Na drodze wystarczy tylko jeden pojazd, aby doszło do tragedii. Jak się uchronić?
Mniejszy ruch na drogach nie oznacza, że znika ryzyko wypadku. Często w niebezpiecznym zdarzeniu bierze udział tylko jeden pojazd. W takich okolicznościach zginęła co trzecia ofiara wypadków drogowych w Unii Europejskiej*.
W ostatnich tygodniach można zaobserwować bezprecedensowe zmniejszenie się ruchu na polskich drogach. Niestety, aby doszło do tragedii, wystarczy tylko jeden pojazd. W wypadkach z udziałem wyłącznie jednego pojazdu silnikowego śmierć ponosi ok. 30% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej. W tej kategorii mieszczą się zdarzenia, w których zginął kierowca i/lub pasażerowie pojazdu, ale poza nimi nie ucierpiał żaden inny uczestnik ruchu drogowego, np. rowerzysta czy pieszy.
Tragiczne skutki uderzenia w drzewo
O jakie wypadki chodzi? Często są to sytuacje, gdy pojazd wypadnie z drogi i uderzy w taki obiekt jak drzewo czy słup. W Polsce tylko z powodu najechania na drzewo zginęło w ubiegłym roku 378 osób (13% wszystkich ofiar wypadków). Inne przykłady to kolizja z przeszkodą lub zwierzęciem, a także wywrócenie się pojazdu. Do większości tych zdarzeń dochodzi poza terenem zabudowanym.
Czytaj więcej: Podróżowanie samochodem w czasie epidemii koronawirusa – pytania i odpowiedzi
Młodzi kierowcy i motocykliści najbardziej zagrożeni
Największe ryzyko śmierci w wypadku drogowym z udziałem jednego pojazdu dotyczy młodych kierowców i motocyklistów. Osoby w grupie wiekowej 18-24 są dwa razy bardziej zagrożone niż osoby w wieku 25-49 lat.
Młodym kierowcom brakuje doświadczenia w prowadzeniu pojazdu, a jednocześnie często cechuje ich skłonność do ryzykownych zachowań na drodze. Nierzadko są to osoby podatne na rozproszenie uwagi np. z powodu korzystania z telefonu w czasie jazdy – tłumaczy Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jak się uchronić?
Badania wykazują, że wśród najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem jednego pojazdu związanych z czynnikiem ludzkim można wymienić rozproszenie uwagi, jazdę z nadmierną prędkością, jazdę po spożyciu alkoholu czy zmęczenie. Nierzadko jednym z czynników jest niesprawność techniczna pojazdu. Znaczenie może mieć jednak również wadliwa infrastruktura drogowa czy warunki pogodowe. Kierowca nie ma na to wpływu, ale powinien zawsze czujnie obserwować drogę i dostosować się do tych niekorzystnych warunków.
Przeczytaj również: Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Istotne znaczenie mają szkolenia bezpiecznej jazdy, na których kierowcy mogą doświadczyć w praktyce niewidzialnych granic przyczepności i wyciągnąć odpowiednie wnioski, aby nie popełnić błędów na drodze. Niezależnie od przyczyny wypadku, jeśli do niego dojdzie, kluczowe są właściwie zapięte pasy bezpieczeństwa. Kierowca czy pasażer, którego chronią pasy oraz poduszki powietrzne, ma większe szanse na przeżycie niż osoba, która w momencie uderzenia może wypaść przez przednią szybę – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Według mnie dobre hamulce i dobre opony to już połowa sukcesu. Ja mam nowe Geolandar A/T (G015) w suvie. Bieżnik porządny musi być bo jak łyse będą to nic nie pomoże.