
Nissan Juke Hybrid 2022: dane techniczne, tryby jazdy, zmiany w wyglądzie
Nissan właśnie dołącza do gamy silników wersję hybrydową napędu, wprowadzając jednocześnie zmiany w wyglądzie auta. Jakie?
Elektryfikacja modeli Nissana nabiera tempa. Jeszcze w tym roku w gamie pojawi się model Nissan Juke Hybrid – to kolejny etap w realizacji strategicznego celu elektryfikacji wszystkich modeli marki do 2023 r
Juke Hybrid będzie wyposażony w hybrydowy zespół napędowy – dzieło aliansu Nissan – Renault, umożliwiający rozpoczęcie jazdy tylko w trybie elektrycznym (za każdym razem) oraz jazdę z wykorzystanie kilku trybów jazdy i odzyskiwaniu energii z hamowania.
W skład napędu wchodzi zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym silnik spalinowy, który rozwija moc 69 kW (94 KM) i zapewnia moment obrotowy do 148 Nm.
Za napęd elektryczny odpowiada silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także skrzynia biegów.
Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy. Producent donosi o potencjalnych oszczędnościach w zużyciu paliwa dochodzących do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Nissan Juke Hybrid 2022 – automatyczna skrzynia biegów
Juke Hybrid został wyposażony w przekładnię o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która ma umożliwiać wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.
W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszanie.
Pracą skrzyni biegów steruje algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może działać w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od aktualnego zapotrzebowania na przyspieszenie i moc. Przełączanie trybów nie wymaga udziału kierowcy.
Nissan Juke Hybrid 2022 – wrażenia z jazdy jak w samochodzie elektrycznym
Podczas testów inżynierom Nissana udało się osiągnąć 80% czasu jazdy miejskiej w trybie w 100% elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie elektryczne. Juke Hybrid nie tylko zawsze rusza w trybie elektrycznym – silnik elektryczny może go również rozpędzić do prędkości 55 km/h.
Kierowca może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy Juke będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.

Nissan Juke Hybrid 2022 – tryby jazdy i hamowanie z odzyskiem energii
Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.
Układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie. Auto wyposażono w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać tryby Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. Od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania.
Nissan Juke Hybrid 2022 – funkcja e‑Pedal
Podobnie jak w elektryczny Leaf, również Juke Hybrid jest wyposażony w funkcję e‑Pedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach, oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu). Jazda w mieście przy użyciu e-Pedal umożliwia doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania.
Nissan Juke Hybrid 2022 – zmiany w nadwoziu
Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé crossovera. Drobne zmiany nadwozia posłużyły do poprawy aerodynamiki oraz podkreśleniu, że auto jest zelektryfikowane. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”. Na osłonie chłodnicy znalazło się nowe logo Nissana oraz błyszcząca czarna listwa wzdłuż linii styku z pokrywą silnika, nawiązująca do motywu znanego z innych zelektryfikowanych Nissanów. Osłona chłodnicy ma strukturę siatkową – niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika w wersji hybrydowej pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne.
Zmiany dotyczą także dolnej części nadwozia pod zderzakiem. W wersji hybrydowej dodano żaluzję w atrapie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór aerodynamiczny stawiany przez powierzchnię czołową samochodu.
Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą ma poprawiać przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę.
Pojawią się dwukolorowe, 17‑calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z Nissana Ariya.
Nissan Juke Hybrid 2022 – zmiany we wnętrzu
Prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silnik benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.
Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7-calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników.
Przycisk funkcji e-Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, z kolei przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca znajdzie pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e-Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników.
Nissan Juke Hybrid 2022 – bagażnik
Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 354 litrów, czyli o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik ma pojemność 1237 l. Nie zmieniła się także ilość miejsca na wysokości kolan (553 mm).
Nissan Juke Hybrid 2022 – dane techniczne*
NISSAN JUKE HYBRID | Silnik spalinowy 1,6 l + silnik elektryczny | |
Moc | KM (kW) | 94 KM (69 kW) + 49 KM (36 kW) |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym* | l/100 km | 5,2 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym* | g/km | 118 |
* dane w trakcie homologacji
Najnowsze
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
Volvo Cars Tech Hub w Krakowie obchodzi drugą rocznicę działalności. Firma chwali się, że to właśnie tam powstały kluczowe technologie dla nowego elektrycznego sedana ES90. Ale czy rzeczywiście polscy inżynierowie mieli tak duży wpływ na ten samochód? Przyjrzyjmy się faktom. -
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
-
Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada
-
Elektryczny SUV – sprawdź model EX90 od szwedzkiej marki Volvo
Zostaw komentarz: