
LPG, benzyna, diesel, a może elektryk? Które zasilanie jest teraz najtańsze w eksploatacji?
Jakie paliwo i jaki napęd są najtańsze w eksploatacji? Benzyna? LPG? Prąd? Uczciwa odpowiedź brzmi: to zależy. Zobaczcie nasze wyliczenia.
Ceny paliw w ostatnich tygodniach trudno uznać za rozpieszczające kierowców. Dotyczy to wszystkich ich rodzajów, zarówno LPG, benzyna czy olej napędowy osiągają ostatnio na stacjach ceny nie widziane w historii motoryzacji w naszym kraju. Nie tanieje również energia elektryczna. Postanowiłyśmy sprawdzić, jaki rodzaj zasilania samochodu jest dziś najtańsze w eksploatacji.
Które zasilanie jest najtańsze w eksploatacji? Założenia wstępne
Chcąc porównać ze sobą jakiekolwiek wartości, trzeba przyjąć pewne założenia dotyczące parametrów, które mają wpływ na dane porównanie. W kontekście zużycia paliwa i energii trzeba założyć realne poziomy zużycia określonych rodzajów paliwa/energii i porównywać ze sobą pojazd o podobnych parametrach eksploatacyjnych: podobnej mocy, z tego samego segmentu itp. Na rynku istnieje kilka modeli, które dostępne są w wersjach z silnikami spalinowymi (zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi), a także w odmianach napędzanych wyłącznie za pomocą elektrycznego układu napędowego. Przykładem tu niech będzie np. najpopularniejszy aktualnie miejskich hatchback w Europie, czyli Peugeot 208. Samochód ten jest aktualnie dostępny zarówno w wersji z silnikiem benzynowym, dieslem, jak i napędem wyłącznie elektrycznym.
Porównujemy koszty paliwa/energii na przykładzie konkretnego modelu: Peugeot 208/e-208. Co jest najtańsze w eksploatacji?
Porównując zużycie w takim samym modelu, różniący się wyłącznie układem napędowym wzięłyśmy pod uwagę wymienione poniżej warianty napędowe francuskiego hatchbacka. Co więcej, obok nazwy modelu podajemy średnie zużycie paliwa/energii dla danej wersji zgodne z homologacyjną procedurą określaną jako cykl mieszany WLTP. Ponieważ interesujący nas tu model nie jest oferowany w wersji z fabryczną instalacją LPG, przyjęłyśmy, że wariant z instalacją LPG będzie zużywać o 30 proc. LPG więcej niż ten sam silnik pracujący tylko na zasilaniu benzyną. To jak najbardziej realne założenie. Mamy zatem następujące informacje:
- Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 (wersja benzynowa) – średnie zużycie: 5,7 l/100 km
- Peugeot 208 GT BlueHDI 100 S&S (wersja wysokoprężna) – średnie zużycie: 4,2 l/100 km
- Peugeot e-208 GT (wersja elektryczna) – średnie zużycie: 13,8 kWh/100 km
- Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 + LPG – średnie zużycie: 7,4 l/100 km

Porównujemy koszty paliwa/energii – aktualne ceny paliw/energii
Kolejna niezbędna nam wartość do policzenia kosztów eksploatacji (dokładniej: skupiamy się tylko na samym zużyciu paliwa/energii). Do wyliczeń wzięliśmy średnie ceny paliw w województwie mazowieckim z dn. 9.11.2022 wg danych publikowanych przez Reflex. Ceny te kształtują się następująco:
- Średnia cena Pb95: 6,66 zł/litr
- Średnia cena Pb98: 7,59 zł/litr
- Średnia cena ON: 7,89 zł/litr
- Średnia cena LPG: 3,04 zł/litr
Z energią jest trochę inaczej, bo jej cena będzie zależeć od miejsca, w którym będziemy ładować auto. Najtańszy w takim przypadku będzie prąd „domowy”, ale wzięłyśmy pod uwagę również ceny prądu na stacjonarnych ładowarkach DC. Ponadto na rynku energii elektrycznej mamy teraz zamieszanie i inną cenę energii w zależności od tego, czy przekroczyliśmy, czy też nie próg zużycia 2000 kWh. Mamy zatem następujące wartości:
- Średnia cena 1 kWh w taryfie G11 w Polsce przy zachowaniu limitu 2000 kWh: 0,66 zł
- Średnia cena 1 kWh w taryfie G11 w Polsce po przekroczeniu limitu 2000 kWh: 0,99 zł
W przypadku ładowania ze stacjonarnych ładowarek DC, za bazę posłużył nam aktualny cennik sieci Greenway, przy czym założyłyśmy korzystanie z bezpłatnego planu „Energia Standard” (po prostu nie widzimy sensu, by ktoś miał płacić więcej za tzw. ładowanie jednorazowe, skoro rejestracja w usłudze operatora jest bezpłatna). Mamy zatem następujące ceny:
- Cena 1 kWh na ładowarce o mocy do 100 kW: 2,95 zł
- Cena 1 kWh na ładowarce o mocy powyżej 100 kW: 3,25 zł
Ile kosztuje przejechanie 100 km? Co jest najtańsze w eksploatacji?
Dysponując wszystkimi niezbędnymi wartościami, możemy pokusić się o wyliczenie kosztu przejechania (zatankowania/ładowania) 100 km dla każdego z rozważanych tu rodzajów zasilania napędu.
- Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 tankowanie Pb95: 37,96 zł;
- Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 tankowanie Pb98: 43,26 zł;
- Peugeot 208 GT BlueHDI 100 S&S, tankowanie ON: 33,14 zł;
- Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 + LPG: 22,50 zł;
- Peugeot e-208 GT ładowany w taryfie G11 przed przekroczeniem progu 2000 kWh: 9,10 zł;
- Peugeot e-208 GT ładowany w taryfie G11 po przekroczeniu progu 2000 kWh: 13,66 zł;
- Peugeot e-208 GT ładowany z ładowarki DC GreenWay o mocy do 100 kW: 40,71 zł;
- Peugeot e-208 GT ładowany z ładowarki DC GreenWay o mocy > 100 kW: 44,85 zł;
Jak widać popularne wśród elektromobilnych hasło „Elektryk jest najtańszy w eksploatacji” jest tylko częściowo prawdą. Tak będzie tylko w przypadku, gdy auto ładujemy w domu. Co ciekawe będzie to najtańsza energia również w przypadku, gdy przekroczymy próg zużycia 2000 kWh. Jednak, gdy auto elektryczne jest ładowane na najszybszych ładowarkach DC (powyżej 100 kW mocy), wówczas koszt przejechania 100 km będzie nawet wyższy niż w przypadku najdroższego paliwa: benzyny Pb98 i oleju napędowego.
Cena zakupu zżera potencjalne oszczędności elektromobilnych
Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę ceny zakupu aut, duża różnica w cenie nabycia tego samego modelu z napędem spalinowym i elektrycznym, oznacza, że trzeba naprawdę sporo przejechać, by faktycznie elektryk stał się autem realnie tańszym, nawet gdy jest ładowany wyłącznie z „domowego” prądu. Energia elektryczna to „paliwo” najtańsze w eksploatacji tylko w wybranych przypadkach.
Cena benzynowego Peugeota 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 to 115 500 zł. Ten sam model, w tej samej wersji wyposażenia (GT), ale z napędem elektrycznym kosztuje 167 400 zł. To 51 900 zł różnicy. Suma, która przy dzisiejszych cenach paliwa wystarczyłaby na 7 792,8 litrów paliwa (Pb95). To ilość paliwa pozwalająca – przy założeniu, że utrzymujemy średnie zużycie 5,7 l/100 km – pokonać benzynową 208-ką dystans 136 716 km. Dopiero po przejechaniu takiego dystansu cena+koszt eksploatacji (paliwa) benzynowej wersji dorównuje samej tylko cenie zakupu wersji elektrycznej. Wnioski? Każdy może je wyciągnąć.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: