Narwany kierowca Audi przypadkiem pokazał, co jest nie tak z przejściami dla pieszych
Kamera samochodowa zarejestrowała bardzo niebezpieczną sytuacje z udziałem pieszych. Nieszczęścia udało się jednak uniknąć, a cała sprawa mocno daje do myślenia w kontekście bezpieczeństwa na pasach.
Kierowca auta z kamerą chciał skorzystać z możliwości jazdy torowiskiem i wyprzedzić jadące przed nim samochody. Już miał zjechać na lewo, ale musiał pozostać na swoim pasie, bo ubiegł go kierujący Audi. Autor nagrania ruszył za nim i mimowolnie nagrał bardzo niebezpieczną sytuację.
Pojazdy na prawym pasie jechały powoli i hamowały, ponieważ pierwszy z nich zatrzymał się, aby wpuścić pieszych na przejście. Kierowca Audi wykazał się dobrym refleksem i obserwacją otoczenia, ale jechał wyraźnie szybciej od innych. Zatrzymał się, ale z piskami opon i już na przejściu. Na szczęście piesi dopiero wchodzili na pasy, choć do potrącenia niewiele brakowało.
Nagraniem z tej sytuacji zainteresowała się szczecińska policja. Dotarła ona do świadków zdarzenia oraz do kierowcy Audi, którzy przyznał się do winy i zgodził na grzywnę w wysokości 1500 zł o raz sześciomiesięczny zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. O ostatecznym wymiarze kary zadecyduje sąd.
Nas jednak, bardziej od zachowania kierowcy Audi, zatrwożyło samo przejście dla pieszych. Przejście przez cztery pasy ruchu w tym dwa pełniące również rolę torowisk. Jaki dystans musi pokonać pieszy i jak wiele zagrożeń tu na niego czeka. Wystarczy, że jeden kierowca wpuści pieszego na pasy (zgodnie z panującą modą, a wbrew jeszcze obowiązującym przepisom), a tak naprawdę ruch na pozostałych trzech pasach powinien nagle zatrzymać się. W tym stanąć powinny nawet dwa tramwaje. Na tym nagraniu zawinił kierowca Audi, ale przecież autor też chciał wyprzedzić auta przed nim. Niewiele brakowało, a to on mógłby czekać teraz na rozprawę.
Pisaliśmy jakiś czas temu dlaczego planowanie wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed przejściami to chybiony pomysł. Uważamy tak nie dlatego, że poruszamy się wyłącznie samochodami i motocyklami, a piesi w naszym mniemani powinni uciekać nam z drogi i nie przeszkadzać w jeździe. Chodzi o to, że w całej Polsce roi się od przejść przez dwa pasy w jednym kierunku, co samo w sobie rodzi niebezpieczne sytuacje. A są przecież przejścia przez trzy lub nawet cztery pasy (zwykle kiedy pojawia się dodatkowy pas do skrętu). Są też takie aberracje, jak na opisywanym wcześniej nagraniu. Jedno auto zwalania, a nagle kierowcy na trzech pozostałych pasach mają to natychmiast zauważyć i domyślić się, że samochód nie zwalnia, bo na przykład będzie skręcał, tylko wpuszcza pieszego, który stawiając nogę na pasach nabywa pierwszeństwo. Za dużo jest tu miejsca na błąd ludzki i przekonania, że każdy kierujący ma oczy dookoła głowy i analizuje zachowania wszystkich uczestników ruchu. Rząd powinien zrobić porządek z tego typu przejściami, a nie wprowadzać przepisy, które mogą de facto pogorszyć tylko sytuację.
Przeczytaj także:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Dożywotni zakaz prowadzeni pojazdów dla kierowcy audi.
Anonymous - 5 marca 2021
Dziękuję Panie Michale za ten merytoryczny komentarz. Oczywiście nie wolno wyprzedzać na przejściach i bezpośrednio przed nimi. Niewykluczone, że gdyby nie piesi, to audi wyprzedziłoby jakieś auto na przejściu, co jest wykroczeniem. Z drugiej strony, gdyby kierowcy na prawym pasie nie zatrzymali się (nie mieli takiego obowiązku), może audi by wyprzedziło ich już za przejściem. Faktem jest, że cały manewr kierowcy audi był niebezpieczny. W tekście podkreślamy jedynie, że mimo to kierowca obserwował otoczenie i zareagował na pieszych. Nie znaczy to jednak, że uważamy szybką jazdę i wyprzedzanie w takich miejscach za właściwe zachowanie.
Bezpiecznej drogi!
Anonymous - 5 marca 2021
Np. tego że znak informujący o przejściu nawet na filmie jest widoczny. A czy wolno wyprzedzać przed przejściem to już zapraszam do kodeksu Pani Katarzyno, Pani Olu. Proszę policzyć ile aut wyprzedził. To nie były ciężarówki które zasłoniłyby znak. Pozdrawiam.
Anonymous - 5 marca 2021
Co chce zyskać autor?…ze kto w złomie siedzi ten bezpieczniejszy ….zlikwidować przejścia dla pieszych…zezłomować auta…i konie kupić…to zaraz ekolodzy ze za dużo co2….to moze jak u angoli kiedyś….człowieczek z chorągiewką niech zapierdziela i ostrzega innych….
Anonymous - 5 marca 2021
Zazdrość aż kipi z tego komentarza, przykro nam że Ciebie stać jedynie na golfa 3
Anonymous - 5 marca 2021
Ja wiem o co chodzi. Ale szybki ale bezpieczny nie widzi znaków poziomych i pionowych (co prawda te są lekko wytarte) i często nawet asfaltu pomalowanego na czerwono, bo jedzie zbyt szybko aby ogarnąć głową, która najczęściej służy jedynie do jedzenia.
Anonymous - 5 marca 2021
Czego wymagać. Jak ktoś przepłaca za auto bo mu wmówią że jest premium to jest idiotą. Potem widać na drogach.
Anonymous - 5 marca 2021
Dzień dobry, jestem naczelną motocainy – których konkretnie przepisów nie znamy?
Anonymous - 5 marca 2021
Od redakcji
których konkretnie przepisów nie znamy?
Anonymous - 5 marca 2021
Cztery pasy i to z torowiskami na takiej szerokości??
Anonymous - 5 marca 2021
Nie dowiesz się, piszą aby pisać, a jak zapytasz cisza
Anonymous - 5 marca 2021
Tu chodzi o bezpieczeństwo pieszych a nie o płynność ruchu, ale ty najwyraźniej nie widzisz problemu w złym przejsciu dla pieszych. Zgroza.
Anonymous - 5 marca 2021
I to jest chore, 4 pasy ruchu i przejście dla pieszych bez sygnalizacji. Dodajcie sobie jeszcze do tego brak odpowiedniego oświetlenia przejścia.
Anonymous - 5 marca 2021
Szczeciniani z ” koziej wólki” jeszcze się nie nauczył życia ( i jazdy) w mieście. Po swojej wsi jeżdził ” szybko ale bezpiecznie” gdyż na drodze poruszał się jedynie sołtys i proboszcz. KMIOTEK!
Anonymous - 5 marca 2021
Których konkretnie?
Anonymous - 5 marca 2021
A potem robia sie korki, bo stada robia zdjecia na fejsa.
Dynamika w miescie. O kurcze zielone. Gdzie ja mialem pierwszy bieg hmm.. i przez skrzyzowanie przejezdzaja 2 auta w minute.
Anonymous - 5 marca 2021
Autor artykułu nie nie zna przepisów drogowych o których pisze
Anonymous - 5 marca 2021
Popieram!
Anonymous - 5 marca 2021
Często widzę na mieście takie dynamiczne manewry 🙂 Z reguły kończą się podobnie albo stłuczką. Ciekawe ile musi czasu upłynąć, żeby ludzie skumali, że w mieście o sprawnym przemieszczaniu się nie decyduje prędkość a płynność. Potem przez takiego osła tworzą się korki, bo albo w coś przydzwoni, albo stanie w poprzek zaskoczony sytuacją.
Anonymous - 5 marca 2021
Popieram!
Anonymous - 5 marca 2021
To proste