Ile kosztuje naprawa auta elektrycznego? Nie uwierzysz w te liczby!
Niemieccy specjaliści wzięli pod lupę koszty napraw powypadkowych aut spalinowych i elektrycznych odpowiedników. Okazuje się, że naprawa auta elektrycznego może pochłonąć fortunę.
Spis treści
- Naprawa auta elektrycznego o ponad 1/3 droższa niż w zwykłym aucie spalinowym
- Koszty napraw aut elektrycznych vs. spalinowych. Ranking modeli
- Co najbardziej podnosi koszty naprawy w autach elektrycznych?
Nie jest żadną nowością fakt, że auta elektryczne są znacznie bardziej skomplikowane i droższe w zakupie niż jego spalinowe odpowiedniki. Ale ile tak naprawdę kosztuje naprawa auta elektrycznego? Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft – GDV) postanowiło to sprawdzić. Wyniki są porażające!
Naprawa auta elektrycznego o ponad 1/3 droższa niż w zwykłym aucie spalinowym
Niemieckie GDV opublikowało badania, w których porównano koszty napraw auta elektrycznego i spalinowego. Pod lupę wzięto częstotliwości powodowanych szkód oraz wysokości kosztów naprawy na przestrzeni lat 2019-2021. Analizie poddano 37 par modelowych. W większości przypadków są to auta różniące się tylko rodzajem napędu. Czasami zdarzało się porównanie ze spalinowym odpowiednikiem w konkurencyjnej marce (np. Tesla).
Co ciekawe, zdarzenia drogowe z udziałem samochodu elektrycznego zdarzają się średnio o 5-10 proc. rzadziej niż w analogicznym przypadku samochodu z silnikiem spalinowym. Szkód własnych, czyli rozliczanych z polisy AC, kierowcy pojazdów elektrycznych powodują nawet o 20 proc. mniej.
Może to wynikać z faktu, że właściciele aut elektrycznych jeżdżą po prostu wolniej, a przez co uważniej. Są też bardziej wyczuleni na prędkość, ze względu na ograniczony zasięg i to wcale nie jest złośliwość.
Niestety, okazuje się, że naprawa auta elektrycznego jest znacznie droższa – średnio o 30-35 proc. Te czynniki są brane pod uwagę w Niemczech przy obliczaniu klas ubezpieczeniowych (tzw. Typklassen) dla poszczególnych modeli, zarówno w przypadku OC, jak i AC. Im wyższa szkodowość danego modelu, tym wyższa klasa ubezpieczenia, czyli droższa składka.
W przypadku OC wpływ na klasę ma przede wszystkim rodzaj samochodu i sposób jazdy użytkowników danego modelu. W polisach AC uwzględniane są też kradzieże, pożary czy szkody szyb.
Koszty napraw aut elektrycznych vs. spalinowych. Ranking modeli
Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe porównało 37 par aut elektrycznych i ich spalinowych odpowiedników lub konkurentów. Oto jak wyglądają koszty napraw:
OC – niem. Typklasse | OC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | |
Model: spalinowy | elektryczny | Elektryczny | Spalinowy | Elektryczny | Spalinowy |
VW e-Golf (VII) | VW Golf 1.4 TSI (VII) | 12 | 14 | 17 | 17 |
VW ID.3 | VW Golf 1.5 TSI (VIII) | 14 | 12 | 19 | 18 |
BMW i3 | BMW 220i Active Tourer | 15 | 17 | 17 | 20 |
Hyundai Kona electric | Hyundai Kona 1.6 T-GDI | 16 | 18 | 21 | 21 |
Hyundai Ioniq electric | Hyundai Ioniq Hybrid | 16 | 18 | 21 | 22 |
Renault Zoe | Renault Clio 0.9 | 18 | 18 | 17 | 14 |
Renault Zoe | Renault Clio 1.0 | 18 | 18 | 17 | 18 |
Tesla Model S AWD | BMW 540i xDrive | 22 | 17 | 28 | 28 |
Tesla Model 3 AWD | BMW 330i | 20 | 16 | 25 | 26 |
Nissan Leaf (1. gen) | Nissan Note 1.6 | 20 | 16 | 16 | 12 |
Nissan Leaf (2. gen) | Nissan Pulsar 1.6 | 20 | 18 | 22 | 20 |
Fiat 500 E (3. gen) | Fiat 500 0.9 | 14 | 12 | 16 | 12 |
Kia Niro (1. gen) | Kia Niro 1.6 Hybrid | 18 | 20 | 19 | 21 |
Mazda MX-30 | Mazda CX-30 2.0 | 14 | 16 | 17 | 20 |
Mini Cooper SE | Mini Cooper S 2.0 | 14 | 16 | 17 | 18 |
Opel Corsa-e | Opel Corsa 1.2 (gen. F) | 16 | 18 | 19 | 20 |
Peugeot e-208 | Peugeot 208 1.2 | 16 | 17 | 21 | 21 |
Seat Mii electric | Seat Mii 1.0 | 14 | 15 | 14 | 12 |
Skoda Citigo-e iV | Skoda Citigo 1.0 | 15 | 14 | 15 | 12 |
VW e-up / VW up 1.0 | 13 | 12 | 13 | 13 |
Smart ForTwo (2. gen.) | 11 | 13 | 10 | 10 |
Smart ForTwo (3. gen.) | 12 | 15 | 11 | 11 |
Smart ForTwo Cabrio (3. gen.) | 12 | 13 | 11 | 11 |
Smart ForFour (2. gen.) | 13 | 17 | 15 | 16 |
Co najbardziej podnosi koszty naprawy w autach elektrycznych?
Specjaliści wymieniają, że elementem, który najbardziej podraża naprawę jest akumulator trakcyjny oraz baterie. Chińczycy już znaleźli tani i szybki sposób na wymiany tego drugiego elementu, a sam proces przypomina wymianę baterii w telefonie. Niemcy wskazują też na sposób wymiany uszkodzonych ogniw, możliwości ich diagnozy i naprawy. Te czynniki mocno niekorzystnie wpływają na finalny rachunek naprawy pojazdu elektrycznego.
Specjaliści z GDV żądają od producentów, aby akumulatory były lepiej chronione przed uszkodzeniami wypadkowymi. Jednocześnie warsztaty i eksperci powinni mieć łatwy dostęp do danych diagnostycznych akumulatora po wypadku, które pomogłyby jak najwcześniej wykluczać ryzyko pożaru i możliwie najkrótszy okres przechowywania w kwarantannie.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
Zmieniony na początku 2022 roku taryfikator mandatów był prawdziwą rewolucją, ponieważ kilkukrotnie podniósł wysokość kar, jakie można otrzymać za przewiny na drodze. Obecnie jest to nawet 30 tys. zł. Sprawdzamy, za co można dostać rekordowe mandaty. -
Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Komentarze: