
Motocaina w walce ze sztuczną inteligencją, czyli MC vs AI
Jest sztuczna, ale mądra. Czy na tyle mądra, by rozumieć różnice między kobietą zainteresowaną motoryzacją, a mężczyzną? Niestety nie. Dlatego ma wpływ na zasięg motocainy...
Przez wiele lat istnienia motocaina.pl tęgie głowy kombinowały, co w naszym serwisie tkwi, że trudno nam rywalizować zasięgiem z portalami motoryzacyjnymi kierowanymi do facetów. Poprawek, usprawnień, modyfikacji motocaina.pl nie było końca. Efekt? Liczbę unikalnych użytkowników, którą mają już kilkuletnie serwisy motoryzacyjne dedykowane mężczyznom, my mamy po 10 latach. Dopiero!
Od uruchomienia strony dbamy o świetny kontent, zdjęcia i ciekawy layout. Codziennie wrzucane są newsy z kraju i świata, testy samochodów i motocykli, unikalne wywiady, poradniki, felietony. Jest motoryzacyjnie, lifestylowo i społecznościowo (FB, IG, YT, Twitter). Wszelkie audyty programistyczno-seowe przechodzimy idealnie.
Piszemy do wszystkich, dla wszystkich. Piszemy my – kobiety. Nasz serwis nazwałyśmy dumnie „kobiecy portal motoryzacyjny”. I tu chyba leży pies pogrzebany…
O co chodzi? Być może, bo pewności nie mam, winna jest – nomen omen – też kobieta: sztuczna inteligencja, która w Internecie ukrywa się pod szyfrem AI. Niestety, mimo swojego rodzaju żeńskiego, działa przeciwko nam. No przecież dedykujemy nasz przekaz kobietom, to google, Facebook itp. pokazuje nasz kontent kobietom. Ale jakim? Tym kobietom, które są kobietami wg google. Trochę to zakręcone, ale niestety się potwierdza. Bo przecież ta, która interesuje się motoryzacją, czyta i odwiedza strony samochodowo-motocyklowe, czy wrzuca zdjęcia o tej tematyce, już kobietą wg AI nie jest. Sama prowadzę obserwacje, co mi google i reszta podpowiada, a przecież wiecie, że „siedzę w motoryzacji” po uszy. AI mnie zaszufladkowała jako faceta…
No właśnie – a mężczyźni? Nie mają szansy dotrzeć na motocainę, bo AI jej im nie pokazuje. Jeśli to robi, to zbyt rzadko. Muszą po prostu wiedzieć, że taka strona istnieje i wprowadzić jej nazwę bezpośrednio w przeglądarkę.
Tę hipotezę potwierdza ekspertka, Kasia Maria Kramnik – specjalistka od marketingu w branży technologicznej.
„(…) Sztuczna inteligencja to fantastyczna sprawa, ale za wcześnie na fajerwerki. Jako technologia stworzona przez człowieka, sama w sobie nie uchroni się przed powielaniem błędów. Niestety, dotkliwe błędy poznawcze algorytmów dotyczą nas, kobiet. Sztuczna inteligencja powiela, a nawet wzmacnia stereotypy płciowe. Udowadniają to różne badania, np. mechanizmów samouczących się rozumieć tekst („mężczyzna” i „lekarz” mają się do siebie tak, jak „kobieta” i „pielęgniarka”), rozpoznawać obrazy (na zdjęciach osób znajdujących się w kuchni zdarzyło się, że mężczyzna był oznaczany jako kobieta) i inne. Czy AI jest kobietą? Można odpowiedzieć pytaniem na pytanie: czy AI powinno w ogóle mieć płeć? To pytanie nie do końca trafia w sedno biorąc pod uwagę, co możemy osiągnąć dzięki algorytmom przetwarzającym dane o potencjalnym kliencie – obiektywne i indywidualne podejście do każdego.”
„(…) Wczoraj na konferencji Women Power Day opowiadałam o tym, jak algorytmy AI uczą się od nas (smuteczek) stereotypów płciowych. Przede mną wiele cudownych, mądrych kobiet opowiadało o tym, jak fantastycznym miejscem byłby świat bez seksizmu i uprzedmiotowienia w reklamie. Pokazują przykłady firm, które to rozumieją i wcielają w życie.”
Dociera do mnie – lepiej późno niż później – że pewnych zjawisk nie przeskoczę. Stereotypowego podejścia mężczyzn do kobiet w motoryzacji, algorytmów, które pisze się kierując utartymi od wieków schematami, AI, którą uwielbiam w autach, motocyklach, czy smartfonach, a która tak psuje mi krew w biznesie… Pozostaje tylko robić swoje. I robić to dobrze. Żywić nadzieję, że może coś się zmieni!
Ten wpis dedykuję naszym potencjalnym reklamodawcom, partnerom biznesowym, marketingowcom – wyjdźcie przed szereg i przejrzyjcie na oczy. Warto inwestować w to, co prawdziwe, sztucznie nie „napompowane” i kierowane do wyjątkowej grupy docelowej. Statystyki, algorytmy i AI to nie wszystko.
PS. Polecam też fajny wpis na blogu Rzeczovnik
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
O, bardzo ciekawe i godne zgłębienia. Dzięki i „róbmy swoje” 🙂
Anonymous - 5 marca 2021
Wszystko, co sztuczne, na dłuższą metę okazuje się do kitu 🙂