Motoryzacyjne podsumowanie roku 2014 w liczbach – samochody osobowe, motocykle, ciężarówki
W IV kwartale 2014 roku w Polsce zarejestrowano 82,7 tys. nowych samochodów osobowych, 1,5 tys. motocykli, 3,4 tys. motorowerów, 13,5 tys. samochodów dostawczych oraz 5,3 tys. ciężarowych. Ogółem w skali całego roku rejestracje wzrosły we wszystkich segmentach pojazdów, z wyjątkiem samochodów ciężarowych i motorowerów.
Rośnie także produkcja ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych, która w 2014 roku wyniosła 113,1 mld zł, realnie o 5,1% więcej niż rok wcześniej – takie wnioski płyną z kolejnej kwartalnej publikacji będącej wspólnym przedsięwzięciem KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Samochody osobowe
IV kw. 2014 roku był bardzo korzystny dla rynku nowych samochodów osobowych. Zarejestrowano w nim 82,7 tys. nowych samochodów czyli 5,8 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku i aż o 13,5 tys. więcej niż w III kwartale. Po pierwszym kwartale, kiedy okienko derogacyjne napędziło sprzedaż do wyjątkowych rezultatów, był to drugi wynik kwartalny ubiegłego roku.
– W całym 2014 roku zarejestrowano 327,7 tys. samochodów osobowych, czyli 13% więcej niż rok wcześniej. Do końcowego wyniku pozytywnie przyczyniły się wyniki wszystkich miesięcy, ze szczególnym wkładem pierwszego kwartału. Mimo, że był to najlepszy rok od wielu lat, końcowy rezultat jest daleko poniżej możliwości ponad 38-milionowego społeczeństwa – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rejestracje nabywców instytucjonalnych rosły w 2014 roku znacznie szybciej niż indywidualnych. Samochodów firmowych przybyło 201,2 tys., czyli o 19,3% więcej niż rok wcześniej. Klienci indywidualni nabyli 126,5 tys. samochodów, o 4,3% więcej niż przed rokiem.
W 2014 roku marki popularne stanowiły blisko 90% rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (294,3 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 12% r/r.
– Rynek premium+ tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W 2014 roku zbliżył się do 34 tys. aut i było to o 24% więcej niż rok wcześniej. W tym segmencie trzy największe marki – BMW, Audi, Mercedes-Benz odnotowały dwucyfrowe wzrosty 23-26% r/r. Piąty na liście rankingowej Lexus, zwiększył swoją liczebność ponad dwukrotnie – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Największe tempo wzrostu popytu odnotowały stosunkowo nieliczne samochody luksusowe z segmentu F (+59% r/r). Jednak wzrosty zanotowano w większości segmentów oprócz samochodów najmniejszych o znacznym udziale klasy A i zwłaszcza B (-2% i -3%). Najliczniej rejestrowane samochody średniej wielkości (kompakty), jeszcze powiększyły swój udział w rynku do 31%. Razem z małymi/średnimi SUV-ami i crossover-ami stanowią już łącznie ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych.
Jednoślady
Po bardzo dobrym III kwartale, w którym rejestracje nowych motocykli wzrosły prawie 94% r/r, IV kwartał nie przyniósł rozczarowania. Zwiększony popyt na pojazdy do 125cm3, wsparty zmianami regulacyjnymi, utrzymał się, dzięki czemu od października do grudnia zarejestrowano o prawie 106% więcej motocykli niż w analogicznym okresie roku 2013. Łącznie w całym 2014 roku zarejestrowano 9 845 maszyn, czyli 33,2% więcej niż rok wcześniej.
– Po słabym II kwartale, rynek nowych motocykli zaczął odbudowywać się w reakcji na przekazaną jeszcze w czerwcu do podpisu Prezydenta ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Korzystny dla tej części rynku zapis, pozwalający na kierowanie motocyklem z silnikiem do 125 cm3 osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, jest pozytywnym przykładem, jak przyjazne przepisy mogą ożywiać gospodarkę. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
W przypadku nowych motorowerów ciągle utrzymuje się negatywny trend. W IV kwartale zarejestrowano wprawdzie tylko 107 sztuk mniej niż rok wcześniej, ale w skali całego roku rejestracje wyniosły poniżej 41 tys. sztuk, tj. ponad 8 tys. sztuk mniej niż w poprzednim roku (-16,5% r/r). Tylko częściowo można wytłumaczyć kolejny – szósty rok z rzędu ze spadkiem sprzedaży motorowerów, przeniesieniem uwagi nabywców na pojazdy z silnikami do 125 cm dzięki nowelizacji przepisów.
Samochody użytkowe
W 2014 roku sprzedano 45,6 tys. samochodów dostawczych do 3,5 t, tj. 8,0% więcej niż rok wcześniej.
– Rynek samochodów dostawczych ma za sobą bardzo dobrą drugą połowę 2014 roku, szczególnie III kwartał, w którym rejestracje były o 23% większe niż rok wcześniej i wyniosły 11,4 tys szt. W IV kwartale, który jest zwykle najlepszy, jeżeli chodzi o liczbę rejestracji, sprzedano 13,5 tys. pojazdów, o 4,5% więcej niż rok wcześniej – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
W segmencie samochodów ciężarowych pow. 3.5 tony w IV kwartale 2014 roku zarejestrowano 5 259 pojazdów. Nie licząc 2013 roku, kiedy zmiany regulacyjne wyśrubowały sprzedaż, był to najlepszy wynik tego kwartału od 2007 roku. W całym roku zarejestrowano 17 718 nowych ciężarówek, 10% mniej niż przed rokiem, ale więcej niż w latach 2009-2012.
– Mimo sporego spadku w tej części rynku cały rok można ocenić jako dobry. Mimo, że jedynie I kwartał zamknął się na plusie (+18% r/r) a każdy kolejny wskazywał spadki, drugi o 8%, trzeci o 6% i najgłębszy spadek o 27% w IV kwartale, to pod względem wolumenu sprzedaży najsłabszy wynik osiągnięto w pierwszych trzech miesiącach 2014 roku a największy w ostatnim. Pod koniec roku coraz lepiej rozkręcały się sprzedaże samochodów ciężarowych spełniających wymagającą normę Euro VI. Zaczynem dobrych rezultatów dostaw pojazdów ciężarowych był zwiększony poziom transportu zarobkowego nie tylko w kraju, ale też w UE, gdzie polscy przewoźnicy utrzymują jedną z czołowych pozycji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: