Nissan, czyli dzieło słońca. Zobaczcie, jak zmieniał się logotyp marki na przestrzeni lat
Słowo „Nissan”, które w języku japońskim oznacza „dzieło słońca” lub „narodziny słońca” stało się inspiracją dla słynnego logo marki, za którym kryje się ponad 80-letnia historia motoryzacji.
Początki historii Nissana sięgają lat 30. ubiegłego stulecia. Żyjący wizją stworzenia silnej japońskiej marki samochodowej Yoshisuke Aikawa dokonał połączenia dwóch firm – Tobata Foundry Co., Ltd. i Nihon Sangyo and Dat Motorcar Co. (której poprzedniczka rozpoczęła produkcję samochodów DAT w 1914 roku). Utworzona w wyniku połączenia tych dwóch podmiotów firma otrzymała nazwę NISSAN i sprzedawała pojazdy pod markami Nissan i Datsun.
W tych okolicznościach, w 1933 roku narodziło się pierwsze logo marki. Stworzone na bazie logo Datsuna (patrz interaktywny obrazek), wykorzystywało ten sam motyw emblematu, na który składał się niebieski prostokąt z nazwą marki napisaną białymi literami oraz czerwone koło w tle, które symbolizowało „wschodzące słońce”. Profesor David Bihanic, projektant i wykładowca paryskiej Sorbony, jest ekspertem w dziedzinie symboliki graficznej. Jego zdaniem, pierwsze logo odwołuje się bezpośrednio do japońskich korzeni marki, nawiązując do czerwonego koła na fladze Japonii. Wykorzystywane przez Nissana w latach 30. na potrzeby identyfikacji wizualnej marki pierwsze logo szybko zyskało sobie status prawdziwej ikony i przetrwało aż do 1970 roku! Pomimo czterech zmian wprowadzonych od tamtego czasu, każde kolejne logo marki nawiązywało do dziedzictwa i kultury firmy.
{{ gallery(3202) }}
Logo a emblemat z nazwą marki Jeżeli jednak przyjrzymy się samym samochodom Nissana na przestrzeni tych dziesięcioleci, trudno jest dostrzec oficjalne logo marki. Zamiast niego pojawia się cała gama emblematów z nazwą marki, reprezentujących różne style graficzne. Dlaczego? Ponieważ wraz ze zmieniającą się stylistyką pojazdów, to właśnie emblemat z nazwą, w odróżnieniu od bardziej tradycyjnego logo marki, był zdaniem producentów tym elementem, który najlepiej odzwierciedlał nowoczesny charakter auta. Emblematy z połowy ubiegłego stulecia Jednym z najlepszych przykładów są emblematy z nazwą Nissan z połowy ubiegłego wieku. Wielkie litery w nazwie „NISSAN”, którym marka pozostawała wierna jeszcze w latach 50., w kolejnym dziesięcioleciu zostały zastąpione mniej formalną kursywą. Zmiana ta miała na celu oddać wrażenie ruchu i dynamizmu w czasach szybko rosnącej liczby samochodów i większej swobody wyrażania osobistych poglądów, a bardziej nieformalny styl był również ukłonem w stronę liberalizacji życia społecznego – w logo z 1960 roku zrezygnowano nawet z pisanego wielką literą N!
W kolejnych dekadach nastąpił powrót do wielkich liter w nazwie Nissan. Taka stylistyka związana była z ogólną atmosferą ekstrawaganckich lat 80., które stały pod znakiem odważnych, rodzących się przedsiębiorstw. W epoce, która stawiała na indywidualizm i pełną swobodę wyrażania poglądów, powstało wiele różnych metalizowanych emblematów, które wyróżniał pogrubiony i ciężki krój pisma. Często różniły się one w zależności od rynku, a nawet modelu pojazdu.
Bardzo szybko stało się jednak jasne, że aby zapewnić sobie silną pozycję na świecie marka musi wkroczyć w nowe tysiąclecie, korzystając ze spójnej identyfikacji wizualnej. Metaliczne, monochromatyczne logo marki z 2001 roku zostało stworzone jako symbol nowoczesnego przemysłu. Od tej pory miało być umieszczone na każdym pojeździe, co stanowiło zerwanie z poprzednią praktyką umieszczania różnych emblematów w zależności od modelu. Profesor Bihanic wyjaśnia, że stylizowane na industrialne nowe logo marki z 2001 roku idealnie wpisywało się w trendy powszechnie obowiązujące w tym czasie wśród producentów samochodów, którzy chętnie wybierali trójwymiarowe, lekko wypukłe logo w kolorze metalicznej szarości, co pozwalało uzyskać efekt gry światła i cienia. W ten sposób realizowali swoją wizję nowoczesności.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: