
Niezawodny akumulator zimą – przyczyny awarii
Większość kierowców nie zastanawia się w jakim stanie jest akumulator, dopóki nie pojawi się problem z rozruchem, a to zdarza się częściej w trakcie zimnych i deszczowych dni szczególnie w okresie zimowym.
26 proc. polskich kierowców ma akumulator w samochodzie w słabej kondycji i 20 proc. z nich nadaje się do wymiany, gdyż może prowadzić do awarii lub gorszego działania pojazdu – wynika z badania Johnson Controls, producenta akumulatorów samochodowych, który we współpracy z partnerami przetestował ponad 67 000 pojazdów w Europie, w tym w Polsce.
Skrajne temperatury, nieregularne użytkowanie, krótkie trasy i wiek pojazdu wpływają na moc rozruchową akumulatora.
Oto cztery główne przyczyny awarii akumulatora oraz sposoby na to, by im zapobiec.
- Ekstremalne temperatury
Akumulator może tracić moc na skutek skrajnych temperatur. Niestety problem ten często kierowcy zauważają, dopiero gdy jest już za późno. Aby temu zapobiec, należy w miarę możliwości unikać parkowania samochodu na słońcu i przeprowadzać okresowe badania techniczne na stacjach kontroli pojazdów. Do ewentualnej wymiany niesprawnego akumulatora niezbędne są odpowiednie narzędzia i wiedza, ponieważ jest on połączony z innymi elementami instalacji elektrycznej samochodu.
Uszkodzenie obwodu elektrycznego między akumulatorem i komputerem pojazdu może skutkować utratą danych układu sterowania i systemów multimedialnych. W takiej sytuacji konieczne może okazać się ponowne zaprogramowanie radia lub innych podzespołów sterowanych ze strony komputera pokładowego.
- Nieregularne użytkowanie
Wielu kierowców błędnie zakłada, że samochód nie pobiera prądu, gdy nie jest użytkowany. Niektóre układy, jak np. alarm, zamek, elektronicznego systemu identyfikacji kierowcy, system bez kluczykowy, czy nawigacja pobierają prąd nawet wtedy, kiedy kierowca nie korzysta z pojazdu, co prowadzi do rozładowywania akumulatora. Po kilku tygodniach przerwy w użytkowaniu samochodu możemy mieć więc problem z jego uruchomieniem, zwłaszcza gdy jest zimno albo mamy stary akumulator. Ewentualnym problemom z uruchomieniem pojazdu można zapobiec prowadząc samochód raz w tygodniu przez przynajmniej 15 minut.
- Krótkie trasy
W samochodach użytkowanych na krótkich trasach niemożliwe jest pełne naładowanie akumulatora. W zimie należy dodatkowo liczyć się z intensywniejszym zużyciem energii, np. przez podgrzewane tylne szyby albo podgrzewane siedzenia. Warto zatem raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę, aby akumulator mógł się naładować dzięki energii za alternatora.
- Wiek pojazdu
Im starszy pojazd, tym słabsza moc akumulatora. Dzieje się tak na skutek korozji i zasiarczenia, które zaburzają prawidłowe ładowanie. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać jego sprawność i stan naładowania.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: