Nissan GT-R(X) 2050 – tak będzie wyglądać motoryzacja za 30 lat?
Projektanci Nissana stworzyli makietę w skali 1:1 na podstawie szkiców stażysty, studenta ostatniego roku wzornictwa, które przedstawiają jego śmiałą wizję autonomicznej motoryzacji przyszłości.
W 1970 roku nie powstał jeszcze termin „minivan”, samochodami terenowymi jeździli głównie geodeci, a w Japonii zaprojektowano nowy rodzaj sportowego auta, którego karoserię zdobił nieznany nikomu emblemat „GT-R”. Przyszły projektant samochodów Jaebum „JB” Choi urodził się wiele lat później w Seulu, w Korei Południowej. Jak dużo może się zmienić w ciągu 50 lat.
Podobnie jak większość studentów, którzy kończą szkołę ArtCenter College of Design w kalifornijskiej Pasadenie, Choi pracował nas swoją pracą magisterską, wybiegając myślami w przyszłość, do roku 2050. Projektując nowy pojazd na miarę nowej ery autonomicznej motoryzacji, w której kontakt fizyczny sprawia, że samochód odzwierciedla emocje kierowcy, wziął na warsztat model obdarzony buntowniczym charakterem – Nissana GT-R.
Choi rozpoczął staż w ośrodku Nissan Design America (NDA) w La Jolla, w stanie Kalifornia, w okresie, w którym wprowadzone w wyniku pandemii COVID-19 restrykcje zmieniły sposób, w jaki myślimy o przyszłości. Niedługo potem rozwinął wodze swojej wyobraźni i opracował autorską wizję modelu „Nissan GT-R(x) 2050”.
„Rozpocząłem staż w ośrodku NDA w styczniu i przez dwa miesiące pracowałem nad realizowanymi w nim projektami. Później – aż do końca mojego stażu – z powodu pandemii COVID-19 pracowałem już z domu nad moim własnym projektem «wizji humanoidu»” – wspomina Choi. „Nigdy nie podejrzewałem, że zespół NDA zainteresuje się moją pracą i pomoże mi zbudować makietę w skali 1:1”.
Model stworzony w pracowni ośrodka ma niemal 3 metry długości i ponad pół metra wysokości. Kierowca, który jest jedynym użytkownikiem bolidu, leży na brzuchu, a jego rozłożone nogi i ręce tworzą kształt litery X. Kierowca ma na sobie futurystyczny, podkreślający sylwetkę kombinezon oraz kask, którego stylistyka przypomina ochronne kaski i skórzane kurtki motocyklistów jeżdżących „ścigaczami”.
Futurystyczny projekt Choi’a nawiązuje także do Nissana GT-R, a konkretnie do jego awangardowej i wyrazistej sylwetki, monolitycznego nadwozia oraz wlotu powietrza w kształcie litery V. Tył zdobią charakterystyczne tylne światła modelu GT-R oraz czerwone akcenty z Nissana GT-R NISMO.
Kolejnym niezwykłym elementem jest kask z emblematem GT-R oraz stacja „dokująca”. Kask został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było wsunąć w miejsce, w którym znajduje się wyposażona w funkcję VR kamera rejestrująca widok przed pojazdem. Nadajnik, który przesyła impulsy z mózgu do komputera, wspomagałby ludzki umysł w aktywacji zdygitalizowanych sygnałów.
Koła i opony w każdym rogu nadwozia stanowią jedną całość i są zaprojektowane tak, aby pojazd mógł z łatwością obracać się o 360 stopni. Średnica zewnętrzna opony wynosi 21 cali, a wewnętrzna średnica koła to 15 cali. Wzór obręczy kół umożliwia szybkie chłodzenie kół, nawet podczas ostrego hamowania.
GT-R(X) 2050 jest także wyposażony w aktywny spojler, który wysuwa się, aby zwiększyć docisk. Jego elementy składają się, kiedy kierowca wsiada i wysiada z samochodu.
GT-R 2050(X) – specyfikacja
Liczba pasażerów |
1 |
Układ wnętrza |
Kierowca leży na brzuchu, twarzą do kierunku jazdy |
Układ sterowania |
Neuronowy interfejs mózg-komputer |
Długość |
114,8 cali / 2908 mm |
Szerokość |
60,5 cali / 1537 mm |
Wysokość |
25,9 cali / 658 mm |
Rozstaw kół |
69,1 cali / 1756 mm |
Rozmiar obręczy kół/ opon |
15” / 21” |
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: