Katarzyna Frendl

Polskie warsztaty na skraju bankructwa? Długi sięgają 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada

Polskie drogi są coraz bardziej zatłoczone, a liczba rejestrowanych samochodów rośnie. Jednak za tym optymistycznym trendem kryje się mroczna prawda – branża motoryzacyjna tonie w długach.

Spis treści

Łączne zadłużenie serwisów, sprzedawców i producentów części wynosi aż 458 mln zł, a wiarygodność płatnicza spada. Co to oznacza dla kierowców i właścicieli warsztatów?

Rosnące długi i starzejące się auta

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w 2024 roku klienci indywidualni zarejestrowali o 33% więcej aut niż rok wcześniej, a instytucjonalni – o 9,3% więcej. Jednocześnie 25% pojazdów na polskich drogach ma ponad 20 lat, co przekłada się na większe obciążenie dla warsztatów i serwisów.

Niestety, branża motoryzacyjna zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. Łączne zadłużenie firm z tego sektora sięga 457,7 mln zł, a w Krajowym Rejestrze Długów widnieje 13,2 tys. przedsiębiorstw. Średnio każda z tych firm musi oddać wierzycielom 34,8 tys. zł.

„Dla wielu warsztatów wyzwaniem są długie terminy płatności, szczególnie przy współpracy z ubezpieczycielami czy zarządcami flot. Często muszą oni finansować zakup części z własnej kieszeni i czekać na zwrot. Jeśli takich faktur jest więcej, a gotówka nie wpływa, pojawiają się kłopoty” – mówi Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso.

Kto ma największe długi?

Najbardziej zadłużeni są:

  • sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów – 187,3 mln zł,
  • firmy zajmujące się naprawą i konserwacją aut – 156,3 mln zł,
  • sprzedawcy części i akcesoriów – 77 mln zł.

Największy ciężar spoczywa na małych firmach.

  • 9,5 tys. jednoosobowych działalności ma 273,3 mln zł długów (średnio 40 tys. zł na firmę).
  • 3,6 tys. spółek prawa handlowego musi oddać 184,4 mln zł (średnio 51,5 tys. zł na firmę).

„Choć 40 tys. zł nie wydaje się wysoką kwotą, dla małego warsztatu może to być różnica między przetrwaniem a bankructwem” – dodaje Kostecki.

Kto czeka na zwrot pieniędzy?

Firmy motoryzacyjne najwięcej są winne:

  • instytucjom finansowym i ubezpieczeniowym – 329 mln zł,
  • firmom handlowym – 32 mln zł,
  • telekomunikacyjnym – 32 mln zł.

Gdzie jest najwięcej dłużników?

  1. Mazowieckie – 2603 firmy, dług 115,7 mln zł.
  2. Śląsk – 1528 firm, dług 51,5 mln zł.
  3. Małopolska – dług 45,5 mln zł.
  4. Wielkopolska – dług 44,3 mln zł.

Najmniejsze zadłużenie mają firmy z:

  • Podlasia – 6 mln zł,
  • Opolskiego – 6,9 mln zł,
  • Lubuskiego i warmińsko-mazurskiego – poniżej 10 mln zł.

Rekordzistą jest producent części z Mazowsza, który ma 6 mln zł długów, głównie wobec banku.

Wiara w branżę spada – coraz więcej firm w tarapatach

Wiarygodność płatnicza sektora motoryzacyjnego wynosi 86,5%, ale w ciągu roku:

  • ubyło 10% firm z najwyższą kategorią A,
  • przybyło 13,4% firm w najniższej kategorii H (oznaczającej dłużników).

„Tak duży przyrost nierzetelnych firm to sygnał, by kontrahenci dokładnie sprawdzali kondycję finansową swoich partnerów. Warto zabezpieczyć się przed ryzykiem niewypłacalności” – radzi Kostecki.

Czy to koniec małych warsztatów?

Eksperci wskazują, że branża motoryzacyjna mierzy się nie tylko z długami, ale też z:

  • wzrostem kosztów surowców i energii,
  • konkurencją tanich części z Azji,
  • presją na obniżanie cen.

„W 2024 roku zainteresowanie faktoringiem wśród mikrofirm motoryzacyjnych wzrosło trzykrotnie. Średni limit to 20 tys. zł, ale większość wybiera cichą cesję, gdzie finansowanie sięga 7 tys. zł” – mówi Emanuel Nowak z NFG.

Podsumowanie

Branża motoryzacyjna w Polsce ma pod górkę. 458 mln zł długów, starzejąca się flota i rosnące koszty to wyzwania, z którymi muszą się zmierzyć warsztaty, sprzedawcy i producenci. Czy uda się odwrócić ten trend? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – kierowcy powinni być przygotowani na zmiany w serwisowaniu swoich aut.

A Ty? Czy zauważyłaś/-eś zmiany w cenach napraw lub dostępności części? Podziel się swoją opinią w komentarzu! 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze