Konrad Maruszczak

Takiej sytuacji na rynku aut używanych nie było nigdy!

Różnica na razie nie jest duża, ale pokazuje ogólny trend na rynku aut używanych. Po raz pierwszy dominują samochody z silnikiem benzynowym.

Spis treści

Pierwszy raz na rynku aut używanych w Polsce liczba ofert samochodów z silnikami benzynowymi przewyższyła diesle. Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w październiku br. oferowano do sprzedaży 95 710 aut z silnikami benzynowymi oraz 93 187 diesli.

W październiku kupujący mieli do wyboru o 9 755 samochodów używanych więcej, niż we wrześniu br., w tym o 6 337 aut benzynowych i 916 diesli. Jednocześnie, pojazdy z silnikiem benzynowym były tańsze, nieco młodsze i miały mniejszy przebieg. Z raportu wynika, że mediana ceny używanych aut benzynowych w październiku wyniosła 32 900 zł, a mediana przebiegu 139 000 km. Z kolei, mediana ceny używanych diesli była wyższa i wynosiła 35 000 zł, a mediana przebiegu 208 000 km. Warto zaznaczyć, że mediana ceny dla całego rynku wtórnego wynosiła w październiku 33 500 zł.

Jakie modele na rynku aut używanych są najchętniej wybierane?

ModelMediana cenyMediana przebieguMediana wieku
1. Opel Astra22 140 zł164 925 km12,5 lat
2. Opel Corsa13 999 zł150 000 km13,9 lat
3. VW Golf21 900 zł174 050 km13,9 lat
4. Ford Focus22 900 zł160 000 km11,8 lat
5. BMW Serii 320 999 zł202 000 km16,6 lat
6. Skoda Fabia15 700 zł150 000 km13,3 lat
7. Toyota Yaris20 900 zł135 000 km12,9 lat
8. Ford Fiesta19 900 zł143 000 km12,8 lat
9. Renault Clio16 900 zł129 000 km12,3 lat
10. Renault Megane26 500 zł140 000 km11,6 lat

Diesel czy benzyna? Jaki rodzaj silnika wybrać?

Diesel – kiedy się opłaca?

Większa liczba samochodów z silnikami benzynowymi nie jest zaskakująca. Nagonka na silniki diesla oraz wprowadzenie Stref Czystego Transportu skutecznie zniechęcają kupujących do takiego właśnie napędu. Silniki Diesla jednak wciąż mają się dobrze i stanowią ciekawą alternatywę, szczególnie dla tych, którzy dużo jeżdżą w trasie.

Diesle nie starsze niż 10 letnie prawie na pewno są wyposażone w filtr cząstek stałych DPF, zawory EGR czy też koło dwumasowe. Jazda na krótkich odcinkach może ograniczyć ich żywotność, a ich naprawa w wielu przypadkach liczona jest w tysiącach złotych. Głównie z tych powodów zaleca się kupno samochodu z silnikiem Diesla dla osób, które pokonują długie trasy. Dodatkowym atutem jest także mniejsze zużycie paliwa, które w dieslu jest szczególnie zauważalne właśnie w trasie.

Przyjęło się, że kupno auta z silnikiem diesla opłacalne jest dopiero, gdy rocznie pokonujemy co najmniej 30 tysięcy kilometrów.

Kiedy wybrać silnik benzynowy?

Analogicznie do powyższej sytuacji samochód benzynowy będzie lepszym wyborem, gdy jeździmy mniej, pokonując dziennie krótsze trasy. Silnik benzynowy szybciej osiąga roboczą temperaturę pracy, przez co wcześniej zaczyna pracować efektywniej. Jest pozbawionych skomplikowanych filtrów, zaworów EGR oraz dwumasy, co czyni jego eksploatację tańszą, nawet gdy zużywa nieco więcej paliwa, niż jego wysokoprężny odpowiednik.

Pandemia oraz rozszerzenie pracy zdalnej pokazało wielu Polakom, że nie zawsze trzeba pokonywać wiele kilometrów, stojąc w korkach, jeśli swoją pracę można wykonywać z domu. Tendencja do większej ilości aut z silnikiem benzynowym może też wynikać właśnie z tego faktu. Jeździmy mniej i tylko w najpotrzebniejszych sytuacjach, dlatego nie opłaca nam się kupować diesla.

Naszym zdaniem z roku na rok, coraz mniej aut z silnikami wysokoprężnymi będzie pojawiało się na rynku aut zarówno nowych, jak i używanych.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze