
Kamaz będzie produkować samochody elektryczne pod marką Moskwicz
Kamaz wskrzesza sowiecką markę Moskwicz i będzie produkować auta osobowe, które bardzo przypominają pewien chiński produkt.
Poddawana coraz co to nowym sankcjom Rosja podejmuje kolejną próbę reanimacji krajowej produkcji motoryzacyjnej. Kamaz, rosyjska firma, którą znamy z produkcji ciężarówek, wskrzesiła znaną z czasów sowieckich markę Moskwicz. Pod nową-starą marką będzie powstawać auto osobowe, model Moskwicz 3, w pełni elektryczny pojazd.
Rosjanom w tym projekcie wydatnie pomogli Chińczycy. Zaangażowanie Państwa Środka w tę operację trudno ukryć, bo model Moskwicz 3 jest niemal klonem chińskiego elektrycznego crossovera JAC JS4, znanego również pod nazwą Sehol X4. Auto wygląda tak (porównajcie sobie z otwierającym materiał zdjęciem Moskwicza 3):

Jak donosi Reuters pierwsze egzemplarze jakie zaprezentowano w Rosji, były nie tyle autami wyprodukowanymi w Rosji co zmontowanymi pojazdami z części importowanych z Chin. Chiński JAC dostarczył praktycznie wszystko: platformę, napęd, silnik, inżynierię, know-how, elementy nadwozia i podwozia. Części, które trafiły do Rosji miały podobno jeszcze liczne naklejki JAC z kodami części. W wypowiedzi dla przedstawiciela Reutersa, Maksym Kliuszkin, kierownik zakładu produkcyjnego, który Rosja przejęła po prostu po tym, jak fabrykę pod Moską porzucił (czyt. sprzedał za 1 rubla) francuski koncern Renault, nie chciał jednak potwierdzić, że to chiński JAS jest tak naprawdę producentem „nowego” Moskwicza 3.
Czy sankcje wpłyną na technologiczne wyposażenie auta? Wspomniany już Kliuszkin z dumą obwieścił, że nowy samochód będzie wyposażony w układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Tak, dobrze czytacie, mowa o ABS. W pewnym sensie Rosjanie mogą to uznać za sukces, bo wcześniej rosyjski Avtovaz, producent samochodów Łada musiał usunąć ABS z produkowanych egzemplarzy właśnie ze względu na zachodnie sankcje wprowadzone w wyniku inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę.
Plany są ambitne, Rosjanie zamierzają wyprodukować 100 tysięcy Moskwiczów rocznie, jednak w tym roku produkcja nie przekroczy 600 egzemplarzy. Szczegóły dotyczące parametrów, czy choćby ceny modelu, który już za miesiąc ma trafić do sprzedaży, nie zostały ujawnione.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: