Nie hamujemy przed kolizją?
Od 2011 roku wszystkie nowe samochody na terenie Unii Europejskiej będą musiały być wyposażone w układ wspomagania nagłego hamowania, bo okazuje się, że aż jedna trzecia kierowców wcale nie hamuje przed kolizją, a połowa nie wykorzystuje pełnej siły hamowania.
Już dziś przemysł motoryzacyjny pracuje nad inteligentnymi systemami, które przy pomocy dodatkowych czujników radarowych, a częściowo także czujników wideo, będą rejestrować ruch z przodu pojazdu.
Nowe rozporządzenie unijne ma zapewnić większą „ochronę pieszych oraz innych uczestników ruchu drogowego pozbawionych ochrony”. Kolejne rozporządzenie unijne wprowadzi od listopada 2014 roku obowiązek stosowania systemów ESP.
Układ wspomagania nagłego hamowania przydaje się w momencie, gdy np. kierowca gwałtownie naciśnie pedał hamulca, system wykryje sytuację awaryjną i błyskawicznie zwiększy ciśnienie w układzie, a tym samym spowoduje większe siły hamowania na kołach pojazdu. Pozwala to skrócić drogę hamowania lub umożliwić wyminięcie przeszkody (bo koła nie zostają zblokowane) i w efekcie zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji.
fot. Bosch
|
Nad inteligentnym systemem hamowania awaryjnego pracuje np. firma Bosch; w 2010 roku systemy tej marki będą po raz pierwszy stosowane seryjnie w Audi. Analizy danych wypadkowych GIDAS (German In-Depth Accident Study) przeprowadzone przez Bosch na terenie Niemiec wykazują, że w przypadku kolizji związanych z najechaniem, w których wystąpiły szkody osobowe, aż jedna trzecia kierowców wcale nie hamuje przed kolizją, a połowa nie wykorzystuje pełnej siły hamowania.
Rozwiązanie Boscha wspomaga kierowcę w trzech etapach. Funkcja ostrzegania o kolizji pozwala zidentyfikować potencjalną przeszkodę i ostrzec kierowcę – najpierw w sposób akustyczny lub optyczny, a później krótkim impulsem hamowania, który ma zwrócić uwagę kierowcy. Jeśli ten zareaguje właściwie i zacznie hamować, system odpowiednio zwiększy ciśnienie w hamulcach, aby pojazd szybciej zatrzymał się i nie uderzył w przeszkodę. Jeżeli jednak kierowca nie zareaguje, a kolizji nie da się uniknąć, system automatycznie wyhamuje pojazd z maksymalnym opóźnieniem.
Wraz z opisywanym rozporządzeniem UE w życie wchodzą także bardziej rygorystyczne przepisy, dotyczące dopuszczania do użytku dodatkowych zderzaków i systemów ochrony przedniej części pojazdu. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka obrażeń u pieszych oraz rowerzystów w razie kolizji z takimi pojazdami.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
nie hamujemy, nie patrzymy w lusterka, gadamy przez telefon a wlasciwie trzymamy go w rece albo przyciskamy glowa do ramienia, wogole jezdzimy nieuwaznie!
Anonymous - 5 marca 2021
nie hamujemy, nie patrzymy w lusterka, gadamy przez telefon a wlasciwie trzymamy go w rece albo przyciskamy glowa do ramienia, wogole jezdzimy nieuwaznie!