Następca Hummera już wkrótce
Dobiega końca okres eksploatacji znanego na całym świecie HMMWV (Hummera). Czekamy z niecierpliwością, jaki pojazd zajmie jego miejsce.
![]() |
fot. producent
|
Hummer rozwijany był dwutorowo: obok luksusowej wersji cywilnej H1 – H3, istnieje siermiężna wojskowa oznaczona symbolem M, która bez większych zmian produkowana jest od początku lat osiemdziesiątych. Niedługo jednak zastąpi ją pojazd nowej generacji. Służy temu program JLTV, prowadzony wspólnie przez wojska lądowe, piechotę morską i dowództwo operacji specjalnych.
Amerykanie zamierzają pozyskać pojazdy w trzech głównych modelach o ładowności odpowiednio 1,6 t, 1,8-2 t i 2,3 t. Pierwszy będzie pojazdem uniwersalnym dla 4 żołnierzy. Drugi, podstawowy model, ma przewozić 6 żołnierzy, a także występować w wersjach specjalistycznych: rozpoznania, dowodzenia, wsparcia i jako sanitarka. Ostatnia kategoria ma być 2-osobowym samochodem transportowym.
Pojazdy wszystkich modeli mają charakteryzować się dużym odsetkiem wspólnych podzespołów i rozwiązań. Dopełnieniem zakupu mają być przyczepy jednoosiowe.
29 października zeszłego roku US Army zakończyła pierwszy etap pozyskania nowych pojazdów. Przyznała kontrakty na fazę rozwojową projektu, który ma zakończyć się po 27 miesiącach (na początku 2011 roku), powstaniem demonstratorów technologii – pojazdów w 7 wariantach oraz przyczepy. Dopiero później zostanie rozpisany nowy, otwarty przetarg na wykonanie prototypów, co doprowadzi ostatecznie do wyboru jednej oferty.
Dotychczas zostały podpisane kontrakty z BAE Systems Land & Armaments-Grounds System Division (o wartości 40,4 mln USD), General Tactical Vehicles (joint venture General Dynamics Land Systems i AM General; 45 mln USD) oraz z Lockheed Martin Systems Integration (35 mln USD). Przedsiębiorstwa te będą miały ok. 15 miesięcy na przygotowanie pojazdów, przyczep, opancerzonych kadłubów i elementów dodatkowego opancerzenia, które będą testowane przez US Army w ciągu kolejnych 12 miesięcy.
Wiadomo, że HMMWV nie zastąpi pojazd koncepcyjny ULTRA, opracowany przez Georgia Tech Research Institute, bo obie konstrukcje, stara i nowa różnią się zasadniczo. ULTRA ma napęd hybrydowy, wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa, takie jak choćby stabilizacja toru jazdy, czy poduszki powietrzne. Wszystkimi systemami elektronicznymi oraz układami: hamulcowym, kierowniczym, zawieszenia, steruje komputer centralny. Nieco dziwny kształt nadwozia jest efektem wypracowania optymalnego kształtu dla odporności balistycznej (pojazd jest całkowicie opancerzony kompozytem); dodatkowym elementem zabezpieczającym załogę jest kapsuła, która dzięki dodatkowemu zawieszeniu ma chronić załogę przed wybuchem miny.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: