Konrad Maruszczak

Ile kosztuje naprawa auta elektrycznego? Nie uwierzysz w te liczby!

Niemieccy specjaliści wzięli pod lupę koszty napraw powypadkowych aut spalinowych i elektrycznych odpowiedników. Okazuje się, że naprawa auta elektrycznego może pochłonąć fortunę.

Spis treści

Nie jest żadną nowością fakt, że auta elektryczne są znacznie bardziej skomplikowane i droższe w zakupie niż jego spalinowe odpowiedniki. Ale ile tak naprawdę kosztuje naprawa auta elektrycznego? Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft – GDV) postanowiło to sprawdzić. Wyniki są porażające!

Naprawa auta elektrycznego o ponad 1/3 droższa niż w zwykłym aucie spalinowym

Niemieckie GDV opublikowało badania, w których porównano koszty napraw auta elektrycznego i spalinowego. Pod lupę wzięto częstotliwości powodowanych szkód oraz wysokości kosztów naprawy na przestrzeni lat 2019-2021. Analizie poddano 37 par modelowych. W większości przypadków są to auta różniące się tylko rodzajem napędu. Czasami zdarzało się porównanie ze spalinowym odpowiednikiem w konkurencyjnej marce (np. Tesla).

Co ciekawe, zdarzenia drogowe z udziałem samochodu elektrycznego zdarzają się średnio o 5-10 proc. rzadziej niż w analogicznym przypadku samochodu z silnikiem spalinowym. Szkód własnych, czyli rozliczanych z polisy AC, kierowcy pojazdów elektrycznych powodują nawet o 20 proc. mniej.

Może to wynikać z faktu, że właściciele aut elektrycznych jeżdżą po prostu wolniej, a przez co uważniej. Są też bardziej wyczuleni na prędkość, ze względu na ograniczony zasięg i to wcale nie jest złośliwość.

Niestety, okazuje się, że naprawa auta elektrycznego jest znacznie droższa – średnio o 30-35 proc. Te czynniki są brane pod uwagę w Niemczech przy obliczaniu klas ubezpieczeniowych (tzw. Typklassen) dla poszczególnych modeli, zarówno w przypadku OC, jak i AC. Im wyższa szkodowość danego modelu, tym wyższa klasa ubezpieczenia, czyli droższa składka.

W przypadku OC wpływ na klasę ma przede wszystkim rodzaj samochodu i sposób jazdy użytkowników danego modelu. W polisach AC uwzględniane są też kradzieże, pożary czy szkody szyb.

Koszty napraw aut elektrycznych vs. spalinowych. Ranking modeli

Niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe porównało 37 par aut elektrycznych i ich spalinowych odpowiedników lub konkurentów. Oto jak wyglądają koszty napraw:

OC – niem. TypklasseOC – niem. TypklasseAC – niem. TypklasseAC – niem. Typklasse
Model: spalinowy | elektrycznyElektrycznySpalinowyElektrycznySpalinowy
VW e-Golf (VII) | VW Golf 1.4 TSI (VII)12141717
VW ID.3 | VW Golf 1.5 TSI (VIII)14121918
BMW i3 | BMW 220i Active Tourer15171720
Hyundai Kona electric | Hyundai Kona 1.6 T-GDI16182121
Hyundai Ioniq electric | Hyundai Ioniq Hybrid16182122
Renault Zoe | Renault Clio 0.918181714
Renault Zoe | Renault Clio 1.018181718
Tesla Model S AWD | BMW 540i xDrive22172828
Tesla Model 3 AWD | BMW 330i20162526
Nissan Leaf (1. gen) | Nissan Note 1.620161612
Nissan Leaf (2. gen) | Nissan Pulsar 1.620182220
Fiat 500 E (3. gen) | Fiat 500 0.914121612
Kia Niro (1. gen) | Kia Niro 1.6 Hybrid18201921
Mazda MX-30 | Mazda CX-30 2.014161720
Mini Cooper SE | Mini Cooper S 2.014161718
Opel Corsa-e | Opel Corsa 1.2 (gen. F)16181920
Peugeot e-208 | Peugeot 208 1.216172121
Seat Mii electric | Seat Mii 1.014151412
Skoda Citigo-e iV | Skoda Citigo 1.015141512
VW e-up / VW up 1.013121313
Smart ForTwo (2. gen.)11131010
Smart ForTwo (3. gen.)12151111
Smart ForTwo Cabrio (3. gen.)12131111
Smart ForFour (2. gen.)13171516

Co najbardziej podnosi koszty naprawy w autach elektrycznych?

Specjaliści wymieniają, że elementem, który najbardziej podraża naprawę jest akumulator trakcyjny oraz baterie. Chińczycy już znaleźli tani i szybki sposób na wymiany tego drugiego elementu, a sam proces przypomina wymianę baterii w telefonie. Niemcy wskazują też na sposób wymiany uszkodzonych ogniw, możliwości ich diagnozy i naprawy. Te czynniki mocno niekorzystnie wpływają na finalny rachunek naprawy pojazdu elektrycznego.

Specjaliści z GDV żądają od producentów, aby akumulatory były lepiej chronione przed uszkodzeniami wypadkowymi. Jednocześnie warsztaty i eksperci powinni mieć łatwy dostęp do danych diagnostycznych akumulatora po wypadku, które pomogłyby jak najwcześniej wykluczać ryzyko pożaru i możliwie najkrótszy okres przechowywania w kwarantannie.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze