011

Dla Motocainy wybór samochodu roku komentuje Wojciech Sierpowski - juror konkursu Car Of The Year 2011. Nic w tym zaskakującego, że tak jak po raz kolejny zima zaskoczyła drogowców, tak i wyniki konkursu zaskoczyły pasjonatów motoryzacji.

Po raz pierwszy samochód elektryczny zdobył najwyższe uznanie jurorów konkursu COTY.
fot. Nissan

Wydawało się, że największa walka o tytuł samochodu roku rozgra się między Citroenem C3, Volvo S60 i Alfą Romeo Giulietta, zwycięzcą został zupełnie inny kandydat…

Tego chyba wszyscy spodziewali się najmniej – tytuł samochodu roku po raz pierwszy w historii tego dorocznego plebiscytu otrzymał samochód elektryczny!

Dlaczego akurat Leaf? Jak jury tłumaczy swoją decyzję? Według nich samochód został doceniony za nowości techniczne i po prostu za to, że jest… elektryczny. Jury uważa, że Nissan Leaf to przełom w segmencie samochodów elektrycznych.

– To pierwszy pojazd elektryczny, który w wielu aspektach może dorównać tradycyjnym samochodom – powiedział Hakan Matson, przewodniczący jury plebiscytu. Pomimo więc konieczności 8-godzinnego ładowania akumulatorów co 175 kilometrów, braku porządnego ogrzewania czy też prędkości maksymalnej wynoszącej zaledwie 145 km/h, to właśnie ten samochód został uznany za najlepszy ze wszystkich.

No cóż, z fachowcami nie ma co dyskutować. Przecież to nie pierwszy raz, kiedy jury jakiegokolwiek konkursu ma zdanie odmienne od reszty.

Mówi Wojciech Sierpowski – juror konkursu Car Of The Year, redaktor naczelny rocznika „Autorok”:
– Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż na liście pretendentów do tytułu Car of the Year znalazły się 42 modele, to nominacja do „siódemki” sama w sobie jest wielkim wyróżnieniem. Ale jak to w wielu dziedzinach bywa najlepiej jest znaleźć się na najwyższym stopniu podium. Zgodnie z zapowiedzią 29 listopada podczas konferencji prasowej w Paryżu, kierownictwo organizacji Car of the Year przedstawiło wyniki końcowego głosowania. Zwyciężył Nissana Leaf przed Alfą Romeo Giulietta i Oplem Meriva. Wynik nie zaskoczył jurorów i najprawdopodobniej nikogo, kto dobrze orientuje się w trendach motoryzacyjnych. Leaf przejdzie do historii motoryzacji jako pierwszy współczesny, na wskroś nowoczesny i w pełni dojrzały samochód elektryczny. Należy przypuszczać, że stanowi on początek nowej drogi, która wkrótce zaowocuje bardziej wydajnymi bateriami, a tym samym autami o zasięgu, do jakiego już przywykliśmy. Sukces odniosła również Giulietta, która zyskała najwięcej punktów wśród aut napędzanych silnikiem spalinowym.

W gronie 59 jurorów Car of the Year jest dwóch polskich dziennikarzy. Oto jak Wojciech Sierpowski uzasadnienia swoje głosowanie:
– Jestem zwolennikiem samochodów o napędzie elektrycznym i sądzę, że do nich należą kolejne dekady. Gdybym głosował na auto przyszłości, z pewnością na pierwszym miejscu byłby u mnie Nissan Leaf. Tymczasem wybieraliśmy Samochód Roku 2011, więc najwięcej punktów przyznałem Alfie Romeo Giulietta, która jest całkowicie nową konstrukcją, doskonale się prowadzi, jest bezpieczna, ma stylową deskę rozdzielczą i generalnie stanowi dobre wypośrodkowanie między autem sportowym a rodzinnym, komfortowym. Drugie miejsce ex-aequo w mojej klasyfikacji zajęły Nissan Leaf, który w moim kraju na razie nie będzie miał łatwego życia z powodu ceny i zaplecza do ładowania akumulatorów, oraz Opel Meriva – najbardziej atrakcyjny samochód segmentu B-MPV. Szczególna pochwała należy się konstruktorom za powrót do drzwi typu side-by-side w innowacyjnym wydaniu FlexDoors. Dobrą ofertą dla osób poszukujących kompaktowego samochodu rodzinnego jest Ford C-Max/Grand C-Max. Praktycznie możemy mówić o perfekcji pod każdym względem – nawet prowadzenia, które jak się okazało podczas testu w Boxbergu – nie ustępuje autom sportowym. W parze Citroenów C3/DS3 na uwagę zasługuje przede wszystkim model sportowy, wymierzony w ściśle określoną grupę klientów. Pięknie się prowadzi sprawiając dużo frajdy. Perfekcyjnym i ładnym samochodem, ale przeznaczonym dla nabywców o grubszym portfelu jest Volvo S60/V60 z typowym dla Skandynawii designem wnętrza. Bez wątpienia godnym uwagi samochodem jest Dacia Duster, ale w dobrze wyposażonej wersji i z napędem na 4 koła nie jest taka tania jak przednionapędowy model bazowy.

Tytuł Car Of The Year japoński producent po raz ostatni zdobył 18 lat temu. Nagrodzony wtedy został Nissan Micra.

Wygląd ekologicznego Nissana nie należy do jego najmocniejszych stron…
fot. Nissan

Wyniki konkursu COTY:

1.        Nissan Leaf (257 pkt)

2.        Alfa Romeo Giulietta (248 pkt)

3.        Opel Meriva (244 pkt)

4.        Ford C-Max/Grand C-Max (224 pkt)

5.        Citroen C3/DS3 (175 pkt)

6.        Volvo S60/V60 (145 pkt)

7.        Dacia Duster (132 pkt)

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze