
Na jakim etapie jest Izera? Wydano już ponad 270 mln zł
Mija rok od rozpoczęcia współpracy z marką Geely – globalnym liderem w zakresie elektromobilności. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) podsumowuje efekty prac nad projektem Izera. Co będzie dalej z polską marką?
Rozpoczęto zbieranie pozwoleń na budowę fabryki w Jaworznie, przygotowano już wstępne projekty razem z włoskim studiem Pininfarina, a pierwsze Izery mają być gotowe w 2026 roku. Polska firma chwali się, że „projekt został zrealizowany w około 40% i jest prowadzony zgodnie ze wszystkimi standardami obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym.” Wygląda więc na to, że wszystko idzie zgodnie z planem. Sprawdźmy to.
Izera – ile już wydano na polskiego elektryka?
W listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową realizowaną razem z markami Geely i Pininfarina związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będzie to SUV, choć ostateczny wygląd Izery poznamy dopiero pół roku przed oficjalnym debiutem. Trzeba więc jeszcze trochę poczekać.
Obecnie na rozwój marki wydano ok. 277 milionów (łącznie w budżecie jest 500 mln), z czego ponad trzy czwarte (78%) zostało przeznaczone na prace projektowe i przygotowanie inwestycji. Zespół EMP liczy obecnie ok. 130 osób – specjalistów z kluczowych obszarów związanych m.in. z rozwojem technicznym, dystrybucją, produktem rozszerzonym, łańcuchem dostaw czy uruchomieniem produkcji.
Izera będzie homologowana w Hiszpanii
Rozpoczęto prace nad procesem homologacyjnym. W tym celu spółka EMP nawiązała współpracę z hiszpańskim konsorcjum Applus IDIADA i Łukasiewicz-PIMOT (Przemysłowego Instytutu Motoryzacji). Przedmiotem współpracy pomiędzy Izerą a polsko-hiszpańskim konsorcjum jest opracowanie pełnego planu homologacji dla trzech modeli samochodów elektrycznych, nad którymi pracuje ElectroMobility Poland. Świadectwo homologacji jest obowiązkowym dokumentem, który umożliwi EMP wprowadzenie Izery na rynki europejskie.

Izera – co będzie dalej?
Jeśli chodzi o fabrykę w Jaworznie to obecnie trwa przetarg na wybór Generalnego Wykonawcy fabryki Izery. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwszy kwartał 2024 roku, a ich koniec przewidziany jest na ostatni kwartał 2025 roku. Przypomnijmy, że pierwsze Izery mają wyjechać na ulice w 2026 roku, harmonogram jest więc napięty.
Założenia biznesowe naszego projektu pozostają aktualne, rośnie jego wartość i skala. Wszystkie dotychczasowe zobowiązania wynikające z harmonogramu prac zostały spełnione w terminie. Mamy gotowy plan na następne etapy projektu. Oczywiście przed nami wciąż wiele wyzwań, ale najważniejsza, z punktu widzenia osiągania dalszych celów, jest teraz stabilność, także finansowa, oraz konsekwencja w działaniu. Przedsięwzięcia takie jak Izera są realizowane w perspektywie wieloletniej – komentował Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland.
Fabryka w Jaworznie ma też produkować samochody innych marek – moce produkcyjne fabryki są policzone na ok. 100 tys. sztuk rocznie.
Przedstawiciele Izery twierdzą, że trwają już rozmowy z potencjalnymi 250 poddostawcami części z regionu. Podpisano już umowy na pięć najważniejszych komponentów samochodu obejmujących: deskę rozdzielczą, panele drzwiowe, konsolę centralną, siedzenia i światła. Kolejne procesy zakupowe dla ponad połowy komponentów zostały już uruchomione.
Izera szansą dla polskiego przemysłu?
Polski sektor motoryzacji generuje nawet 8% PKB. Dynamika rozwoju tego sektora w dużej mierze zależy dziś od tego, jak radzą sobie na rynku firmy produkujące części i komponenty do samochodów. Polscy dostawcy mają w Europie i na świecie wyrobioną markę. Cieszą się zaufaniem dużych koncernów, dostarczając wysoką jakość produkcji, którą udaje się osiągać wciąż konkurencyjnymi kosztami pracy.
Izera alarmuje, że bez proaktywnego działania państwa w ciągu 10 lat zagrożone jest ok. 17 tys. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Powstanie polskiej marki samochodów elektrycznych daje szansą rozwojową nie tylko dla samej Izery, ale także dla innych firm i poddostawców wspierających branżę motoryzacyjną.
„Izera to projekt oparty o racjonalną analizę trendów rynkowych i realistyczne założenia biznesowe, realizowany zgodnie ze standardami panującymi w branży automotive przez zespół doświadczonych specjalistów z wielu obszarów, którzy rozwijali swoje kompetencje w pracy dla wiodących uczestników rynku. To także projekt, którego realizacja wpisuje się w gospodarcze wyzwania, jakie stają przed Śląskiem i całą branżą motoryzacyjną. Świadczą o tym nie tylko nasze deklaracje czy słowa, ale realne postępy w realizacji projektu, analizy biznesowe oraz, coraz częściej pojawiające się publicznie, opinie obiektywnych ekspertów, obserwatorów rynku czy przedstawicieli mediów”. – podsumowuje Tomasz Kędzierski, dyrektor wykonawczy ds. strategii i rozwoju biznesu, ElectroMobility Poland.
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Zostaw komentarz: