Naczepy z panelami słonecznymi – czy hybrydowe ciężarówki mogą być jeszcze bardziej oszczędne?
Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in. Wstępne testy przeprowadzone w Szwecji wskazują na możliwe oszczędności paliwa na poziomie 5 – 10 proc. i dwukrotnie większe w słonecznej południowej Hiszpanii.
Pojazd będzie wykorzystywany w codziennej pracy przez szwedzkiego przewoźnika Ernst Express, który współpracował ze Scania podczas testów pierwszej na świecie elektrycznej drogi z pantografem. Ernst Express będzie wykorzystywał 18-metrową naczepę pokrytą panelami słonecznymi o łącznej powierzchni 140 mkw, ułożonymi wzdłuż boków i na dachu. Przewiduje się, że łącznie panele słoneczne w Szwecji będą generować 14 000 kWh rocznie.
W ramach projektu zbada się również, czy przyczepa może dostarczać energię elektryczną do sieci, gdy akumulatory są w pełni naładowane, a pojazd jest zaparkowany, na przykład w weekendy.
Podczas wstępnych testów badano wydajność zadań transportowych realizowanych w środkowej Szwecji, osiągając oszczędności paliwa na poziomie 5–10 proc. W Szwecji od wiosny do jesieni jest wystarczająco dużo światła słonecznego, aby wytworzyć energię i chociaż słońce jest słabe, z wyjątkiem lata, przeważają godziny słoneczne. Przez pozostałą część roku w Szwecji jest mało słońca. Z kolei południowa Hiszpania ma o 80 proc. więcej godzin nasłonecznienia.
Projekt jest finansowany ze środków publicznych szwedzkiej agencji innowacyjnej Vinnova, a oprócz Scania i Ernst Express zaangażowane są w niego również firma w Midsummer, produkująca panele słoneczne, Uniwersytet w Uppsali, który prowadzi badania nad bardziej wydajnymi ogniwami słonecznymi oraz firma energetyczna Dalakraft.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: