Motocyklista omija stojące na światłach pojazdy – może to zrobić, jeśli przed sygnalizatorem nie ma miejsca?
Motocykliści omijające stojące w korkach samochody, to kwestia budząca pełne emocji dyskusje. Ale podkręćmy jeszcze atmosferę i zapytajmy, co w sytuacji gdy po dojechaniu pod sam sygnalizator, okazuje się, że nie ma miejsca na zatrzymanie się przed pierwszym pojazdem. Można wtedy w ogóle rozpocząć omijanie samochodów, czy nie?
Spis treści
- Czy motocyklista może omijać stojące samochody?
- Jaki mandat za omijanie samochodów stojących na światłach lub w korku?
- Czy motocyklista może omijać samochody na światłach, jeśli przed sygnalizatorem nie ma miejsca?
Czy motocyklista może omijać stojące samochody?
Najpierw rozprawmy się z tym, czy motocyklista w ogóle może korzystać z niewielkich rozmiarów jednośladu, żeby przeciskać się między samochodami. Jest to dozwolone, ale trzeba pamiętać, że:
- nie wolno najeżdżać na linię ciągłą
- nie można zajmować więcej niż jednego pasa ruchu
- zmiana pasa ruchu musi być sygnalizowana
- prawo nie określa minimalnej odległości od omijanych pojazdów, ale motocyklista nie może stwarzać zagrożenia
Tyle mówią przepisy, ale praktyka okazuje się zgoła inna i motocykliści często omijają samochody, jeśli tylko są w stanie się między nimi zmieścić. Muszą jednak mieć świadomość ryzyka otrzymania mandatu.
Prawo nie zabrania omijania innego pojazdu przy ciągłej linii, ale nie możemy na taką linię najechać. Problem znika, jeśli linia jest przerywana, ale każde jej przekroczenie, trzeba sygnalizować kierunkowskazem. Jazda środkiem drogi dwupasmowej jest zwykle preferowanym sposobem omijania korka, ale w ten sposób motocykl zajmuje trochę miejsca na obu pasach, a to jest zabronione.
Kierowcy masowo tracą prawa jazdy. Wszystko przez ignorowanie znaku D-42
Jaki mandat za omijanie samochodów stojących na światłach lub w korku?
Jeśli wykonujemy ten manewr prawidłowo, to nie musimy obawiać się żadnego mandatu. W praktyce nie jest to takie proste, a policjant-służbista łatwo może znaleźć kilka paragrafów:
- najechanie na ciągłą linię – 200 zł
- niesygnalizowanie zmiany pasa ruchu – 200 zł
- zajmowanie więcej niż jeden pas ruchu – 150 zł
- stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym – 1000 zł
Czy motocyklista może omijać samochody na światłach, jeśli przed sygnalizatorem nie ma miejsca?
Podobnie dyskusyjny jest moment, w którym motocyklista ominie już wszystkie pojazdy i będzie chciał zająć pierwszą pozycję. Prawo ogólnie mu tego nie zabrania, ale z takim manewrem też wiążą się pewne pułapki:
- zatrzymanie (nawet tylko przednim kołem) na przejściu dla pieszych to mandat od 100 do 300 zł
- przejechanie za sygnalizator wyświetlający sygnał czerwony (nie trzeba wjeżdżać na samo skrzyżowanie) oznacza mandat 500 zł
- zatrzymanie się koło samochodu na tym samym pasie jest dozwolone, ale nie może to w żaden sposób utrudniać kierowcy ruszenia lub stwarzać zagrożenia kolizją
Zwykle motocykliści nie mają problemów z zatrzymaniem się na pierwszej pozycji pod światłami, a potem ruszeniem, zanim kierowcy samochodów wrzucą pierwszy bieg. Trzeba jednak być świadomym zagrożeń oraz kar, jakie czyhają na nieostrożnych motocyklistów.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: