Nissan Juke Hybrid 2022: dane techniczne, tryby jazdy, zmiany w wyglądzie
Nissan właśnie dołącza do gamy silników wersję hybrydową napędu, wprowadzając jednocześnie zmiany w wyglądzie auta. Jakie?
Elektryfikacja modeli Nissana nabiera tempa. Jeszcze w tym roku w gamie pojawi się model Nissan Juke Hybrid – to kolejny etap w realizacji strategicznego celu elektryfikacji wszystkich modeli marki do 2023 r
Juke Hybrid będzie wyposażony w hybrydowy zespół napędowy – dzieło aliansu Nissan – Renault, umożliwiający rozpoczęcie jazdy tylko w trybie elektrycznym (za każdym razem) oraz jazdę z wykorzystanie kilku trybów jazdy i odzyskiwaniu energii z hamowania.
W skład napędu wchodzi zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym silnik spalinowy, który rozwija moc 69 kW (94 KM) i zapewnia moment obrotowy do 148 Nm.
Za napęd elektryczny odpowiada silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15-kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także skrzynia biegów.
Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy. Producent donosi o potencjalnych oszczędnościach w zużyciu paliwa dochodzących do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Nissan Juke Hybrid 2022 – automatyczna skrzynia biegów
Juke Hybrid został wyposażony w przekładnię o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która ma umożliwiać wykorzystanie osiągów silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.
W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszanie.
Pracą skrzyni biegów steruje algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może działać w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od aktualnego zapotrzebowania na przyspieszenie i moc. Przełączanie trybów nie wymaga udziału kierowcy.
Nissan Juke Hybrid 2022 – wrażenia z jazdy jak w samochodzie elektrycznym
Podczas testów inżynierom Nissana udało się osiągnąć 80% czasu jazdy miejskiej w trybie w 100% elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie elektryczne. Juke Hybrid nie tylko zawsze rusza w trybie elektrycznym – silnik elektryczny może go również rozpędzić do prędkości 55 km/h.
Kierowca może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy Juke będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.
Nissan Juke Hybrid 2022 – tryby jazdy i hamowanie z odzyskiem energii
Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.
Układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie. Auto wyposażono w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać tryby Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. Od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania.
Nissan Juke Hybrid 2022 – funkcja e‑Pedal
Podobnie jak w elektryczny Leaf, również Juke Hybrid jest wyposażony w funkcję e‑Pedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach, oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu). Jazda w mieście przy użyciu e-Pedal umożliwia doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania.
Nissan Juke Hybrid 2022 – zmiany w nadwoziu
Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé crossovera. Drobne zmiany nadwozia posłużyły do poprawy aerodynamiki oraz podkreśleniu, że auto jest zelektryfikowane. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”. Na osłonie chłodnicy znalazło się nowe logo Nissana oraz błyszcząca czarna listwa wzdłuż linii styku z pokrywą silnika, nawiązująca do motywu znanego z innych zelektryfikowanych Nissanów. Osłona chłodnicy ma strukturę siatkową – niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika w wersji hybrydowej pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne.
Zmiany dotyczą także dolnej części nadwozia pod zderzakiem. W wersji hybrydowej dodano żaluzję w atrapie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór aerodynamiczny stawiany przez powierzchnię czołową samochodu.
Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą ma poprawiać przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę.
Pojawią się dwukolorowe, 17‑calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z Nissana Ariya.
Nissan Juke Hybrid 2022 – zmiany we wnętrzu
Prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwana podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silnik benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.
Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7-calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników.
Przycisk funkcji e-Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, z kolei przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca znajdzie pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e-Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników.
Nissan Juke Hybrid 2022 – bagażnik
Bagażnik wersji hybrydowej ma pojemność 354 litrów, czyli o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik ma pojemność 1237 l. Nie zmieniła się także ilość miejsca na wysokości kolan (553 mm).
Nissan Juke Hybrid 2022 – dane techniczne*
NISSAN JUKE HYBRID | Silnik spalinowy 1,6 l + silnik elektryczny | |
Moc | KM (kW) | 94 KM (69 kW) + 49 KM (36 kW) |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym* | l/100 km | 5,2 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym* | g/km | 118 |
* dane w trakcie homologacji
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: