Kupno kabrioletu – na co zwracać uwagę, na co uważać? Warto wiedzieć!
Nie ma to jak wyjechać na przejażdżkę w piękny słoneczny dzień i poczuć wiatr we włosach. Taką możliwość dają nam właśnie kabriolety. Jednak przed zakupem takiego auta warto zapoznać się z tym typem pojazdów, ponieważ mogą one od nas wymagać trochę więcej uwagi.
Kabriolet to potoczna nazwa wielkiej grupy pojazdów ze ściąganym lub chowanym, czy składanym dachem. W rzeczywistości można wyróżnić kilka konkretnych grup m.in. roadstery – to 2-miejscowe samochody sportowe ze składanym lub zdejmowanym dachem materiałowym lub winylowym; convertible – to auta, które powstały na skutek „odcięcia” dachu z sedanów lub coupe i mają 4-5 miejsc; coupe cabrio – to samochody ze sztywnym dachem, który wykonany jest z tworzyw sztucznych lub metalu i można go złożyć lub zdemontować. Odrębną kabegorią kabrioletów jest targa, czyli auto z tylko częściowo zdejmowaną częścią sztywnego dachu (czasem wyposażone we wzdłużny wspornik, który dzieli zdejmowalny dach na dwa elementy). Nie są to oczywiście wszystkie rodzaje, ale te są najczęściej spotykane na drogach. To, jaki kabriolet wybierzemy zależy od naszych preferencji – jeśli zależy nam na komforcie i możliwości przewożenia więcej niż jednej osoby to idealne są convertible. Natomiast jeśli zależy nam na bardziej sportowym sznycie to idealny będzie roadster.
Jak dbać o kabriolet?
Oprócz podstawowych części o jakie dba się w każdym samochodzie, w kabriolecie dochodzą jeszcze mechanizmy składania dachu. Trzeba je regularnie smarować, oczyszczać i czasami regulować. W tym celu warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub zapytać w ASO o dokładniejsze wskazówki dbania o mechanizmy. Czasami wymagają one regulacji i nie można tego bagatelizować, ponieważ krzywo otwierający i zamykający się dach może jeszcze bardziej się uszkodzić. W dodatku może też spowodować otarcia lakieru lub nieszczelność.
Kolejnym ważnym elementem jest sam dach, zwłaszcza jeśli jest on wykonany z materiału. Wówczas trzeba go co najmniej raz w roku zabezpieczać, aby pod wpływem słońca i warunków atmosferycznych nie niszczył się tak szybko. Konserwację dachu kabrioletu możemy wykonać sami (wystarczy kupić przeznaczony do tego preparat i trzymać się instrukcji obsługi) lub zwrócić się do profesjonalnego warsztatu, który się w tym specjalizuje. Pierwsza opcja jest o tyle lepsza, że jest dużo tańsza, ponieważ preparat i potrzebne rzeczy nie powinny przekroczyć 150 złotych. Natomiast skorzystanie z profesjonalnego warsztatu może wynieść od 200 do 500 złotych. Jednak wtedy mamy pewność, że wszystko zostało wykonane poprawnie.
Ważnymi elementami są również uszczelki, które w przypadku kabrioletów są bardzo ważne. Mogą one stracić swoje właściwości, dlatego w tym celu należy je co najmniej raz w roku oczyszczać i konserwować specjalnym preparatem.
Natomiast dbanie o czystość samochodu, czyli korzystanie z myjni wygląda niemal tak samo jak podczas mycia zwykłego pojazdu. Nie można jedynie korzystać z myjni automatycznej, zwłaszcza w przypadku materiałowych dachów. Z kolei myjki ciśnieniowe nie zaszkodzą pojazdowi, ale dla ostrożności przy delikatniejszych elementach składania dachu i jego materiale lepiej jest odsunąć trochę dalej pistolet. Po umyciu możemy ruszyć w dalszą podróż, ale należy pamiętać, że nie można chować dachu dopóki on nie wyschnie. Wówczas woda, która znajdowała się na dachu mogłaby dostać się do wnętrza nadwozia i spowodować pojawienie się pleśni lub korozji.
Jednak, jeśli mamy więcej wolnego czasu to w przypadku dachu materiałowego najbezpieczniej jest go umyć ręcznie. Przyda nam się do tego odkurzacz z końcówką z miękkim włosiem, woda oraz preparat do tapicerek samochodowych lub specjalny preparat do mycia dachów. Na samym początku dach trzeba odkurzyć, następnie na niewielkim i niewidocznym fragmencie dachu sprawdzić jak działa preparat. Jeżeli materiał się nie odbarwia to możemy zacząć czyścić dach kolistymi ruchami, po czym za pomocą wody wystarczy spłukać preparat i wysuszyć dach.
Jakie elementy sprawdzać podczas kupowania kabrioletu?
Oprócz typowych części, które sprawdza się podczas zakupu zwykłych aut, to najważniejszymi elementami w kabriolecie jest dach i elementy z nim związane. Już po samym stanie dachu można stwierdzić czy był on garażowany. Mianowicie jeśli materiał jest wypłowiały to możemy mieć niemal pewność, że pojazd stał pod chmurką. W dodatku podczas oględzin trzeba szukać wszelkich przetarć i załamań na dachu. Następnie warto sprawdzić mechanizmy dachu i jego szczelność. Dach można otworzyć do połowy, co ułatwi nam sprawdzenie stanu mechanizmów i czy nie pojawia się tam rdza. Natomiast w celu sprawdzenia szczelności możemy przejechać się na myjnię ciśnieniową i zasymulować deszcz.
Kabriolet wymaga od nas trochę większej uwagi niż zwykły samochód, ale dostarcza nam też więcej emocji i wspomnień niż zwykły samochód. Ważne jest, aby zakupić sprawny pojazd, ponieważ później wystarczy już tylko o niego dbać i zapobiegać usterkom. Wystarczy co najmniej raz w roku udać się do warsztatu, który zabezpieczy dach i uszczelki (lub możemy wykonać to sami). Po czym możemy cieszyć się zaletami kabrioletu.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: