Najwolniejsze miasta w Polsce
Które polskie miasta są najbardziej zakorkowane? Gdzie możemy spodziewać się największych spowolnień w ruchu? Małe podsumowanie danych z 2012 roku – sprawdź, jak wyglądają warunki w twoim mieście.
W badaniu udział brało dziewięć miast. Trzy pierwsze miejsca zajęło w sumie aż sześć miast, co oznacza, że rywalizacja między nimi była zacięta. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Kraków i Wrocław. Drugie – Poznań wraz z Warszawą. Trzecie Łódź i Szczecin. Prymusami okazały się Gdańsk i Rzeszów, w których kierowcy osiągali średnio najwyższe prędkości (prawie 38 km/h).
W porównaniu z ostatnim, majowym raportem średnie prędkości nie uległy znaczącym zmianom. Należy jednak zauważyć, że poprzednio najwyższa obserwowana prędkość wyniosła 39 km/h (Białystok). Obecnie najlepszy wynik (należący do wspomnianego Gdańska i Rzeszowa) jest nieco gorszy i wynosi (37,50 km/h).
Kraków z czwartej pozycji przywędrował do pierwszej i teraz razem z Wrocławiem dzierży tytuł najwolniejszego miasta. Poznań z miejsca trzeciego wspiął się na drugie, a towarzyszy mu Warszawa. Łódź i Szczecin przywędrowały odpowiednio z 6. i 5. miejsca na pozycję trzecią. Liderami miast okazały się tym razem Gdańsk i Rzeszów. W poprzednim raporcie oba miasta uzyskały odpowiednio siódme i ósme miejsce.
Warszawa
W porównaniu z grudniem 2011 roku, prędkości w stolicy znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Największą zmianę zaobserwować można w odległości 2-5 km od centrum miasta. Przyrost prędkości od grudnia 2011 do grudnia 2012 wyniósł tam ok. 15 km/h.
Sytuacja wygląda trochę mniej różowo jeżeli porównać dane z maja 2012 i grudnia 2012.
W centrum miasta (0-5 km) średnie prędkości pojazdów w zasadzie nie uległy zmianie. Jednak w dalszych częściach Warszawy (5-10 km od centrum) prędkościomierze w grudniu wskazują trochę niższe liczby niż w maju.
Wrocław
W porównaniu z grudniem 2011 obecna sytuacja przedstawia się bardzo korzystnie. W ścisłym centrum (0-2 km) średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. W zeszłym roku było to zaledwie 18 km/h. Podobne zmiany zaszły też w dalszych obszarach Wrocławia. Między grudniem 2011, a grudniem 2012 prędkości wzrosły średnio o 12 km/h.
Nieco mniej korzystnie wygląda porównanie maja 2012 do grudnia 2012. Średnie prędkości uległy zamrożeniu i utrzymały się na stałym poziomie. W ścisłym centrum Wrocławia kierowcy raczej nie przekraczają 30 km/h. W odległości 2-5 km od centrum miasta sytuacja wygląda nieco lepiej, gdyż średnia szybkość pojazdów wynosi 38 km/h. W obszarze oddalonym od centrum Wrocławia o 5-15 km, prędkościomierze wskazują ok. 52-53 km/h.
Szczecin
W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości w mieście znacznie podskoczyły – nawet o 12 km/h. Tak było w przypadku obszaru miasta oddalonego 2-5 km od centrum. W grudniu 2011 jeżdżono tam z szybkością ok. 25 km/h, a w grudniu 2012 z prędkością 37 km/h. Podobną sytuację możemy obserwować w obszarze oddalonym 5-10km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość wynosiła tam ok. 32 km/h, w grudniu 2012 kierowcy poruszają się tam z szybkością 44 km/h.
Sytuacja na szczecińskich drogach nie wygląda tak spektakularnie jeżeli porównamy maj 2012 i grudzień 2012. Średnie prędkości osiągane przez kierowców podczas tych dwóch badań praktycznie nie uległy zmianie.
Poznań
Jak się okazało, w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku, ruch na ulicach Poznania znacząco przyspieszył. Najbardziej widoczną różnicę widać w odległości 0-2 km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość pojazdów wynosiła 16 km/h. W grudniu 2012 oscyluje już ona wokół 30 km/h. To prawie dwukrotny wzrost w ciągu jednego roku. Przyspieszenie widać też wyraźnie w pozostałych częściach miasta. Warto zwrócić uwagę na to, że sytuacja na ulicach Poznania uległa największej poprawie między grudniem 2011 a majem 2012. Wtedy to mieliśmy do czynienia z największym skokiem średnich prędkości. Między majem 2012 a grudniem 2012 nie obserwujemy już większych zmian. Nieznaczne przyspieszenie nastąpiło jedynie w obszarach dalej położonych od centrum miasta.
Łódź
W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości wzrosły i to nawet o 11 km/h (w odległości 2-5 kilometrów od centrum). To z pewnością dobra informacja dla łódzkich kierowców.
Z drugiej strony, w porównaniu z szybkościami osiąganymi przez kierowców w maju 2012, pojazdy nieznacznie zwolniły. W odległości 0-2 kilometrów od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 31 km/h, w maju były to 33 km/h. Podobną sytuację zaobserwowano w odległości 2-5 km od centrum. Obecnie średnia prędkość pojazdów wynosi ok. 38 km/h, w maju oscylowała ona wokół 33 km/h.
Kraków
Jak się okazało w porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniło się niewiele. W ścisłym centrum średnia prędkość pojazdów nadal wynosi około 29 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia prędkość nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie około 38 km/h. Znacznie szybciej, bo z prędkością ok. 49 km/h poruszają się kierowcy o odległości 5-10 km od centrum. Podobnie sytuacja wygląda w odległości 10-15 kilometrów od centrum, pojazdy osiągają tam prędkości oscylujące wokół 48 km/h.
Warto zwrócić uwagę, że jeszcze lepsze wyniki Kraków osiągał w maju tego roku.
Gdańsk
Średnia prędkość pojazdów w ścisłym centrum (0-2km) wynosi ok. 38 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia szybkość oscyluje wokół 37 km/h. W dalej położonych częściach miasta (5-15km) średnia prędkość wynosi 52 km/h.
Największego postępu Gdańsk dokonał między grudniem zeszłego roku a majem roku bieżącego. W ciągu pół roku średnie prędkości wzrosły wtedy o kilkanaście oczek. Obecne dane wskazują, że średnie prędkości w mieście uległy małej stabilizacji i są podobne do majowych wyników.
Białystok
Na zmotoryzowanych czeka dobra wiadomość – w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami badań, średnie prędkości na ulicach Białegostoku przyspieszyły i to znacznie. W odległości do dwóch kilometrów od centrum miasta przeciętna szybkość pojazdów wynosi 34 km/h. Jest to aż 10 km/h więcej niż było to w ubiegłym roku. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość oscyluje wokół 40 km/h. Kierowcy, którzy poruszają się w pasie oddalonym od centrum o 5-10 km, osiągają prędkość ok. 53 km/h. Jeszcze szybciej, bo z prędkością 65 km/h poruszają się pojazdy w promieniu 10-15 od centrum Białegostoku.
Zdaje się, że Białystok to pod względem średnich prędkości miasto wzlotów i upadków. Przypomnijmy, rok temu jazda w ścisłym centrum oznaczała dla kierowców poruszanie się z prędkością ok. 24 km/h. Latem tego roku średnia prędkość w centrum znacząco wzrosła i oscylowała wokół 36 km/h. Obecnie, szybkość w centrum Białegostoku trochę zmalała i wynosi ok. 34 km/h.
Rzeszów
W porównaniu z majem 2012 średnia prędkość pojazdów albo w ogóle nie uległa zmianie albo nawet nieco zmalała. Na przykład: w odległości 2-5 kilometrów od centrum w maju 2012 kierowcy poruszali się z szybkością 44 km/h, w grudniu 2012 średnia szybkość oscyluje wokół 42 km/h. Na pocieszenie można dodać fakt, że prędkość w ścisłym centrum miasta (0-2 km) nie uległa zmianie – w maju 2012 była taka sama jak w grudniu 2012 (33 km/h).
Zaskakującą poprawę sytuacji na rzeszowskich drogach widać po spojrzeniu na dane z grudnia 2011 i grudnia 2012. Miasto dokonało dużych postępów. Prędkość pojazdów wzrosła w sumie o średnio 16 km/h. Największy przyrost odnotowano w odległości 5-10 km od centrum – w grudniu 2012 jeździ się tam o 18 km/h szybciej.
Źródło: Creandi.pl
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: