Motoryzacja po polsku, niemiecku i rosyjsku
W czym jesteśmy motoryzacyjnie lepsi, a kiedy przegrywamy w statystykach z Niemcem i Rosjaninem?
Czy rzeczywiście różnimy się jako kierowcy od innych nacji? |
![]() |
Był sobie Polak, Niemiec i Rosjanin… Tak zaczyna się wiele dowcipów, ale także porównanie Mobil 1, pokazujące krajowy park samochodowy i polskich kierowców na tle sąsiadów. Badanie zostało przeprowadzone w 2013 roku wśród 3000 kierowców z Polski, Rosji i Niemiec przez ośrodek badania opinii publicznej GfK.
Wpływ zachodnich sąsiadów na nasze motoryzacyjne gusta jest naprawdę duży. Doskonałym tego przykładem jest trwająca od wielu lat fascynacja „Niemcami”, Volkswagenem Golfem i Passatem. W grupie 2000 polskich i niemieckich respondentów znalazło się najwięcej właścicieli Volkswagenów i Opli. Rosyjski park samochodowy odbiega od dwóch pozostałych. Na wschodzie częściej spotkamy jedno auto w gospodarstwie domowym,
a najbardziej popularną marką jest Łada.
W czym zdecydowanie wygrywamy? W Polsce znajdziemy najwięcej właścicieli samochodów z drugiej ręki. Takim autem podróżuje 69 proc. Polaków, 46 proc. Niemców i co trzeci Rosjanin. Drogie paliwo oraz mało oszczędne kilkunastolatki pomogły nam zaistnieć także jako kraj o największej popularności LPG. Silniki z drugim zasilaniem na LPG ma aż 18 proc. respondentów z Polski. W Niemczech, właścicieli aut z LPG jest dziewięciokrotnie mniej, a w Rosji zaledwie 0,5 procenta. Tam też jest najmniej aut z silnikiem Diesla.
Polski park samochodowy charakteryzuje także wyższy przebieg pojazdu – średnio 155 000 km kontra 102 000 km u Rosjanina i 97 700 km w samochodzie Niemca. Wysokie przebiegi tanich aut importowanych z zachodu kuszą handlarzy do cofania liczników. Przed tym procederem nie uchroni nas nawet obowiązek wpisywania przebiegu podczas okresowej kontroli technicznej pojazdu, co nie znaczy, że z wprowadzenia kontroli przebiegu nie należy się cieszyć. Przebieg pojazdu ma bardzo duże znaczenie w każdym kraju. Co ciekawe, w Niemczech nawet dwukrotnie większe niż w Polsce.
Polak, Niemiec i Rosjanin niemal w ogóle nie przywiązują wagi do poziomu oleju silnikowego oraz jego regularnej wymiany. Wyraźnie zapominają, że kondycja serca pojazdu jest często ważniejsza od przebiegu i rocznika.
Badanie Mobil 1 potwierdza potrzebę wprowadzenia zachęt poprawiających sprzedaż nowych aut. Blisko połowa ankietowanych Polaków odpowiedziała, że kolejny samochód na pewno będzie autem używanym. Tak samo stwierdziło 27 proc. Niemców i tylko 5 proc. Rosjan. Na szczęście trudniejsza sytuacja finansowa nie wpływa znacząco na częstotliwość serwisowania pojazdów. Oszczędzać na serwisie planuje około 10 proc. Niemców i Polaków oraz 18 proc. Rosjan.
Kilkanaście procent uczestników badania zamierza przenieść się z ASO do warsztatów niezależnych. Podobna grupa planuje wykonywać więcej prac w garażu. Na przykład, doświadczenie w samodzielnej wymianie oleju ma co czwarty kierowca z Niemiec i co trzeci Polak i Rosjanin. Miejmy nadzieję, że przepracowany olej po takiej wymianie trafi do PSZOK-u, czyli Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W takim miejscu zużyty olej silnikowy po samodzielnej wymianie możemy zostawić bezpłatnie, nie wyrządzając szkody środowisku. Wiele osób jeszcze o tym nie wie.
Najnowsze
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
Wyobraź sobie, że tracisz prawo jazdy na pięć lat tylko dlatego, że złamałeś trzymiesięczny zakaz jazdy. Brzmi jak przesada? Ministerstwo Infrastruktury uważa, że to konieczność, by ukrócić plagę kierowców, którzy ignorują prawo. Ale eksperci biją na alarm: „To nieproporcjonalna kara!”. Czy nowe przepisy rzeczywiście poprawią bezpieczeństwo na drogach, czy tylko stworzą kolejne problemy? Sprawdzamy, co się zmieni i dlaczego ten projekt wzbudza tak gorące emocje. -
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
-
Iveco vs rynek ciężarowy w Polsce: czy włoska marka utrzyma swoją przewagę w erze elektromobilności?
-
Ból pleców i drętwienie rąk? Jak motocykliści mogą zadbać o swoje zdrowie?
-
Klara Kowalczyk pierwszą Polką w programie F1 Academy! Kiedy zobaczymy ją w F1?
Zostaw komentarz: