Mycie auta zimą – jak to robić, żeby sobie nie zaszkodzić? Jaką myjnie wybrać?
Wielu kierowców unika mycia auta zimą. Uważają to za bezsensowne, bo przecież za chwilę znów będzie brudny. Znajdą się też takie opinie, że mycie auta zimą szkodzi mu - po części jest to prawda, ale tylko wtedy gdy zrobimy to źle.
Kiedy zaczyna się zima kalendarzowa, astronomiczna czy meteorologiczna (od 1 grudnia) przestawiamy się na tę chłodną porę również w kontekście dbania o nasze auto. Mycie auta zimą jest bardzo ważne, ponieważ w ten sposób pozbywamy się soli i brudu, które doprowadzają do korozji pojazdu. Ponadto czasami wręcz musimy skorzystać z myjki, bo nasz pojazd jest tak brudny, że nie widać rejestracji, a za jazdę z niewidocznymi rejestracjami grozi nam mandat. Stwierdzenie, że mycie auta zimą szkodzi lakierowi jest prawdziwe, ale jeśli zrobimy to w poprawny sposób to nie zaszkodzimy mu.
Przeczytaj także: Zima znów zaskoczyła kierowców. Czas wprowadzić obowiązkową wymianę opon?
Jaką myjnie samochodową wybrać zimą?
Latem nie musimy się zastanawiać z jakiej myjni samochodowej skorzystać. Jednak zimą sytuacja delikatnie się zmienia, a każdy rodzaj myjni ma swoje plusy i minusy.
Myjnia bezdotykowa zimą
Jest to jeden z gorszych wyborów zimą, a zwłaszcza przy minusowych temperaturach, kiedy po umyciu woda będzie zamarzać na pojeździe. Przy dużych mrozach tego typu myjnie są nieczynne, a nawet korzystanie z nich w takich warunkach byłoby nie rozsądne. Plusami tej myjni jest cena oraz większa dokładność niż w przypadku myjni automatycznej. Strumień dokładnie wyczyści nadkola oraz progi z drobinek soli i błota. Są to miejsca, które podczas skorzystania z myjni automatycznej nie zostaną tak dokładnie wymyte. Jeśli jednak zdecydujemy się na skorzystanie z niej, to przed przystąpieniem do mycia zabezpieczmy zamki, np. zaklejając je taśmą. W ten sposób powinno udać nam się uniknąć ich zamarznięcia zwłaszcza, gdy zostawiamy samochód „pod chmurką”.
Myjnia automatyczna zimą
Jest to droższa i lepsza opcja niż myjka ciśnieniowa, ale ma też swoje minusy. Korzystanie z takiej myjki źle wpływa na jakość lakieru nawet latem, a zimą jest tylko gorzej. W szczotkach pozostaje piasek po poprzednich autach, który powoduje delikatne ryski na lakierze. Ponadto szczotki nie zawsze wyczyszczą wszystkie zakamarki z soli. Plusem natomiast jest wysuszenie samochodu po umyciu, co sprawi, że woda nie zamarznie na lakierze.
Lepszym pomysłem jest skorzystanie z myjni gąbkowej lub tekstylnej. Usługa jest jeszcze droższa, ale szczotki wykonane są z pianki lub materiału przypominającego filc, przez co nie niszczą tak lakieru. Ponadto brud znajdujący się na pojeździe jest najpierw spłukiwany za pomocą myjki ciśnieniowej i dopiero po tym wjeżdża w strefę szczotek. Minusem tego typu myjek jest trudność w ich znalezieniu – jest ich znacznie mniej niż myjni ze zwykłymi szczotkami.
Myjnia ręczna zimą
Jest to najlepsza i najdroższa opcja zimą. Samochód jest myty w cieple, a pracownicy dokładnie wyczyszczą jego wszelkie zakamarki. Po umyciu pojazd zostaje dokładnie wysuszony, a w niektórych myjniach pracownicy dodatkowo nasmarują nam zamki i uszczelki. Minusem tego typu myjni jest tylko koszt usługi – ceny rozpoczynają się od 20 złotych.
Co robić po umyciu samochodu zimą?
Po skorzystaniu z myjni automatycznej, która zapewnia nam wysuszenie pojazdu z zewnątrz to nadal nie wysusza ona kluczowych elementów. Po umyciu nadal należy przetrzeć uszczelki drzwi, pokrywy bagażnika i klapy bagażnika, a po ich wysuszeniu należy nasmarować je silikonem. Tak samo należy postąpić po skorzystaniu z myjni bezdotykowej.
Jeśli przed wjazdem do myjni automatycznej schowaliśmy lusterka, to zaraz po wyjeździe należy je otworzyć. W przeciwnym razie mogą nam zamarznąć. Nie zapomnijmy również o wycieraczkach! Ich dokładne wysuszenie jest trudne, dlatego przed ich użyciem upewnijmy się czy nie ma na nich lodu, który mógłby uszkodzić szybę. Jeśli zaraz po umyciu samochód zostawiliśmy samochód „pod chmurką” to przed ruszeniem warto upewnić się czy wycieraczki nie przymarzły do szyby, ponieważ może to doprowadzić do usterki.
Po wyjeździe z myjni warto odbyć dłuższą jazdę przy włączonym mocnym ogrzewaniu. W ten sposób pozbędziemy się ewentualnej wilgoci.
Przeczytaj także: Tej zimy nie będziesz stał na poboczu, jeśli zastosujesz te środki bezpieczeństwa
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: