Modeka Belastar Lady – test damskiej odzieży motocyklowej
W komplecie odzieży Modeka Belastar Lady miałam okazję wybrać się w 10-dniową podróż motocyklową. Jakie zrobił na mnie wrażenie i czy spełnił moje oczekiwania?
Zestaw Modeka Belastar pokonał ze mną już ponad 3,500 tysiąca kilometrów w różnych, choć głównie upalnych, warunkach pogodowych. Poniżej opisałam poszczególne wrażenia z użytkowania tego stroju, począwszy od chwili zakupu do dnia dzisiejszego.
Rozmiarówka i regulacja
Rozmiary spodni Belastar są adekwatne do wymiarów ciała, uwagę jednak należy zachować przy dobieraniu kurtki, ponieważ jest krój jest zdecydowanie mocno dopasowany. W moim przypadku do spodni w rozmiarze 40 (taki zwykle noszę), pasowała kurtka 42. Mniejszy rozmiar był zbyt wąski w ramionach oraz klatce piersiowej i nie pozwalał na swobodę ruchów.
Nogawki moich spodni miały odpowiednią długość, ale Modeka daje również możliwość zamówienia spodni z nogawkami w wersji wydłużonej, bądź skróconej w wersji czarnej. Ochraniacze kolan i łokci mają dwustopniową regulację swojego położenia, dzięki wszyciu podwójnej linii rzepów, co też pomaga w dopasowaniu ich do sylwetki.
Cały zestaw ma duży potencjał, jeżeli chodzi o regulację przeróżnych obwodów. Nogawki mają w dwóch miejscach regulację na wygodne w użyciu zatrzaski. W pasie spodni mamy szerokie gumy po bokach i dodatkowo paski regulacyjne na rzepy po obu stronach zamka. Na górze podwyższonego pasa, przy kręgosłupie, jest także trójkąt z gumy, a poniżej szeroki pas materiału elastycznego (także użyty nad kolanami), który gwarantuje szeroki zakres rozciągania się.Kurtka ma regulację paskami na rzepy, które skutecznie wyszczuplą talię, oraz możliwość rozsunięcia zamków bocznych w biodrach. Podobne paski są na rękawach: pod ramieniem i przedramieniem. Dodać powinnam, że ogólnie rękawy w tym modelu są bardzo wąskie i np. ubranie pod kurtkę grubszej bluzy może nie być możliwe.
Użyte materiały i ochraniacze
Na zewnętrznej części zestawu możemy zauważyć użycie sześciu rodzajów materiału. Ten jasny to Tactel® 750D, który jest dwukrotnie miększy i o 20% lżejszy niż większość materiałów używanych do tworzenia strojów motocyklowych. Jego czas schnięcia jest osiem razy krótszy od czasu schnięcia bawełny. Materiał jest lekki, przewiewny, przy czym trzykrotnie mocniejszy, niż materiały naturalne.
Górna część tylnej części spodni i środek ramion kurtki to również Tactel®, ale w kolorze czarnym. Jeszcze miększy, czarny materiał został użyty w miejscach, gdzie materiał musi podlegać dużemu zagięciu: dołach pachwinowych, pod kolanami i na łopatkach.
Materiał czarny z lekko wypukłą strukturą to Cordura® 500D, który odpowiada za wysoką odporność na rozdarcie i tarcie – dlatego jest rozmieszczony w najbardziej narażonych na to miejscach: ramionach, łokciach i kolanach.
Najbardziej odporny materiał z Kevlaru® DuPont™ użyto wąskim pasem po wewnętrznej stronie dolnej części nogawek, separując łydki od gorących części motocykla.Panele z siatki mesh są lekko połyskliwe i mają strukturę 3D, świetnie wentylują, choć nieco trudniej je utrzymać w czystości – czasem wymagają użycia miękkiej szczoteczki, by z tych otworków górnej części kurtki usunąć owady. Kołnierz dobrze uszczelnia i ma miękkie wykończenie przy szyi. Długowłose motocyklistki muszą jednak uważać na włosy, bo przy rozpiętej kurtce rzep uwielbia je przechwytywać dość drastycznie. Na koniec specjalny materiał na pośladkach, który gwarantuje świetną przyczepność do kanapy motocykla.
Komplet jest jasno-szary na największej powierzchni, więc to już poprawia widoczność motocyklistki. Dodatkowo na ramionach wszyto neonowe wstawki, jednak użycie tego samego materiału w wewnętrznej części kołnierza jest już dla mnie sporą zagadką. Bo ani to praktyczne – szybko się zabrudzi, ani nie poprawia widoczności, bo to przecież wewnętrzna strona kurtki. Użyte materiały odblaskowe 3M™ Scotchlite™ są nieco symboliczne, cienkie paski u dołu nogawek spodni i takie same w kilku miejscach na kurtce. W Belastar użyto ochraniaczy YF, II kategorii spełniających normę EN 1621-1 na ramionach, łokciach i kolanach. Natomiast w kieszeni osłony kręgosłupa i bioder otrzymujemy grubszą piankę, do wymiany na lepszą jakość ochrony (dedykowane Sas-tec) wedle uznania.
Warstwy wewnętrzne
Z warstwą zewnętrzną otrzymujemy jeszcze 2 warstwy wewnętrzne motocyklowego stroju. Pierwsza to membrana, która gwarantuje wodo- i wiatro-odpornośc przy zachowaniu oddychalności i dynamicznej regulacji temperatury. W Belastar użyto membrany Sympatex® Performance Plus, która jest świetnie zabezpieczona przed uszkodzeniami, poprzez użycie zewnętrznej warstwy siateczki i wewnętrznej warstwy podszewki wickway – miłej w dotyku i nie przywierającej do ciała.Membrana w kurtce jest mocowana zamkiem głównym oraz pętelkami i zatrzaskami. Rękawy są stabilizowane malutkim zameczkiem końcowym. W spodniach membranę mocujemy tylko i wyłącznie zamkiem górnym i zameczkami dolnymi nogawek. Całość mocowania jest dość wygodna i nie zajmuje wiele czasu w podróży.
Do ocieplenia dodatkowego otrzymujemy wkładkę cieplną na zamki oraz guziczki do spodni i jedynie kamizelkę do kurtki. Mocuje się ją zamkami do membrany, przy okazji zyskując dodatkowe kieszenie wewnętrzne.
Kieszenie
W letnim zestawie wierzchnim mamy do dyspozycji 3 kieszenie w kurtce oraz 4 w spodniach. W dodatkowo dopinanej warstwie membrany jest kieszeń wewnętrzna i jako jedyna, zupełnie wodoodporna. Kieszenie tylne w spodniach, dzięki wysokiemu położeniu są funkcjonalne, zapinane na zatrzaski i rzep dodatkowo. Przednich kieszeni też z powodzeniem można używać, ponieważ spodnie mają tam luźniejszy krój.
Moje zastrzeżenie dotyczy przednich kieszeni kurtki, ponieważ włożenie do nich czegokolwiek niepłaskiego, gwarantuje kompletne zepsucie linii w talii. Górna kieszonka świetnie nadaje się do wożenia dokumentów motocykla, jak i małego portfelika, ponieważ bez membrany kurtka nie posiada żadnej kieszeni wewnętrznej do tego celu.
Zamki
W kurtce użyto zamki różnorodnych wielkości, największe służą do spinania spodni z kurtką, a można to zrobić na dwa sposoby: po całej długości lub jedynie na lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Centralny zamek kurtki jest czarny i służy do zapinania letniej wersji kurtki, jednak gdy dopniemy do niej membranę – to zamek ten stanie się łączącym obie warstwy. Wtedy kurtkę będziemy rozpinać dużym i dla odróżnienia czerwonym zamkiem membrany, dodatkowo osłoniętym od wiatru klapką na rzepy. Zamki u dołu nogawek spodni i rękawów kurtki są dwukierunkowe, dzięki czemu mogą służyć także do otworzenia panelu wentylacyjnego. Wszystkie zamki YYK obsługuje się z dużą łatwością i nawet najdrobniejsze zamki Dulon do łączenia membrany z nogawkami spodni i rękawami kurtki dołem – nie przysparzają żadnych problemów.Komfort termiczny
Miałam okazję do tej pory testować zestaw Belastar w przeróżnych temperaturach, na motocyklu typu naked. Bardzo podoba mi się ta warstwowa struktura, która pozwala dopasować się dowolnie do temperatur zewnętrznych.
Przy 25 stopniach jeździłam jedynie w warstwie wierzchniej, a gry temperatura w Chorwacji rosła – rozsuwałam dodatkowo panele wentylacyjne. Wentylacja w kurtce jest doskonała, przewiew obejmuje nawet ramiona w górnej części. Pod strój zawsze zakładałam odzież funkcyjną z krótkim rękawem, co przydawało się głównie po postojach, kiedy wilgoć zgromadzona na koszulce szybko odparowywała po pierwszych kilometrach jazdy.
Gdy wjeżdżaliśmy w zacienione partie leśne i temperatura spadała poniżej 20 stopni to używałam membrany w kurtce. Założona na koszulkę z krótkim rękawem nie powodowała przegrzania, a chroniła przed chłodniejszymi już powiewami wiatru. Membrany w spodniach używałam jedynie w okolicy 15 stopni, gdy pokonywaliśmy drogi w wyższych górach lub w czasie zagrożenia opadami deszczu.
Podczas jednego poranka w słowackich Tatrach użyłam kamizelki ocieplającej (wciąż na krótki rękawek pod kurtką), ponieważ odczuwałam chłód w górnej części pleców. Moim zdaniem zestaw taki może sprawdzić się także jesienią, pod warunkiem użycia zestawu bielizny funkcyjnej merino z długim rękawem, która jest cienka a ciepła.
Wygoda użytkowania
Raczej każdy zdaje sobie sprawę, że jasny zestaw świetnie wygląda, poprawia widoczność, jednak nie jest łatwy w utrzymaniu czystości. Muszę jednak powiedzieć, że po 3.000 kilometrów nie było, aż takiej tragedii. Najbardziej oberwały panele górne przodu kurtki z racji zderzeń z owadami oraz te odstające nieco, paski regulacyjne pod rękawami. A w spodniach dolne części nogawek, po jeździe w deszczu. Zestaw jest po pierwszym praniu i 95 % zabrudzeń zeszło bez śladu, tylko kilka plamek po owadach wymaga większego przyłożenia się do oczyszczenia. Spodziewałam się gorszych zabrudzeń.
Wygoda? Zdecydowanie tak! Użycie miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów to pełen sukces. Strój nie jest drugą skórą, bo jednak pozostawia miejsce na swobodę ruchów. Dzięki czemu wcale w podróży nie ogranicza, nie obciera, nie uciska podczas jazdy i chodzenia. Praktycznie się go nie odczuwa, szczególnie, że sama warstwa zewnętrzna jest lekka.
Podsumowanie
Belastar to najwyższy model damski w tegorocznej ofercie Modeki i muszę przyznać, że bardzo praktyczny, szczególnie w ciepłych porach roku. Użyte materiały dbają nie tylko o bezpieczeństwo, ale także o wygodę i komfort termiczny motocyklistki.
Najbardziej jednak ten jasny zestaw wyróżnia się kobiecym wyglądem, dobrym dopasowaniem do sylwetki i trafnym połączeniem kontrastowych kolorów. Wszystko to sprawia, że motocyklistka może się w nim czuć bezpiecznie, wygodnie i również pięknie!
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Skoda Enyaq 80 Maxx vs RS Maxx – takiego wyniku się nie spodziewałam…
Jeden model, dwa oblicza – zamiast klasycznego testu, tym razem zaserwujemy Wam porównanie dwóch, niemal skrajnych odmian Skody Enyaq. W jakiej roli elektryczny crossover czeskiej marki sprawdza się lepiej? Spokojnej i rodzinnej czy charakternej i zawadiackiej? Zapraszamy na część pierwszą naszego porównania. Skoda Enyaq na polskim rynku obecna jest już od prawie czterech lat. Ciekawa […] -
Oto nowy król ,,Zielonego piekła”. Niemiecka marka dokonała historycznego osiągnięcia
-
Konfiskata pojazdów przez policję w świetle nowelizacji przepisów. Co dalej z wprowadzoną w marcu karą za jazdę po pijanemu?
-
Renault Embleme – showcar, który robi wrażenie
-
Triumph Trident 660 – aktualizacja na 2025
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Największym problemem ciuchow Modeki sa słabe zamki. Mogliby w końcu zacząc stosować YKK. W hurcie nie są aż tak drogie a te ubranka też najtańsze w końcu nie są.
Anonymous - 5 marca 2021
Hmm nie wiem jak było wcześniej ale ten model ma zamki YKK
Anonymous - 5 marca 2021
A jakie wady ma komplet?
Anonymous - 5 marca 2021
Komplet testowałam podczas jednej, głównie upalnej podróży i w po czasie nie mam mu nic do zarzucenia. Więcej o trwałości czy jakości będę mogła powiedzieć po teście długodystansowym. Jedyne rzeczy, które mi się nie podobają to: niepraktyczne przednie kieszenie kurtki i wewnętrzna strona kołnierza w jasnym, neonowym kolorze (o czym w artykule wspomniałam).
Anonymous - 5 marca 2021
Hmm oby się to sprawdziło, w tym tyg. planujemy z Plecaczkiem kupić dla niej taki komplet 😉
Anonymous - 5 marca 2021
Hmm oby się to sprawdziło, w tym tyg. planujemy z Plecaczkiem kupić dla niej taki komplet 😉