Najdłuższy tunel drogowy w Polsce przebity. Kiedy pojadą nim kierowcy?
Zakończył się ważny etap budowy drogi ekspresowej S3. Liczący około 2300 metrów, najdłuższy tunel drogowy w Polsce, został wreszcie przebity.
Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest wykonanie dwóch tuneli drogowych – pierwszego (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugiego (TS-32) o długości około 320 metrów. Drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie dobiegło końca. To oznacza, że najdłuższy tunel drogowy w Polsce, został wreszcie przebity.
Tunel drogowy TS-26 w ciągu S3
Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m. Docelowo konstrukcja będzie posiadała osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Tunel został wydrążony nową, austriacką metodą NATM, która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.
Termin zakończenie wszystkich prac budowlanych na tym odcinku przewidziany jest na II połowę 2023 roku. Planowany termin udostepnienia trasy kierowcom to I połowa 2024 roku.
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacowana jest na prawie 2,5 miliardów złotych. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: