Mniej niż ¼ nowych samochodów posiada ręczny hamulec postojowy. Zdziwieni?
Według badań przeprowadzonych przez CarGurus, tradycyjne, mechaniczne hamulce ręczne odchodzą do lamusa. Producenci samochodów preferują elektroniczne hamulce postojowe.
CarGurus, firma z Wielkiej Brytanii, przyprowadziła badania, z których wynika, że zaledwie 24% nowych samochodów sprzedawanych obecnie w UK jest wyposażonych w ręczny hamulec postojowy.
Niektóre popularne wśród Brytyjczyków modele samochodów, w tym BMW serii 1 i 3, Peugeot 208 i Nissan Juke, sprzedane w ciągu ostatniego roku w ogóle nie posiadały manualnego hamulca ręcznego.
Tylko jeden producent, Dacia, oferował ręczny hamulec postojowy w każdym swoim modelu. Większość producentów samochodów oferuje manualny hamulec ręczny tylko w części samochodów sportowych lub tańszych supermini, takich jak Mazda MX-5, BMW M2 i Seat Ibiza.
Kilku producentów całkowicie wycofało tę część z produkcji i zastąpiło ją elektronicznym hamulcem postojowym, podczas gdy niektórzy używają nożnego hamulca postojowego. Badanie CarGurus wykazało, że Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes, Porsche i Volvo nie mają już w sprzedaży żadnych modeli wyposażonych w tradycyjny, ręczny hamulec postojowy.
Ale czy to źle?
Tradycjonaliści z pewnością będą argumentować, że elektroniczny hamulec postojowy usuwa mechaniczną prostotę i interaktywność klasycznego hamulca ręcznego. Powszechnie uważa się manualny hamulec postojowy można wykorzystać w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do awaryjnego hamowania lub gwałtownego korygowania toru jazdy samochodu. W przypadku elektrycznego hamulca ręcznego w większości przypadków nie ma takich możliwości. Jeśli występują, hamulec EPB współpracuje z systemem ABS, co oznacza włączenie się w sytuacji awaryjnej hamulców przy wszystkich kołach, a nie tylko przy tylnej osi. Pamiętajmy jednak, w jaki sposób uruchamiany jest elektryczny hamulec ręczny – odnalezienie guzika lub przełącznika w nagłej i stresującej sytuacji może być dla kierowcy zadaniem nie do wykonania.
Przeczytaj też: 10 powodów, dla których warto wybrać samochód elektryczny
Mimo tych argumentów elektroniczny hamulec postojowy przez wielu uważany jest za luksusową funkcję zapewniającą wygodę i bezpieczeństwo. Szereg funkcji dodatkowych, jakie proponuje tego typu rozwiązanie, ułatwia codzienną jazdę i poprawia jej bezpieczeństwo.
Elektryczny hamulec ręczny to rozwiązanie idealne dla kierowców posiadających pewne braki w umiejętnościach panowania nad samochodem. Ruszanie pod górkę na suchej, a tym bardziej na mokrej nawierzchni staje się zdecydowanie prostsze, nie ma mowy o zsuwaniu się auta. Brak konieczności koordynowania manewru opuszczania sprzęgła, dodawania gazu i zwalniania dźwigni hamulca ręcznego z pewnością dla niejednego kierowcy okaże pomocnym rozwiązaniem. Komfort kierowcy zwiększa także możliwość niepamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu pojazdu. Podobnie sprawa ta wygląda w przypadku osób, które nagminnie ruszają nie opuszczając dźwigni manualnego hamulca ręcznego – tutaj ten problem nie istnieje. Nie należy też zapominać, że elektryczny hamulec postojowy zdecydowanie oszczędza przestrzeń wewnątrz kabiny i ułatwia np. jej sprzątanie.
Chris Knapman, redaktor CarGurus UK, skomentował badanie, mówiąc:
Wygląda na to, że ręczny hamulec postojowy zostanie z nami tylko przez kilka lat, ponieważ kontynuuje się stały spadek występowania tej części na rynku nowych samochodów, a prawie dwa tuziny modeli wycofały go jako opcję w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Spodziewamy się, że liczba sprzedawanych samochodów z tradycyjnymi hamulcami ręcznymi jeszcze bardziej spadnie w nadchodzących latach. Chociaż ręczny hamulec postojowy może wkrótce stać się rzeczą z przeszłości, to jego upadek może sprawić, że niektórzy kupujący z nostalgią wejdą na rynek samochodów używanych.
Przeczytaj też: Czy data produkcji opon ma znaczenie dla kierowcy? Zdecydowanie nie!
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
Ford Mustang GT3 znany jest już z wyścigów w Europie i Ameryce Północnej. W sezonie wyścigowym 2025 zadebiutuje na kolejnych torach na Starym Kontynencie i dołączy do nowych serii wyścigowych. -
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
-
Porsche 911 GT3 i GT3 z pakietem Touring – specjalne wersje na 25-lecie
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
a po co hamulec w samochodzie? zwłaszcza ręczny?! Komputer przecież sam na wszystko zareaguje?! a za ew. szkody zapłaci producent samochodu?