Nissan Ariya – opinia, dane techniczne, cena. Zobacz nasz film z prezentacji statycznej
Kilka dni temu podczas prezentacji statycznej miałam okazję zapoznać się z najnowszym, elektrycznym crossoverem Nissana - modelem Ariya. Czy jego futurystyczny wygląd, zaskakujące rozwiązania we wnętrzu, spory zasięg i inspiracje modelem GT-R wystarczą, aby podbić serca polskich kierowców?
Podczas kameralnej prezentacji statycznej modelu Nissan Ariya na warszawskim Powiślu można było zapoznać się z jednym z dwóch ezgemplarzy przedprodukcyjnych. Są one przewożone po Europie, by – na podobych pokazach – umożliwić dziennikarzom i przedstawicielom dealerów kontakt z tą motoryzacyjną nowinką. Auto – produkowane w Japonii – zostanie wprowadzone oficjalnie do salonów marki w Polsce dopiero w marcu przyszłego roku, jednak polski importer przewiduje już wcześniej możliwość zamawiania określonych wariantów auta przedpremierowo, w atrakcyjnej cenie. Ma to nastąpić pod koniec wakacji 2021 roku.
To nietypowe i dość zaskakujące, że producent zdecydował się pokazać samochód z tak dużym wyprzedzeniem. Model, z którym mogłam się zapoznać, wyglądał jak prototyp, choć nim nie był, i dokładnie tak będzie wyglądać w salonach. Była to wersja z napędem na obie osie, czyli e-4ORCE w kolorze Akatsuki Copper – ładnej, miedzianej barwie, zarezerwowanej wyłącznie dla tego modelu. Dostępnych będzie jeszcze sześć dwukolorowych kombinacji z czarnym dachem oraz cztery wersje w jednolitym kolorze.
Nissan Ariya – wygląd
Trzeba przyznać, że Nissan Ariya prezentuje się bardzo futurystycznie, zawłaszcza z przodu. To tu zwracają uwagę mocne rysy lamp przednich, które układają się w wyraźną literę V oraz ciekawy wzór – inspirowany tradycyjnymi lampami japońskimi Kumiko – skryty za przezroczystą taflą plastikowego tworzywa (osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka). Całość prezentuje się bardzo nowocześnie i sądzę, że większości polskich kierowców lubiących japoński design w motoryzacji, będzie się podobać. Ariya, choć bryłą nawiązuje do modelu Qashqai, który w 2007 roku stworzył zupełnie nowy segment crossoverów, zwłaszcza z boku ma bardzo ciekawy, opływowy kształ w stylu coupe, z szybko opadającym do tyłu dachem.
Wyjątkowo urodziwy jest także tył tego samochodu, w szczególności w górnej i środkowej części. To w tej ostatniej szerokość nadwozia potęguje pas świetlny, pod którym – niczym w Porsche Panamerze – widnieje napis Nissan. Nieco przyciężki dół tylnej części podkreśla masywność auta. Ariyę posadowiono na pięcioramiennych 19-calowych obręczach w standardzie, lecz w zależności od wersji wyposażenia dostępne są również koła 20-calowe – takie jak w prezentowanej wersji.
Nissan Ariya – wnętrze
Samochód gabarytowo znajduje się pośrodku gamy Nissana, między modelem Qashqai a X-Trail. Od pierwszego z nich jest nieco dłuższy, a od drugiego ma większy rozstaw osi. Ariya zbudowana została na nowej platformie dla pojazdów zeroemisyjnych. Zastosowanie elektrycznego napędu umożliwiło rezygnację z tunelu środkowego i uzyskano przez to całkowicie płaską podłogę w kabinie. Jest tu więc sporo miejsca na nogi i można swobodniej przemieścić się między fotelami. Podłokietnik, na którym znajduje się selektor trybu jazdy, wraz ze schowkiem (w którym znajduje się ładowarka indukcyjna), można elektronicznie przesuwać, co umożliwia wyższym osobom wygodniejsze podróżowanie. Ustawienie to można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika.
Deska rozdzielcza jest pozbawiona typowych przycisków i przełączników. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę haptycznego panelu dotykowego, podobnie jak w nowoczesnych smartfonach. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika i jest skryty pod tworzywem o wyglądzie drewna.{{ image(35838) }
Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.
Ekran przed oczami kierowcy oraz centralny wyświetlacz tworzą jednolitą całość; zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Poszczególne informacje można przesuwać między wyświetlaczami, aby bezpośrednio za kierownicą były widoczne dane uznane przez kierowcę za priorytetowe.
Ariya ma również jeden z największych kolorowych wyświetlaczy przeziernych w swoim segmencie. Będzie także mogło być wyposażone w lusterko wsteczne, w którym będzie „wyświetlany” obraz z kamery umieszczonej nad tylną szybą.
Z tyłu jest bardzo dużo miejsca na nogi i na wysokości ramion. Nad głową przestrzeni jest mniej – ze względu na kształt dachu.
Nissan Ariya – bagażnik
W zależności od wersji ma pojemność 468 litrow w odmianie z napędem na przednią oś lub 415 litrów – w odmianie z napęm na 4 koła. Klapa jest otwierana elektrycznie i może być w opcji sterowana za pomocą gestu ruchu nogą pod zderzakiem. Tylne siedzenia mogą być składane w stosunku 60:40. W kufrze znalazły się dwa pojemne boczne schowki, idealnie mieszczące kable do ładowania auta. Pod podłogą bagażnika jest płaski schowek, w którym można pomieścić niedużej wysokości przedmioty.
Nissan Ariya – silnik i akumulatory
W zależności od wybranej wersji zakres mocy silników elektrycznych będzie dostępny w opcjach pomiędzy 218 KM a 394 KM. Do wyboru będzie napęd na przednią lub obie osie (łącznie będą dostępne 4 kombinacje). Ten ostatni nazywa się e-4ORCE (z tylnym zawieszeniem wielowahaczowym). Wówczas na pokładzie auta zamontowane są dwa silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi) o łącznej mocy 394 KM. Samochód z takim układem napędowym ma przyspieszać do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy i mieć prędkość maksymalną do 200 km/h.
Ariya będzie dostępna z akumulatorami o pojemności 63 kWh lub 87 kWh. Pierwszy z wariantów ma oferować zasięg około 360 kilometrów, a drugi do 500 kilometrów (dane przed homologacją).
Niezależnie od wybranej wersji pojazd będzie mógł być ładowany w standardzie szybkiego ładowania CCS do 130 kW, co umożliwi uzupełnienie energii niezbędnej do przejechania 300 km w około 30 minut (dane producenta). Tym samym producent zrezygnował ze standardu ładowania CHaDeMo, a jest to zasługa instalacji systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.
Nissan Ariya – cena
Ariya będzie się mierzyć na rynku z trzema groźnymi rywalami: Volkswagenem ID.4, Fordem Mach-E oraz Teslą Y. Samochody te plasują się cenowo w okolicach 190 tysięcy złotych wzyż. Nissan jest samochodem, który musi być transportowany z Japonii i jest obarczony akcyzą, także będzie mu trudno stawić czoła zwłaszcza niemieckiemu konkurentowi. Polskie ceny poznamy z pewnością w okolicach sierpnia.
Trzeba przyznać, że nowy elektryk Nissana zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Jeśli zgodnie z zapowiedziami będzie tak dobrze jeździł, jak świetnie wygląda, to wróżę mu świetlaną przyszłość. Oczywiście – dużo zależy od ceny, którą trzeba będzie zapłacić za tego elektrycznego crossovera. Jednak sukces Leafa i zaufanie, jakim obdarzyło ten model 170 tysięcy europejskich kierowców (i pół miliona na świecie) pozwala sądzić, że wkrótce na polskich drogach zobaczymy sporo modeli Ariya z podświetlonym logo na froncie – zarezerwowanym u Nissana wyłącznie dla modeli na prąd.
Nissan Ariya – dane techniczne
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski | Ariya (2WD) | Ariya (AWD – e-4ORCE) | ||
63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh | |
Performance | ||||
Pojemność | 65 kWh | 90 kWh | 90 kWh | 90 kWh |
akumulatora | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) | (nominalna) |
(szacunkowa, | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
(użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | (użyteczna) | |
Moc | 218 KM | 242 KM | 306 KM | 394 KM |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s | 5,1 s |
(0-100 km/h) | ||||
Prędkość | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h | 200 km/h |
maksymalna | ||||
Szacunkowy zasięg | Do 360 km | Do 500 km | Do 460 km | Do 400 km |
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP) | ||||
Długość | 4595 mm | |||
Szerokość | 1850 mm | |||
Wysokość | 1660 mm | |||
Masa (w zależności od | 1,8-2,3 t | |||
Rozstaw osi | 2775 mm | |||
Pojemność bagażnika | 2WD: LHD 468 l / 4WD: LHD 415 l | |||
Standard ładowania | CCS (dla Europy) | |||
Rozmiar opon | 235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie) | |||
(przód i tył) |
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: