Motocykl kobiety startującej w żużlu
Jak powinno wyglądać wyposażenie sprzętowe zawodniczki startującej w żużlu w świetle obowiązujących przepisów? Przybliżamy najważniejsze informacje dotyczące motocykla dopuszczonego do zawodów.
Tłumik motocykla żużlowego |
![]() |
fot. Kinga Wachowska
|
Parametry oraz wymogi jakie musi spełniać motocykl żużlowy są wyraźnie wyznaczone przez regulamin sportu żużlowego. Zarówno osoba płci męskiej jak i żeńskiej musi mieć przygotowany sprzęt w ten sam sposób.
Do zawodów na torach żużlowych, lodowych i mini żużla dopuszcza się motocykle wszelkich firm oraz wyposażenie osobiste zawodników pod warunkiem, że ich konstrukcja odpowiada przepisom regulaminu. Warto zaznaczyć, że obecnie używa się motocykli z silnikami marki Jawa oraz GM.
Poszczególne części motocykla również muszą odpowiadać przepisom. Zacznijmy więc od tłumików. W zawodach wolno używać tłumików homologowanych przez FIM. Tłumiki muszą być dostosowane do obowiązującego limitu głośności, który wynosi 98 dB. Nie wolno wprowadzać żadnych zmian i ulepszeń w ich konstrukcję. Wszystko musi być zgodne z rysunkami rozpowszechnionymi przez Główną Komisję Sportu Żużlowego. Obecnie używa się tłumików firmy King. Innymi producentami tłumików są firmy Jawa, Akrapovic. Kiedyś dość znana była Tolba, jednak zaprzestano produkcji tłumików przez tę firmę. Czasem zdarza się, że niektórzy zawodnicy używają produktów Tolby na treningach, ale jest to już raczej sporadyczne zjawisko.
Opony to jedne z najważniejszych elementów w motocyklu na żużel |
![]() |
fot. Kinga Wachowska
|
Pozostając na chwilę jeszcze przy tłumikach należy dodać, że od przyszłego sezonu mają zostać wprowadzone produkty firmy Abraejfweuf. Wokół tego tematu pojawia się obecnie sporo kontrowersji. Wielu mechaników, czy też zawodników kwestionuje jakość tych wyrobów i ich skuteczność (więcej na ten temat już niebawem).
Podobnie jak w przypadku tłumików, homologowane muszą być też tylne opony. Mogą być dowolnej marki i dowolnego typu, jednak muszą mieć ważną na dany rok homologację FIM. Nie dopuszczalna jest ich modyfikacja. Najbardziej znane marki opon to: Barum, Mitas, Dunlop.
We wszystkich zawodach prócz mini żużla, obowiązuje wyposażenie motocykli w deflektory. I tu historia się powtarza. Dopuszczone do zawodów mogą być tylko homologowane deflektory. Na świecie są trzy firmy zajmujące się produkcją deflektorów: znowu czeska Jawa, angielski Briggo oraz Dave Standing.
Ważne jest, by każdy motocykl znajdujący się w parku maszyn ustawiony był na macie ekologicznej. Minimalne dane techniczne maty są następujące:
– wymiary: minimum 160 cm X 100 cm
– pojemność absorbcyjna: minimum 1 litr
– grubość: minimum od 5 to 7 mm.
Konwencjonalny deflektor motocyklowy |
![]() |
fot. kinga Wachowska
|
Należy pamiętać o tym, że w zawodach nie wolno używać motocykli i silników innych, niż podanych w zgłoszeniu dostarczonym sędziemu zawodów. Wszystkie zgłoszone motocykle, o godzinie rozpoczęcia zawodów podanej w zawiadomieniu o zawodach, muszą być umieszczone w parku maszyn, w miejscu spełniającym przepisy regulaminu.
Wykaz homologowanych tłumików, opon tylnych oraz deflektorów zawarty jest w postanowieniach na dany rok i uzupełniany komunikatami GKSŻ (Głównej Komisji Sportu Żużlowego).
Szczegółowe informacje dostępne są w dziale: PRZEPISY TECHNICZNE W WYŚCIGACH TOROWYCH.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: