
Motocykliści jadą obok siebie jednym pasem – powinni dostać mandat czy nie?
Antagonizmy między motocyklistami i kierowcami wydają się być nieuchronne, a główne zarzuty tej drugiej grupy dotyczą kwestii przestrzegania przepisów. Czy rzeczywiście motocykliści nadużywają możliwości jakie dają im niewielkie rozmiary ich pojazdów, czy też mogą na przykład jechać obok siebie jednym pasem?
Spis treści
- Czy motocykliści mogą jechać obok siebie tym samym pasem?
- Kiedy dwa pojazdy nie mogą jechać obok siebie jednym pasem?
- Czy kliku motocyklistów może jechać obok siebie jednym pasem?
Jedną z największych zalet motocykla jest wolność jaką daje. Oprócz większej swobody i czucia wiatru w kasku, motocyklem można wykonać wiele manewrów i wjechać w wiele miejsc niedostępnych dla kierowców samochodów. Kierowcy zwykli każdy taki – niedostępny dla nich – manewr, uważać za niezgodny z prawem. A jak jest naprawdę?
Czy motocykliści mogą jechać obok siebie tym samym pasem?
To jedna z podstawowych kontrowersji. Czy motocykliści mogą poruszać się obok siebie jednym pasem? Dla przyjemności wspólnej jazdy, a w mieście dla lepszego wykorzystania miejsca na drodze.
Przepisy nie wydają się w tej kwestii bardzo pomocne. Znajdziemy tam jedynie definicję pasa ruchu (art. 2, ust. 7 Prawa o ruchu drogowym):
Pas ruchu – każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.
Dowiadujemy się więc tylko, że jeśli na pasie ruchu zmieszczą się obok siebie dwa samochody, to są to dwa pasy ruchu i można z nich odpowiednio korzystać. Nie ma żadnego dopisku, że jeśli pasy ruchu są wyznaczone, a na jednym pasie zmieszczą się obok siebie dwa jednoślady, to można ten pas podzielić między motocyklistów.
Rządzący szykują nowy bat na kierowców. Straż miejska dostanie dodatkowe uprawnienia
Kiedy dwa pojazdy nie mogą jechać obok siebie jednym pasem?
Sięgając dalej w głąb przepisów, możemy dowiedzieć się, że na przykład dwaj rowerzyści mogą jechać obok siebie, ale pod warunkiem, że nie utrudniają tym zachowaniem ruchu innych pojazdów. Motocykliści raczej by nie utrudniali, ale przepis na ich temat milczy.
Z drugiej strony, przepis pozwala na przykład wyprzedzić kierowcy na przykład rowerzystę nawet na ciągłej linii, pod warunkiem, że nie najedzie na tę linię. Motocyklista może więc wyprzedzić innego ridera, pozostając na tym samym pasie ruchu. Nie ma też żadnych przepisów, które zakazywałyby jazdy obok siebie, więc można założyć, że taka jazda jest dozwolona.
Czy kliku motocyklistów może jechać obok siebie jednym pasem?
Rozważmy jeszcze jedną kwestię – sytuację, w której nie mówimy o dwóch osobach jadących wspólnie, ale większej gromadzie. Czy na przykład trzech riderów może zatrzymać się obok siebie na jednym pasie na czerwonym świetle? Przepisy nic o tym nie mówią, więc jeśli pas jest na tyle szeroki, to tak.
Pamiętajmy jednak, że podróżując w więcej osób, możemy utworzyć już kolumnę motocykli. A do niej odnoszą się konkretne przepisy (art. 32 Kodeksu drogowego):
- Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może przekraczać: samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10
- Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500 m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200 m dla kolumn pozostałych pojazdów.
- Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
Tutaj także nie ma słowa o poruszaniu się obok siebie, więc należy stosować się jedynie do ogólnych przepisów. Zachowywaniu bezpiecznej odległości, odpowiedniej ostrożności oraz pamiętaniu o tym, aby nie najeżdżać na ciągłe linie.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: