Mustang Mach 1 powraca! Ford prezentuje kolejną wersję kultowego samochodu
„Mach 1” to termin naukowy odnoszący się do prędkości dźwięku. W przemyśle motoryzacyjnym, został użyty po raz pierwszy przez Forda w pokazowym Mustangu z 1968 roku. Wersja produkcyjna Mach 1 pojawiła się wraz z agresywnie odnowionym, nowym Mustangiem w 1969 roku. Teraz, po ponad 50 latach od debiutu, Ford wraca z kolejną wersją kultowego samochodu.
Pierwszy pokazowy Ford Mustang Mach 1 miał przyciętą linię dachu i kwadratowe reflektory. Jednak żaden z tych elementów nie znalazł się w wersji produkcyjnej, która pojawiła się w 1969 roku.
Mustang Mach 1 pierwszej generacji sprzedawany był wyłącznie z nadwoziem określanym wtedy przez producenta jako „sportsroof” (dziś to klasyczny fastback). Samochód należał do rodziny usportowionych odmian legendarnego pony cara. Charakteryzował się m.in. czarną matową maską, chromowanym wlewem paliwa, sportowym zawieszeniem i pakietem spojlerów z przodu i z tyłu. Dodatkowo specjalne wyposażenie Mach 1 obejmowało zawieszenie wyczynowe, osłonę maski silnika i podwójne sportowe lusterka.
Przeczytaj też: Ford Mustang z silnikiem elektrycznym?
W pierwszej generacji Mustanga Mach 1 podstawową jednostką był silnik V8 o pojemności 5,8 l sparowany z 3-stopniową manualną skrzynią biegów. W ofercie był również 6,4 l V8 428 Cobra Jet.
W pierwszym roku produkcji sprzedano 72 000 sztuk Mach 1.
W 1974 roku Mustang Mach 1 stał się bardziej zaawansowaną wersją nadwozia typu fastback – teraz hatchback. Silnik zamieniono na 2,8 litrowe V6 z czterobiegową manualną lub trzybiegową automatyczną skrzynią biegów. Mach 1 V6 miał frakcjonalnie większe przemieszczenie i wyższy stopień kompresji niż V6 oferowane w innych modelach Mustanga, w wyniku czego zwiększył moc o 5 koni mechanicznych, co dało w sumie 109 koni mechanicznych.
Rok później powróciła do sprzedaży wersja V8, jako nowe opcjonalne ulepszenie w stosunku do standardowego V6 Mach 1, który osiągnął moc 122 koni mechanicznych. W 1975 roku samochód można było wzbogacić o pakiet rajdowy, na który składały się: mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, mocne chłodzenie, zawieszenie wyczynowe, sportowy układ wydechowy i skórzana kierownica.
1977 okazał się najsłabszym jak dotąd rokiem sprzedaży Mustanga Mach 1. Sprzedano wtedy tylko 6 719 sztuk. W sprzedaży pozostał jeszcze przez sezon, aż do pojawienia się Mustanga trzeciej generacji w 1979 roku.
Przeczytaj też: Przepiękne cacko Agnieszki: Ford Mustang Coupe 1966 4,7 V8
W 2003 roku Ford powrócił z nowym modelem Mustanga Mach 1. Odnowiony Mach 1, w stylu retro, miał 4,6-litrowego DOHC V8, o mocy 305 koni mechanicznych, koła Magnum 500, funkcjonalny hood scoop i tylny spojler. Niższe zawieszenie i unikalny układ wydechowy dopełniały ulepszeń mechanicznych.
Odrodzony Mach 1 pozostał w sprzedaży na sezon 2004, ale wraz z nadejściem przeprojektowanego Mustanga 2005, ponownie zaprzestano jego produkcji. Do czasu…
W 2021 do oferty sprzedażowej Forda powróci, w limitowanej edycji, Mustang Mach 1 z 5 litrowym silnikiem V8 pod maską!
Dave Pericak, dyrektor Ford Icons, wyznał:
Mach 1 zajmuje specjalne miejsce w historii Mustanga i nadszedł czas, aby ta specjalna edycja zajęła pierwsze miejsce w naszym 5-litrowym asortymencie V8 i nagrodziła najbardziej zapalonych entuzjastów Mustanga, którzy wymagają kolejnego poziomu mocy i precyzji. Podobnie jak oryginał, zupełnie nowy Mustang Mach 1 będzie wierny dziedzictwu marki.
Ford opublikował trzy zdjęcia Mach 1 w kamuflażu, które pokazują kilka szczegółów nowego projektu. Styl kratki różni się od innych sprzedawanych obecnie Mustangów. Dwa okrągłe elementy otaczające logo Mustanga na zewnętrznych krawędziach środkowej kratki, wyglądem przypominają oryginalnego Mustanga Macha z 1969 roku.
Na razie to jedyne informacje, jakie entuzjaści motoryzacji, otrzymają o nowym Mustangu Mach 1. Więcej o mocy, szczegółach zawieszenia czy cenie, dowiemy się, gdy samochód oficjalnie trafi do sprzedaży. Najprawdopodobniej będzie on czymś pomiędzy podstawowym modelem Mustanga a modelem Shelby.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: