Najszybsza Finka Anita Mäkelä – wywiad
Finlandia słynie z wielu znakomitych kierowców, w tym licznych mistrzów rajdowych i Formuły 1. Anita Mäkelä, startująca w drag racingu, jest tego kolejnym przykładem. Oto co nam opowiedziała.
Zawsze uśmiechnięta Anita Mäkelä. |
fot. z archiwum zawodniczki
|
Skąd pomysł na start w serii drag racingu?
– Amerykańskie auta interesowały mnie odkąd pamiętam. Zawsze marzyłam o białym Pontiacu Trans Am. Jeździłam na wystawy samochodów, a drag racing był ich częścią i od tego się zaczęło.
Co na początku sprawiało Ci największe problemy?
– Nic. Po porostu kupiłam auto i byłam z tego niezwykle zadowolona. Gorzej odebrali to moi rodzice, którzy trochę się martwili, co to dalej będzie.
Jakie masz plany na najbliższy sezon?
– Chce uczestniczyć w każdej imprezie drag racingu FIA. Życzę sobie, aby przejść kwalifikacje i zawalczyć o kolejny tytuł w klasie top fuel.
Oprócz zespołu wyścigowego, Ty i Twój mąż macie także własne przedsiębiorstwa. Znajdujecie trochę czasu wolnego dla siebie?
A tak Anita spędza wolny czas z mężem. |
fot. z archiwum zawodniczki
|
– Hmmm, wyścigi to nasze hobby, a tym samym nasza pasja, którą wykonujemy wspólnie w wolnym czasie, zamiast siedzieć na kanapie
No dobrze, w takim razie opowiedz, jak wygląda typowy dzień na torze ?
– Bardzo prosto. Po sprawdzeniu auta, uzupełnieniu poziomu paliwa i rozgrzaniu silnika, większość czasu poświęcam na przebywanie z kolegami z zespołu lub na czacie, rozmawiając z fanami.
A z czego jesteś najbardziej dumna?
– Za każdym razem, kiedy uda nam się znaleźć na podium, jestem bardzo dumna z mojego zespołu, bo bez nich nie było by to możliwe.
Ile czasu poświęcasz pracy nad samochodem między poszczególnymi wyścigami?
Anita w trakcie jednego z wyścigów. |
fot. z archiwum zawodniczki
|
– Tym właśnie zajmuje się mój zespół, któremu jestem niezwykle wdzięczna. Moja rola ogranicza się do kwestii organizacyjnych, takich jak dbanie o to, aby każdy miał co robić i żeby to środowisko pracy było uporządkowane. Poza tym zajmuję się kwestią logistyczną, płacę rachunki, jak również od czasu do czasu udzielam wywiadów dla prasy czy telewizji. W efekcie zajmuje to więcej czasu, niż przygotowanie auta.
Masz już na koncie liczne osiągnięcia, co tak naprawdę powoduje, że nadal chcesz startować w drag racingu ?
– Emocje, jakie towarzyszą mi w momencie, kiedy wiem, że wygrałam. Nic nie może równać się z tym
uczuciem. Poza tym lubię szybko jeździć.
To oni odpowiedzialni są za sprawne funkcjonowanie pojazdu Anity. |
fot. z archiwum zawodniczki
|
A masz momenty, że już Ci się nie chce?
– Absolutnie nie, może nie przepadam za wyścigami kiedy pada, ale taka drobna niedogodność nie jest w stanie zmienić mojego podejścia do tego sportu.
Większość zawodników ma jakieś zasłyszane motto, którym się kieruje, jak brzmi ono w Twoim przypadku ?
– Gaz do dechy.
To samo poradziłabyś innym, na przykład początkującym w sporcie motorowym ?
– Pewnie tak, ale przede wszystkim powiedziałabym im, żeby wierzyli w to, że się uda i że każdy cent jest warty zainwestowania w swoje marzenia.
Anita z rodziną sprawdzają, jak idą prace nad pojazdem. |
fot. z archiwum zawodniczki |
A kto dla Ciebie jest największym wsparciem ?
– Na pewno mój mąż, ale także moje dzieci Hanna i Heikki, którzy głęboko wierzą we mnie i to jest niesamowite.
Anita posiada własny zespół wyścigowy z mężem Tommi Haapanen. Jako pierwszy europejski kierowca w drag racingu zdobyła zarówno tytuł w klasie Top Alcohol (w 1994 i 1996 roku), jak i FIA Top Fuel (2000 roku).
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: