Motocykliści powodują mniej wypadków – statystyki
Według policji, motocykliści spowodowali w ciągu 2009 roku około 1151 wypadków, co stanowi 3,3% wszystkich wypadków w Polsce z winy kierujących. Nadal jednak największe zagrożenie na drodze - 77,6%, stanowią kierowcy samochodów osobowych.
Najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów jest zbyt szybka jazda oraz nieprawidłowe wyprzedzanie. Statystyki potwierdzają, że najwięcej wypadków na drodze powodują osoby w grupie wiekowej 25-39 lat (44,4% ogółu zdarzeń drogowych spowodowanych przez motocyklistów) oraz grupie 18-24 lata (35%). Liczba wypadków rośnie w miesiącach kwiecień-wrzesień, wynika to z warunków klimatycznych, które sprzyjają szybkiej jeździe. Jeżeli jednak przyjrzeć się bliżej badaniom, to nie motocykliści, a kierujący samochodami osobowymi są największym zagrożeniem na drodze.
Motocyklistki coraz częściej szkolą swoje umięjętności na profesjonalnych torach. |
fot. Dawid Konopka
|
– Jeżdżę motocyklem od kilkunastu lat i zauważam niezmiennie, że kierowcy aut nie patrzą w lusterka – mówi Agata z Wrocławia, doświadczona motocyklistka – Zasada ograniczonego zaufania jest niezbędna podczas wyprzedzania każdego samochodu. Wystarczyłoby, gdyby każdy kierowca pamiętał, że oprócz aut na drodze poruszają się również jednoślady.
Każdy kierowca, zarówno samochodu jak i motocykla, zobowiązany jest do bezpiecznej i uważnej jazdy oraz do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Bezwypadkowa jazda oraz tysiące przejechanych kilometrów, budują w nas przekonanie, że jesteśmy doskonałymi kierowcami. Warto się szkolić i rozwijać swoje umiejętności, bo życie mamy tylko jedno…
W 2009 roku motocykliści uczestniczyli w 2 576 wypadkach, w tym z ich winy zaistniały 1 151 wypadków, zginęły w nich 194 osoby, a 1 228 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:
– niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 622 wypadki,
– nieprawidłowe wyprzedzanie – 163 wypadki,
– nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami -93 wypadki.
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów:
Przyczyny |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
Ogółem |
% |
Ogółem |
% |
Ogółem |
% |
|
Niedostosowanie prędkości |
622 |
54,0 |
123 |
63,4 |
627 |
51,0 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
163 |
14,1 |
32 |
16,5 |
181 |
14,7 |
Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
93 |
8,1 |
6 |
3,1 |
102 |
8,3 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu |
86 |
7,5 |
7 |
3,6 |
98 |
8,0 |
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego |
49 |
4,3 |
6 |
3,1 |
56 |
4,6 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
37 |
3,2 |
11 |
5,7 |
44 |
3,6 |
Nieprawidłowe omijanie |
22 |
1,9 |
– |
0,0 |
26 |
2,1 |
Nieprawidłowe skręcanie |
19 |
1,6 |
2 |
1,0 |
21 |
1,7 |
Kierujący motocyklami najczęściej powodowali wypadki w miesiącach kwiecień – wrzesień, co wynika z warunków klimatycznych umożliwiających poruszanie się po drogach tej grupie użytkowników. Największą liczbę wypadków – 193 zanotowano w sierpniu, w wypadkach tych 35 osób zginęło, a 214 osób zostało rannych oraz w lipcu – 189 wypadków, 33 osoby zabite i 199 rannych.
Z analizy wieku sprawców – motocyklistów wynika, ze największe zagrożenie powodują osoby w grupie wiekowej 25 – 39 lat, byli oni sprawcami 512 wypadków (44,4% ogółu wypadków spowodowanych przez motocyklistów), zginęły w nich 93 osoby (47,9%), a 521 zostało rannych (42,4%). Duże zagrożenie powodują też młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata. Spowodowali oni 402 wypadki (34,9% ogółu), w których 86 osób poniosło śmierć (44,3%) ogółu, a 439 osób zostało rannych (35,7%).
Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku
Wiek |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
2008 r. |
2009 r. |
2008 r. |
2009 r. |
2008 r. |
2009 r. |
|
7 – 14 |
15 |
9 |
– |
– |
21 |
11 |
15 – 17 |
87 |
69 |
9 |
6 |
110 |
80 |
18 – 24 |
464 |
402 |
72 |
86 |
532 |
439 |
25 – 39 |
485 |
512 |
84 |
93 |
499 |
521 |
40 – 59 |
99 |
105 |
15 |
8 |
103 |
120 |
60 plus |
16 |
16 |
2 |
1 |
16 |
17 |
b/d |
29 |
38 |
2 |
– |
31 |
40 |
O g ó ł e m |
1 195 |
1 151 |
184 |
194 |
1 312 |
1 228 |
Źródło: Badanie „Wypadki w Polsce”, Wydział Profilaktyki i Analiz Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Racja…
Anonymous - 5 marca 2021
przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”
Anonymous - 5 marca 2021
Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.
Anonymous - 5 marca 2021
Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.
Anonymous - 5 marca 2021
przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”
Anonymous - 5 marca 2021
Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.
Anonymous - 5 marca 2021
Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.