Najczęstsze błędy podczas samodzielnej naprawy samochodu. Nie rób tego sam!
Aby zmniejszyć koszty naprawy samochodu, kierowcy podejmują próby samodzielnego usunięcia usterek. Najczęściej właściciele aut starają się reperować drobne awarie i uszkodzenia. Zdarza się jednak, że amatorzy chcą naprawić bardziej skomplikowane elementy, które powinny być diagnozowane wyłącznie w profesjonalnych warsztatach.
Bez względu na stopień skomplikowania problemu, samodzielna naprawa samochodu bardzo często naraża właścicieli aut na niebezpieczeństwo i dodatkowe koszty sięgające nawet kilku tysięcy złotych. Jakie są negatywne skutki napraw wykonywanych na własną rękę?
Naprawa elementów wpływających na bezpieczeństwo
Jak wskazują mechanicy, właściciele samochodów najczęściej decydują się na samodzielną wymianę żarówek lub opon. Nawet tak z pozoru proste czynności, wykonane bez odpowiedniej wiedzy, mogą skutkować poważnymi konsekwencjami.
Błędnie zamontowana żarówka może wytopić gniazdo reflektora i spowodować, że ten przestanie działać. Innym zagrożeniem, jest możliwość oślepienia pozostałych użytkowników ruchu drogowego, a w skrajnych przypadkach także zwarcie i pożar samochodu. Przede wszystkim należy wystrzegać się samodzielnej wymiany żarówek ksenonowych, których źródłem światła jest żarnik wrażliwy na wstrząsy i wysokie skoki napięcia.
W przypadku samodzielnej zmiany opon, wiele osób, ze względu na brak profesjonalnego sprzętu, nie jest w stanie dokręcić ich z odpowiednią siłą. Poluzowane koło może być przyczyną poważnego w skutkach wypadku.
Niektórzy kierowcy starają się samodzielnie naprawiać awarie, które powinny być diagnozowane wyłącznie przez specjalistów. Do takich obszarów należy przede wszystkim układ hamulcowy.
Właściciele samochodów najczęściej nie mają fachowej wiedzy w zakresie funkcjonowania pojazdów oraz ich budowy. Przykładowo, błędnie zamontowane klocki lub tarcze hamulcowe mogą być przyczyną wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze, uniemożliwiając zatrzymanie auta w odpowiednim momencie. Dodatkowo nieprofesjonalny montaż tych części układu hamulcowego, powoduje ich szybsze zużycie. To wiąże się z częstszymi wizytami u mechaników i dodatkowymi kosztami .
Naprawy w samochodach elektrycznych
Samochody z napędem elektrycznym różnią się budową oraz mechaniką od pojazdów z jednostkami spalinowymi. Silnik elektryczny pracuje w dwóch trybach: w pierwszym energia elektryczna zamienia się w mechaniczną, natomiast w drugim podczas zwalniania prędkości uruchomiana zostaje energia mechaniczna, która zamienia się w elektryczną. Układy wysokiego napięcia stosowane w tego typu samochodach działają w zakresie od 400 aż do 800 V, dlatego ich samodzielna naprawa jest nie tylko bardziej skomplikowana, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczna.
Naprawą samochodów elektrycznych powinni zajmować się wyłącznie wykwalifikowani specjaliści z uprawnieniami SEP.
Bazowanie na niefachowej wiedzy
Jak sugerują mechanicy, samodzielnie zdobyta wiedza nie może równać się z fachową. Systematyczne wizyty w warsztacie samochodowym, pozwalają zredukować ryzyko poniesienia dodatkowych kosztów naprawy oraz szkód, które mogą zostać wygenerowane przez źle wykonaną naprawę usterki.:
Ze względu na dużą dostępność aplikacji służących do diagnostyki, które można w bardzo prosty sposób zainstalować na telefonie, klienci często pojawiają się w warsztatach zbyt późno. Niestety, tego typu programy bazują na nielegalnym oprogramowaniu, ponieważ profesjonalny sprzęt do kontroli technicznej pojazdu kosztuje od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ponadto, łatwo dostępne aplikacje wskazują także często błędne wartości, przez co wiele napraw wykonywanych jest niepotrzebnie bądź w niewłaściwy czy niedokładny sposób. Ostatnio spotkałem się z przypadkiem samodzielnej renowacji obudowy kluczyka. Kierowca zamówił nową obudowę w Internecie, a podczas wymiany korzystał z instrukcji znajdującej się w aplikacji mobilnej w telefonie. W efekcie klient uszkodził imobilizer, co kosztowało go dodatkowe kilkaset złotych.
Mechanicy podkreślają również, że wiedza zdobyta na forach internetowych może prowadzić do uszkodzenia jeszcze innych elementów. Co za tym idzie, koszty naprawy mogą drastycznie wzrosnąć.
Nieznajomość prawa szkodzi
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że wykonując samodzielną naprawę, musi liczyć się z potencjalnymi konsekwencjami prawnymi. Mechanicy podkreślają:
Większości napraw w ogóle nie powinniśmy wykonywać na własnej posesji. Jest to szczególnie istotne przy wymianie olejów, płynu hamulcowego czy chłodzenia. Powstające przy takich czynnościach wycieki są szkodliwe dla środowiska. Podobnie jest w przypadku utylizacji zużytych opon – zgodnie z przepisami, nie można ich wyrzucać na składowiska śmieci, grozi za to wysoka kara grzywny. Miejscem dla tego typu śmieci jest Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów.
Źle wykonana naprawa prowadzi do uszkodzenia innych części samochodu, naraża właścicieli aut na dodatkowe koszty i może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka. Warto mieć te wszystkie kwestie na uwadze, zanim podejmie się próbę samodzielnego usunięcia usterki w swoim samochodzie. Skorzystanie z usług mechaników gwarantuje profesjonalną pomoc, dzięki której można uniknąć wielu awarii.
Źródło informacji: Castrol, opracowanie własne
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: