MotoGP: Jak się przygotować do wyścigu
Co robią zawodnicy MotoGP w trakcie sezonu? Czy po zakończonym wyścigu w pokoju hotelowym czekają na nich atrakcyjne hostessy z szampanem i cygarami? To nie do końca tak. Przygotowanie zawodnika w sezonie to bardzo intensywny proces.
Zapewne nie raz zastanawiałyście się, jak wygląda praca zawodników pomiędzy kolejnymi rundami MotoGP. W oczach wielu wygląda to tak, że zawodnik przybywa na trening, następnie bierze udział w kwalifikacjach, a udany występ w niedzielnej rywalizacji pozwala na tydzień dobrej zabawy na Majorce. Cóż, to wydaje się jednak zbyt proste.
Dani Pedrosa i Jorge Lorenzo |
fot. motomondiale.tumblr.com
|
Właściwie plan pracy każdego z zawodników dzieli się na cztery etapy: przygotowania przed sezonem, okres właściwej rywalizacji, przerwę letnią oraz zakończenie sezonu. Pozwólcie, że krótko scharakteryzuję każdy z nich.
fot. motomondiale.tumblr.com
|
Przygotowania przedsezonowe rozpoczynają się już w listopadzie i polegają przede wszystkim na pracach nad wytrzymałością. W tym czasie każdy zawodnik ćwiczy sześć razy w tygodniu po sześć godzin dziennie. Jedynie niedziela jest dniem przeznaczonym na odpoczynek. Sesje treningowe podzielone są na dwie dyscypliny: zajęcia na basenie i jazdę na rowerze.
Czas rywalizacji, czyli momenty wykorzystywane pomiędzy kolejnymi rundami, zależy przede wszystkim od tego, z jaką częstotliwością odbywają się wyścigi. Jeśli pomiędzy kolejnymi rundami przewidziany jest jeden wolny weekend – wtedy praca fizyczna zawodnika skupiona jest przede wszystkim na zwiększeniu wytrzymałości mięśni. Jeśli zaś wyścigi odbywają się tydzień po tygodniu, ćwiczenia przeprowadzane są rzadziej, jednak z większą intensywnością.
Podczas letniej przerwy zajęcia dostosowane są do indywidualnych potrzeb – zawodnik może określić, czy wymagane są ćwiczenia do wzmocnienia wszystkich partii ciała, czy też jedynie konkretnych części.
Pod koniec sezonu następuje miesięczna przerwa. Oczywiście nie oznacza to całkowitego odpoczynku. W tym czasie zawodnik wybiera sobie wedle własnego upodobania aktywności, które poprawią jego refleks (najbardziej popularnymi są koszykówka i badminton).
Nicky Hayden i Valentino Rossi |
fot. motomondiale.tumblr.com
|
ETAPY PRZYGOTOWAŃ
1. Sercowo-oddechowy. Ten trening ma na celu poprawienie siły i wytrzymałości. Szkolenia opierają się przede wszystkim na jeździe na rowerze i zajęciach na basenie. Panowie podczas ćwiczeń przejeżdżają na rowerach setki kilometrów, a także biorą udział w symulacjach wspinaczki górskiej. W zimie natomiast jeżdżą na nartach.
2. Anerobic. To trening specjalnie stworzony do poprawy wytrzymałości górnych partii ciała, a przede wszystkim mięśni obojczykowo-mostkowych, kości czworobocznej, bicepsów i tricepsów oraz ramion. Głównym założeniem jest osiągnięcie pożądanych rezultatów przy minimalnym wysiłku.
3. Trening przygotowujący zawodnika do warunków, głównie atmosferycznych, panujących w kraju, w którym odbywa się runda. Celem jest jak najlepsze przystosowanie do zmian klimatycznych – wyścigi często odbywają się na zmianę w Europie, Stanach Zjednoczonych, Azji, a nawet w Australii.
4. Dieta. Codzienne menu nie zawiera szczególnych obostrzeń, jednak dietetycy zwracają szczególną uwagę na śniadania złożone z wysokokalorycznych produktów, które spalane są podczas sesji treningowych i wyścigów, a ponadto – zapewniają dużo potrzebnej energii. Na lunch serwowane są potrawy bogate w proteiny, jak ryby i mięso, zaś wieczorem zawodnicy spożywają produkty pełne węglowodanów.
5. Płyny. Podczas wyścigu zawodnik traci od 1,5 do 2 kilogramów płynów, głównie ze względu na wysoką temperaturę powietrza i stres, dlatego odpowiednie nawodnienie organizmu jest priorytetem. Podczas wyścigów, treningów i sesji kwalifikacyjnych każdy ze startujących panów wyposażony jest w dwie niezbędne butelki pełne izotonicznego mixu.
6. Odpoczynek to obowiązkowy krok po wykonaniu wszystkich powyższych czynności. Team zapewnia zawodnikowi 8-godzinny sen, co jest gwarancją prawidłowego funkcjonowania. W przypadku dużego zmęczenia, team w swoim programie przewiduje również popołudniowe drzemki, które pozwalają na chwilowy relaks ciała i umysłu.
[fot. motomondiale.tumblr.com
|
Wszystko wydaje się takie proste, czyż nie? Racja – wydaje się. Choć zawodnicy pracują pod okiem czujnych profesjonalistów, to ich wysiłek jest naprawdę ogromny. A hostessy? To już raczej na emeryturze…
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: